1. Milyen intézkedést hozott a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezettel (Takarékszövetkezet) szemben?
Az MNB 2014. január 23-án kelt határozatában visszavonta a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet tevékenységi engedélyét és elrendelte az intézmény végelszámolását. A hitelintézeti törvény előírásának megfelelően a tevékenységi engedély visszavonását előzetesen jóváhagyta a nemzetgazdasági miniszter is.
2. Miért volt szükség a tevékenységi engedély visszavonására?
A MNB átfogó vizsgálatot folytatott a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezetnél, majd a vizsgálatban feltárt kockázatokra tekintettel 2013. november 5-én felügyeleti biztosokat rendelt ki az intézményhez. A biztosok kirendelését azonban nem követték olyan súlyú intézkedések a tulajdonosok részéről, melyek a takarékszövetkezet helyzetét érdemben stabilizálni tudták volna.
Az MNB most többek között azért kényszerült a tevékenységi engedély visszavonására, mert a takarékszövetkezet gyenge fizetőképessége (likviditási helyzete) tovább romlott, fennáll a veszélye annak, hogy fizetési kötelezettségeinek nem lesz képes eleget tenni, és az MNB megítélése szerint takarékszövetkezet működésének egyes elemeibe történő célzott intézkedéssel történő beavatkozás már nem lenne alkalmas a takarékszövetkezet pénzügyi egyensúlyának helyreállítására.
3. Az MNB előzőleg, 2013. november 5-én felügyeleti biztosokat nevezett ki a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezethez. Miért volt szükség a biztosok kinevezésére, ha ezután mégis visszavonták az intézmény tevékenységi engedélyét? Miért nem tudták helyreállítani a felügyeleti biztosok a takarékszövetkezet biztonságos működését?
Az MNB átfogó vizsgálatot végzett a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezetnél, melynek során a takarékszövetkezet tőke és likviditási helyzetében számos hiányosságot tárt fel. A hiányosságok több esetben hasonló ügylettípusokhoz kötődtek, a személyi felelősség ezek kapcsán még vizsgálandó.
Ezekre tekintettel – annak érdekében, hogy teljes mértékben biztosított legyen a takarékszövetkezet jogszabályi előírásoknak megfelelő működése, és az intézmény irányításához és vezetéséhez kapcsolódó jogkörök megbízható (prudens) gyakorlása – az MNB szükségesnek tartotta felügyeleti biztosok kirendelését.
A felügyeleti biztosok a törvény értelmében az intézmény igazgatóságának szerepét veszik át valamely az MNB által kockázatosnak ítélt intézménynél. Ők alkalmasak lettek volna arra, hogy az intézmény kockázatvállalási gyakorlatában fordulatot hajtsanak végre, azonban a már felhalmozódott problémák kezelésére, a prudens működéshez szükséges tőke és likviditás biztosítására csak korlátozottan lettek volna képesek.
A Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet esetében a korábbi évek negatív üzleti folyamatait fékezni ugyan lehetett volna, ám jelentős további – akár végleges – likviditás és tőkevesztés nélkül nem lehetett volna leállítani. Eredményes válságkezelésre ugyanakkor csak olyan mértékű ráfordítás, tőkepótlás révén lett volna esély, amelynek végrehajtására az MNB ésszerű időtávon belül nem látott reális esélyt.
4. Milyen teherrel járt volna a takarékszövetkezetnek (végső soron az ügyfeleknek), ha az MNB végelszámolás helyett a kockázatos hitelállomány értékesítésére, a helyzet rendezésére kötelezte volna a Takarékszövetkezetet?
A problémás portfolió megtisztítása az MNB által túlzottan kockázatosnak értékelt elemektől több milliárd forintnyi – a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet méretéhez képest óriási – azonnal elszámolandó veszteséggel járna. Ez gyakorlatilag olyan tőkevesztést eredményezne, mely ellehetetlenítené a takarékszövetkezet tőkehelyzetét.
