Budapest, 2016. december 1. – Ismeretlen csalók hamis tartalmú elektronikus leveleket küldtek ki, megtévesztésként az MNB nevében, s így próbálnak magyar magánszemélyektől személyes adatokat, illetve pénzt kicsalni. A jegybank javasolja a fogyasztóknak, hogy soha ne reagáljanak az ilyen jellegű megkeresésekre.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztói ügyfélbejelentések alapján értesült arról, hogy ismeretlen személyek az elmúlt napokban az MNB nevében angol és magyar nyelvű, a jegybanki logóhoz és fejléces papírhoz hasonló jelzetekkel ellátott levelet küldtek ki elektronikus posta útján magánszemélyekhez.
A levelek tartalmukat tekintve az úgynevezett „419-es vagy nyugat-afrikai csalás” kategóriájába tartoznak. Ezek közös jellemzője, hogy feladók nagy összegű pénz – ebben az esetben egy afrikai ingyenes lottón nyert, s a címzettet illető jelentős nyeremény – rövidesen várható érkezéséről értesítik a címzetteket. Az átutalás feltételeként azonban személyes adatokat tartalmazó dokumentumok, illetve különböző címeken (a mostani esetben például „afrikai kormányzati és bankadó”) felszámított költségek megküldését kérik rövid határidővel. Az üzenetekre gyanútlanul válaszolókat azután adataik, pénzük kicsalása révén károsítják meg.
Az MNB soha, semmilyen alkalommal nem küld ki ilyen tartalmú leveleket. Az üzenetek feladói ismeretlen bűnözők, akik egyértelmű célja a fogyasztók megkárosítása. A jegybank javasolja az ilyen üzeneteket kapott magánszemélyeknek (esetlegesen gazdasági társaságoknak), hogy semmiképp ne válaszoljanak ezekre az üzenetekre.
Magyar Nemzeti Bank