Ha a készíteni tervezett forintbankjegy-, illetve forintérme-utánzat nem felel meg az MNB engedélye nélkül készíthető utánzatokra vonatkozó követelményeknek, vagy ennek eldöntése tekintetében kétség merül fel, akkor az utánzat elkészítéséhez az MNB hatósági jogkörben kiadott engedélyét kell kérni.

Az engedélyezési kötelezettség mind a forintbankjegy-, illetve forintérme-utánzat készítése, mind annak tényleges felhasználása (pl. forgalmazása) időpontjára vonatkozóan fennáll.

Az MNB engedélyét kell kérni továbbá a fém alapanyagból készítendő, forgalomban lévő, valamint a forgalomból bevont és törvényes fizetőeszközre átváltható (átváltható) emlékérme, illetve forgalmiérme-emlékváltozat utánzathoz – függetlenül az utánzat méretétől, alapanyagának összetételétől és a rajta megjelenítendő egyedi képi elemektől – az adott emlékérme, illetve forgalmiérme-emlékváltozat kibocsátásától számított 20 éven belül.

Az engedélykérelmet az utánzat felhasználójának (készíttetőjének, vagy ha az utánzatot annak tényleges előállítója használja fel, készítőjének) érmeutánzat esetén a 42/2024. (IX. 19.) MNB rendelet 3. melléklete szerinti „Kérelem forintérme-utánzat készítéséhez” formanyomtatványon, bankjegyutánzat esetén a 43/2024. (IX. 19.) MNB rendelet 1. melléklete szerinti „Kérelem forintbankjegy-utánzat készítéséhez” formanyomtatványon kell benyújtania, csatolva a forintbankjegy-, illetve forintérme-utánzat grafikai tervét vagy képét, valamint a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 59. § (2) bekezdése szerinti nyilatkozatot.

A pénzutánzat készítésére, készíttetésére vonatkozó engedélyezési eljárás

A pénzutánzat készítésének, készíttetésének engedélyezését az MNB hatósági eljárás keretében végzi. Az engedély megadásáról, az engedélykérelem elutasításáról az MNB nevében eljáró Készpénzlogisztikai igazgatóság vezetője dönt, az eljárásban az MNB részéről a Készpénzlogisztikai igazgatóság jár el. Illetékességi terület: országos. Az engedélyezési eljárás igazgatási szolgáltatási díjmentes.

Az eljárást megindító kérelem benyújtásának módja

a) gazdálkodó szervezet az MNB-nek írásban, elektronikus úton, az MNB elektronikus ügyintézését biztosító információs rendszerén (ERA rendszer) keresztül, az MNB által erre a célra rendszeresített űrlapon, 

b) a jogi képviselővel eljáró természetes személy írásban, elektronikus úton, az ERA rendszeren keresztül az MNB által erre a célra rendszeresített űrlapon vagy a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás-regisztrációhoz tartozó tárhelyen elérhető, az erre a célra rendszeresített ÁNYK űrlapon,

c) a jogi képviselő nélkül eljáró természetes személy írásban, választása alapján papír alapon, postai úton (Magyar Nemzeti Bank Készpénzlogisztikai Igazgatóság 1850 Budapest) vagy az ERA rendszeren keresztül az MNB által erre a célra rendszeresített űrlapon, vagy a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás-regisztrációhoz tartozó tárhelyen elérhető, az erre a célra rendszeresített ÁNYK űrlapon

nyújthat be kérelmet.

Az ügyintézési határidő három hónap, amely indokolt esetben egy alkalommal, legfeljebb három hónappal meghosszabbítható.

Utánzatokkal kapcsolatos kérdéseket a következő e-mail címre lehet küldeni: utanzat@mnb.hu