Az eszközportfolió átalakítására és megfelelő minőségű hitelek gyors bevonására nincs reális esély a fennálló tulajdonosi kötődések, s a jó ügyfelekért folytatott erős piaci verseny miatt. Az alacsonyabb kockázatú ügyfélkör esetleges megszerzése ráadásul csak alacsonyabb hitelkamatokkal lenne lehetséges, mely nem fedezné a takarékszövetkezetnél lekötött betétek piac felett árazott kamatait. A betétállomány kamatainak csökkentése pedig annak leépüléséhez vezetne, mely tovább súlyosbítaná az amúgy is feszített likviditási helyzetet és könnyen fizetésképtelenséghez vezetne.
A nagyszámú és jelentős részben súlyos jogszabálysértés, biztonsági hiányosság kiküszöbölése, a belső kontrollmechanizmusok kiépítése és így a biztonságos hitelintézeti működés helyreállítása, fenntartása olyan ráfordításokat igényelne, amelyek még középtávon sem tennék lehetővé a nyereséges gazdálkodást.
Összességében tehát az MNB megítélése szerint a takarékszövetkezet hosszú távú fenntartható működésének biztosítása csak olyan rendkívüli ráfordításokkal lenne lehetséges, melyek forrása nem biztosított. A takarékszövetkezet ügyfelei és tulajdonosai további vagyonvesztésének, illetve a nagyobb társadalmi károk megelőzése érdekében az MNB a takarékszövetkezet végelszámolásának elrendeléséről határozott.
5. Az MNB a formálódó jogszabályok szerint a felügyeleti biztosok kirendelése, engedély-visszavonás (végelszámolás, felszámolás kezdeményezése) eszközök mellett korai válságmegelőző, úgynevezett szanálási lehetőséget is kap majd a jövőben. Miért nem lehetett ezt az eszközt használni a Körmendi Tksz. megmentésére?
A hatályos jogszabályok ezt a lehetőséget még nem tartalmazzák, és a jövőbeni magyar szabályozás alapját jelentő uniós rendelkezések sem véglegesek még. Az MNB a potenciális károk megelőzése és a hitelintézeti rendszerrel szembeni bizalom fenntartása érdekében alapos mérlegelést követően határozott a végelszámolás megindítása mellett.
6. Tagja-e a Körmendi Tksz. a szövetkezeti integrációnak, s így a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Alapjának? Miért nem menti meg ez a 2013 nyarán létrehozott integráció a takarékszövetkezetet?
Jelenleg a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet az egyetlen olyan szövetkezeti hitelintézet, mely nem tagja a szövetkezeti hitelintézetek integrációjának, és már annak egyik jogelődjéből, az Országos Takarékszövetkezeti Intézményvédelmi Alapból (OTIVA) is évekkel ezelőtt kizárták.
7. Hogyan alakulhatott ki a problémás kockázatos hitelállomány a körmendi takarékszövetkezetnél?
A tulajdonosi kör és a vezetés összefonódása olyan felelőtlen kockázatvállalási gyakorlattal párosult, mely nagyon rövid idő alatt ugrásszerű növekedést eredményezett a takarékszövetkezet hiteleiben. A folyósított hitelállományok tényleges problémáit csak az átfogó felügyeleti vizsgálat volt képes feltárni.
8. Mióta vizsgálja az MNB a takarékszövetkezetet, mióta tudja, hogy problémák vannak annak működésével, és mit tett eddig a megoldás érdekében? Miért nem léptek fel korábban a takarékszövetkezet hitelkockázati és fizetési problémáinak rendezésére?
A MNB 2012-ben indította el a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet átfogó vizsgálatát, melynek keretében – független szakértők időigényes munkáját is igénybe véve – súlyos kockázatokat tárt fel az intézmény kockázatvállalási gyakorlatában és irányításában.
A folyamatos felügyelés során a takarékszövetkezettől kapott adatszolgáltatások nem tartalmaztak a prudenciális mutatók megsértéséről tanúskodó adatokat. A takarékszövetkezetnél korábban lefolytatott -a tőkeszükséglet számítás helyszínen kívüli ellenőrzésére vonatkozó - felülvizsgálatok során az MNB jogelődjeként a pénzügyi felügyelet – többek között egy vizsgálata nyomán 2011 márciusában hozott határozatában – számos intézkedést hozott az intézmény kockázatainak csökkentése érdekében, többek között megemelte az intézmény tőkekövetelményét (az értékvesztéssel nem fedezett kockázatok fedezése érdekében).
