Orlai Petrich Soma (Orlay Petrics Soma) (1822-1880)
Védett/ Olaj, vászon, 86 x 74 cm/db
Proveniencia: Kieselbach Galéria., 54. Téli Aukció, 164. tétel, 2016. december 20.
„A vadász ül hosszú, méla lesben…” - Vörösmarty Mihály „Szép Ilonka” című, 1833-ban született megindító költeményének első mondata közismert szállóigénk. A képsorozat – mely közel 150 évig az azt megrendelő Peterdi-család tulajdonában volt – a költemény illusztrációjaként 1858-1866 között készült el.
A mezőberényi Orlai Petrich Soma (Orlay Petrics Soma) (1822-1880) – Petőfi Sándor másodunokatestvére – szülei tanácsára előbb jogi diplomát szerzett, majd Pesten Marastoni Jakab festőiskolájában képezte magát, később Bécsben folytatta tanulmányait, ahol először az Akadémiát, majd Ferdinand Waldmüller iskoláját látogatta.
Az életkép műfaján belül is érvényesíthető mély gondolati tartalom kifejezésének lehetősége és követelménye Orlai ifjúkori bécsi mesterénél, Waldmüllernél vált szinte forradalmi újítássá. Orlai zsánerszerű historikus képei a történeti festészet emelkedett stílusát az életkép intimitásával ötvözték – a Szép Ilonka-sorozat darabjai – „A les”., „A meglepetés”., „Beköszöntés”., „Felköszöntés”., „Búcsú”., „Felismerés”., „Búsongás”., „Gyász” – e műfaji körbe illeszkednek.
A korszak hagyományos festményciklusai, a templomi stációképek örökségét követve Orlai is a keretet díszítő képszalagokkal magyarázza az éppen ábrázolt eseményt. A kollekció különlegességéhez az is hozzájárul, hogy ezek az aranyozott, feliratos szalagok eredeti állapotukban őrződtek meg.
Orlai Petrich Soma jó állapotú, restaurálást nem igénylő nyolc darabból álló képciklusa a magyar biedermeier festészet egyik egyedülálló remekműve. Számos kiváló alkotást ismerünk a korszakból, de ilyen nagyszabású, ennyire kifinomultan sokrétű jelentéssel megkomponált képsorozatról nem tudunk. Kimagasló kultúrtörténeti, művészettörténeti és muzeális értéke révén a képciklus közgyűjteménybe kerülése, valamint állandó és időszaki kiállításon történő bemutatása kiemelten fontos.