Budapest, 2018. május 16. – Az MNB 10 millió, illetve 8 millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta a Korona Takarék Takarékszövetkezetet és az Oney Magyarország Zrt.-t a THM számítására és a fogyasztónak nyújtott hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációban való feltüntetésére vonatkozó jogszabályok megsértéséért. A takarékszövetkezet a THM-plafonnál drágábban hitelezett, s korlátozta a panasztétel lehetőségét. Az Oney áruhiteleinél nem megfelelően számította, s reklámjaiban gyakorta nem feltűnően jelenítette meg a hiteltermékek költségeit összegző THM értékét.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálatok keretében ellenőrizte, hogy a Korona Takarék Takarékszövetkezet (Korona Takarék) kézizálogkölcsöneinél, illetve az Oney Magyarország Zrt. (Oney) áruhitel termékei esetében miként tesz eleget a teljes hiteldíj mutató (THM) számítására, feltüntetésére és a kereskedelmi kommunikációban való feltüntetésére vonatkozó kötelezettségeinek. Eljárásai során a jegybank a Korona Takaréknál a 2014. július 1. és 2017. június 30. közti, az Oney-nál a 2016. december 1-től 2017. május 31-ig tartó időszak gyakorlatát tekintette át.
A vizsgálatok feltárták, hogy a Korona Takarék számos esetben nem a vonatkozó jogszabályi képlettel, módszertannal számította ki a THM értékét. Az Oney áruhitel termékei esetében pedig e társaság jogsértő módon nem vette figyelembe a THM kiszámítása során a hitelkártyának – mint a hitelhez kapcsolódó szolgáltatásnak – a díját, illetve az annak kapcsán esetlegesen felmerülő egyéb költségeket.
A Korona Takarék (illetve vizsgált függő ügynökei, amelyek tevékenységéért ő felel) emellett számos esetben a THM jogszabályi maximumértékét meghaladó hiteldíjjal nyújtott kézizálogkölcsönöket ügyfeleinek. A takarékszövetkezet számos közvetítője emellett kézizálog-hitelezési üzletszabályzatában rögzítette, hogy „a pénztártól való távozás és a tárgy átvétele után felszólalásnak helye nincs”, amivel megsértették a hitelintézeti törvénynek az ügyfélpanaszok megtételének lehetőségeire vonatkozó előírásait.
Az MNB az Oney esetében megállapította, hogy az egyik áruházban elérhető áruhiteleinek reklámozása során – reklámújságban, egy napilapban, plakáton, reklámképernyőn, szórólapon, hitelcímkén és terméklapon folytatott, fogyasztónak nyújtott hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációjában – számos alkalommal a THM értékét jogszabálysértő módon, nem feltűnően – nem megfelelő grafikai megoldással és betűmérettel – szerepeltette. Bár szórólapos, hitelcímkés, terméklapos hirdetéseiben az áruhitel kamatát is közzétette, ehhez nem adta meg a jogszabályban előírt, a fogyasztók tájékozódását szintén segítő reprezentatív példát.
Az MNB a jogsértések miatt ma közzétett határozataiban a Korona Takarékkal szemben 10 millió forint, az Oney-val szemben 8 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, s kötelezte az intézményeket a vonatkozó előírások mindenkori betartására. A bírság összegének megállapítása során a jegybank figyelembe vette, hogy a jogsértő gyakorlatok a fogyasztók széles körét érintették, s hogy azokkal az ügyfelek tájékoztatáshoz való alapvető joga sérült.
A THM olyan mutatószám, mely egy évre vetítve tartalmazza a fogyasztói hitelek szerződésszerű teljesítéshez kötődő valamennyi, tőkén felül fizetendő terhét (kamat, költségek, díjak). A mutató segít a fogyasztók anyagi lehetőségeihez igazodó kölcsön kiválasztásában. Ezért is jogszabályi előírás, hogy a THM értékét a fogyasztónak nyújtott hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációban feltűnően, a rövidítés feltüntetésével és egy tizedesjegy pontossággal minden esetben meg kell adni.
Magyar Nemzeti Bank