9. Felmerült-e személyi, akár büntetőjogi felelősség az MNB szerint a Körmendi Tksz. bármelyik (volt) vezető tisztségviselőjével, esetleg tulajdonosával szemben?
Az MNB kivétel nélkül minden esetben, ha jogszabályokat sértő gyakorlatot állapít meg, vizsgálja a személyi felelősség kérdését. Jelen esetben a takarékszövetkezet gazdálkodási helyzetének számottevő romlása – ezen belül egyes konkrét ügyletek – miatt merülhet fel egyes vezető állású személy(ek) felelőssége. Az ezzel kapcsolatos intézkedések folyamatban vannak, azokról a folyamatok lezárultát követően lehet részletesebben beszámolni.
10. Mekkora a körmendi takarékszövetkezet piaci súlya?
A Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet súlya minimális a teljes magyarországi hitelintézeti szektoron belül. A takarékszövetkezet részaránya a mérlegfőösszeget tekintve 0,1 százalékos.
11. Van-e esély arra, hogy a körmendi takarékszövetkezet problémái miatt bármely másik takarékszövetkezet vagy pénzügyi piaci szereplő nehéz helyzetbe kerülhet Magyarországon? Van-e tehát „fertőzésveszély”?
Az MNB nem tart fertőzésveszélytől. A Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet piaci súlya csekély, még közvetlen működési körzetében sem számít meghatározó piaci szereplőnek. A hasonló típusú intézmények kivétel nélkül élvezik a Szövetkezeti Hitelintézetek Integrációs Szervezetének védelmét, melynek tagintézményei ráadásul összességében kedvezőbb prudenciális mutatókkal bírnak és jobb likviditási helyzetben vannak a többi piaci szereplőnél.
12. Jogosultak-e a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet betétesei az Országos Betétbiztosítási Alap (OBA) kifizetésére? Mit kell tenniük a garantált betéthez való hozzájutáshoz?
Igen, természetesen jogosultak a betétbiztosítás törvényben foglalt általános szabályai szerint. A betétesek kártalanításáról, a teendőkről a folyamat megindulása előtt az OBA (www.oba.hu) részletes felvilágosítást nyújt majd a nyilvánosság számára.
13. A Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet befektetési szolgáltatásokat is nyújtott. Mire számíthatnak azok az ügyfelek, amelyek ilyen szolgáltatásokat vettek igénybe és befektetéseiket a Takarékszövetkezet kezeli?
A teendőkről a végelszámoló fog részletes felvilágosítást nyújtani a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezet honlapján.
14. A törvény szerint hány nap alatt és milyen formában kell kártalanítani a betéteseket az OBA-nak? Az MNB határozata alapján minden betétes kap majd kártalanítás?
20 napon belül minden jogosult betétes százezer eurónak (mintegy 30 millió Ft) megfelelő összeghatárig hozzájut a pénzéhez.
15. Végelszámolás esetén is el kell-e indítania a betétesek kártalanítását az OBA-nak? A korábbi jogszabályok szerint erre csak felszámolás esetén volt módja.
Igen. Az Országgyűlés a Soltvadkert és Vidéke Takarékszövetkezet végelszámolásának tapasztalatai kapcsán - a betétesek számára kedvezően - úgy módosította a hitelintézeti törvényt, hogy a végelszámolás kezdőnapját követő 20 munkanapon belül minden jogosult betétesnek meg kell kapnia jogos követelését.
16. Lesz-e elég vagyona az OBA-nak a betétesek kártalanítására?
Természetesen. Az OBA vagyona többszörösen meghaladja a takarékszövetkezetnél elhelyezett betétek együttes összegét.
17. Ki lesz a körmendi takarékszövetkezet végelszámolója?
A Takarékszövetkezet vagyonelszámolója jogszabályi előírás alapján a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft.
18. Meg lehet-e a továbbiakban szabályozói, illetve integrációs lépésekkel előzni a Takarékszövetkezet megrendüléséhez hasonló eseteket az MNB véleménye szerint?
