A Magyar Nemzeti Bank 2003 tavaszán indította el a banki hitelezési folyamat jobb megértését szolgáló kérdőíves felmérését, „Felmérés a hitelezési vezetők körében, a bankok hitelezési gyakorlatának vizsgálatára” néven, röviden a Hitelezési felmérést. Mintául a Federal Reserve Board „Senior Loan Officer Opinion Survey on Bank Lending Practices” kérdőíve szolgált. A hazai kérdőív megfelelő harmonizáltságának érdekében figyelembe vettük az Európai Központi Bank által időközben indított felmérés („ECB Survey of banking lending in the euro area”) sajátosságait is. A felmérés 2003–2008 között féléves frekvenciájú volt, 2009-től negyedéves gyakorisággal zajlik.
A Hitelezési felmérés célja, hogy bővítsük – elsősorban kvalitatív jellegű információkkal – az egyéb adatszolgáltatások révén a hitelezésről rendelkezésre álló információk körét. A felmérés a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően elsősorban a hiányzó hitelkínálati és -keresleti tényezőkre, valamint az alakulásukat befolyásoló faktorokra kérdez rá, amelyek többsége csak minőségi ismérvekkel ragadható meg. A 2008. évi 1. felmérés óta a kockázati tényezők (nemteljesítési arány, nemteljesítéskori veszteség) alakulására is rákérdezünk. A felmérésben, amely vállalati és háztartási (illetve 2008–2014 között önkormányzati) részből áll – a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező bankok hitelezési üzletágvezetői vesznek részt.
A felmérés eredményeinek lehetséges felhasználási köre széles. Elsődleges célunk a pénzügyi stabilitás kockázatainak pontosabb értékelése. Az eredmények segítséget nyújtanak abban, hogy idejében felismerjük a banki hitelezés két szélsőséges állapotát: a hitelezési túlfűtöttséget és a hitelezési csatorna szűkülését. A Hitelezési felmérés a jegybanki monetáris politikai döntéshozatalt is támogatja, mivel hozzájárul a monetáris politikai folyamatok reálgazdasági hatásainak megértéséhez. Végül pedig hozzájárul a banki hitelezéssel kapcsolatos alkalmazott és akadémiai kutatások körének bővüléséhez.
Az MNB az aktuális felmérést a tárgynegyedévet követő egy hónapon belül elvégzi, és a második hónap folyamán honlapján publikálja a felmérés összesített eredményeit, az ehhez kapcsolódó elemzést és ábrakészletet.