Budapest, 2015.október 12. – A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ma közzétett határozatában huszonkettőmillió forintra bírságolta a FHB Kereskedelmi Bank Zrt-t. A hitelintézetnek a jegybanki kötelezés alapján legkésőbb 2016. március 15-ig meg kell szüntetnie az általa elkövetett pénzforgalmi jogszabálysértéseket.
Az MNB határozatában megállapította, hogy a FHB Kereskedelmi Bank Zrt. megsértette a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény keretszerződés megkötését megelőző tájékoztatásra, a keretszerződés tartalmára, a fizetési műveletek teljesítését követő utólagos tájékoztatásra és a fizetési művelet összegének visszatérítésére vonatkozó előírásait a fogyasztó és mikrovállalkozás ügyfelei körében, továbbá esetenként a fizetési számla megterhelés előtti állapotának a helyreállítására és a pénzforgalmi számlanyitásra vonatkozó előírásait. A pénzforgalom lebonyolításáról szóló MNB rendelet szabályai közül a haladéktalan jóváírásra, a hitelintézeten belüli fizetésekre, valamint az értéknap használatára vonatkozó rendelkezéseket.
Az MNB ma közzétett határozatában kötelezte a hitelintézetet, hogy a pénzforgalmi törvényben és az MNB rendeletben foglaltaknak való megfelelés érdekében legkésőbb 2016. január 31-ig tegye meg a szükséges intézkedéseket, és azt követően folyamatosan biztosítsa a pénzforgalmi jogszabályok betartását. Az MNB azt is előírta, hogy a hitelintézet legkésőbb 2016. március 15-ig adatok és dokumentumok küldésével igazolja a szabálysértések megszüntetését.
A jogsértésekre tekintettel a jegybank huszonkettőmillió forint összegű bírság megfizetésére kötelezte a hitelintézetet. Az MNB a hitelintézet terhére értékelte, hogy a feltárt jogszabálysértések többsége huzamosan, a hitelintézet szerződési feltételeit rögzítő dokumentumokba, rendszereibe, illetve belső eljárásrendjébe építetten állt fenn, és az évek óta változatlan tartalommal fennálló, fogyasztókat és mikrovállalkozásokat védő jogszabályok megsértése esetenként az ügyfelek széles körét, a nem haladéktalan jóváírás és nem megfelelő értéknap alkalmazás jelentős számú fizetési műveletet érintett. Továbbá a nem megfelelő értéknap alkalmazása ügyfelei kárára vagyoni előnyt biztosított a hitelintézet számára.
Az MNB a pénzforgalmi ellenőrzési tevékenység során kiemelten veszi figyelembe az ügyfelek jogainak megsértését, ezen belül is a fogyasztók jogainak érvényesülését, illetve a fizetési megbízások teljesítésének és a haladéktalan jóváírási követelmény betartását, amelynek megsértése csökkenti az ügyfelek bizalmát a pénzforgalmi szolgáltatások és a készpénzmentes fizetési módok igénybevétele iránt. Az MNB éppen ezért különösen fontosnak tartja a pénzforgalmi szabályok betartását, elítél minden jogszabálysértést és ennek megfelelően a továbbiakban is kellő szigorral fog fellépni a pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó intézmények ellenőrzése során.