A magyar állam már 2013-ban olyan, az MNB szakmai véleményével egybevágó jogszabályokat alkotott, amelyek érdemben erősítették a szövetkezeti hitelintézetek működésének biztonságát.
A mostanihoz hasonló kedvezőtlen jelenségek elkerülése és az uniós tőkeszabályozásban rejlő kedvezmények teljes körű kihasználása érdekében történt meg az egyes intézmények kötelező integrációs tagságának bevezetése, a működés egységes alapokra helyezése, illetve a szövetkezeti integráció szilárdabbá tételét biztosító kötelező és egységes intézményvédelmi szervezet kialakítása.
Az MNB bízik abban, hogy az új szabályozás keretei között a mainál szorosabban együttműködő, a gazdasági fejlődést jobban szolgálni képes szövetkezeti struktúra jöhet létre, amely érdemben képes lesz piaci súlyát növelni úgy, hogy közben az egyes intézmények sérülékenysége is jelentősen csökken.
Kapcsolódó hivatkozások
- A Magyar Nemzeti Bank H-JÉ-I-13/2014. számú határozata a Körmend és Vidéke Takarékszövetkezetnél folyamatban lévő átfogó vizsgálat tevékenységi engedély visszavonásával történő lezárásáról
- Sajtóközlemény: A jegybank visszavonta a körmendi takarékszövetkezet engedélyét
- Hatályos javadalmazási szabályokról szóló MNB tájékoztató
- A Magyar Nemzeti Bank 3/2014. (VII. 23.) számú ajánlása a lakossági betétekhez kapcsolódó likviditáskiáramlásokról
- Frissült az informatikai rendszer védelméről szóló módszertani útmutató
- Összefoglaló a felügyeleti hatóság 2013. III. negyedéves, illetve a Magyar Nemzeti Bank 2013. IV. negyedéves fogyasztóvédelmi célú hatósági tevékenységéről
- Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) figyelmeztetése az összetett termékekbe történő befektetések kockázatairól
- A Magyar Nemzeti Bank 1/2014. (I. 9.) számú ajánlása a short ügyletekről és a hitel-nemteljesítési csereügyletekkel kapcsolatos egyes szempontokról szóló 236/2012/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti árjegyzői tevékenységek és elsődleges piaci műveletek mentességéről
- Megjelent a PSZÁF 2012. évi Aranykönyve
- 7/2013. számú Vezetői körlevél a portfóliókezelési és befektetéskezelési tevékenység végzése során a portfóliókra terhelt költségekről és az ösztönzőkről
- A Felügyelet 2013. évi második fogyasztóvédelmi kockázati jelentése
- A Felügyelet válaszai a Kúria egyes, a devizaalapú hitelezéssel összefüggő kérdéseire
- Díjhirdetés és biztosítóváltás a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál - 2013. október
- A nyugdíjpénztári tagok díjterhelése (2000-2012)
- 4/2013. számú Vezetői körlevél a kombinált betéti termékekre vonatkozó kiemelt befektetői információkról
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 12/2013. (VII.30.) számú ajánlása az önkéntes nyugdíjpénztárak választható portfóliós szabályzatainak kialakításáról
- 3/2013. számú Vezetői körlevél a folyamatos szerződésekre vonatkozó elszámolások megküldéséről
- Hírlevél, 2013. június
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 11/2013. (VII. 12.) számú ajánlása az ingatlanalap-kezelési tevékenység megfelelő végzéséhez
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 10/2013. (VI. 28.) számú ajánlása a kezelt portfólión elért teljesítményre, illetve hozam számítására és bemutatására vonatkozó elvárásokról
- Összefoglaló a Felügyelet fogyasztóvédelmi célú, 2013. I. negyedéves hatósági tevékenységéről
- 5/2013. számú Vezetői körlevél - Figyelemfelhívás a hitelintézetek számára a konszolidált betétadat előállításáról szóló útmutató változásáról
- A PSZÁF 2012. évi éves jelentése
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 7/2013. (III. 27.) számú ajánlása a letétkezelési tevékenységről
- Hírlevél, 2013. április
- 2/2013. számú Vezetői körlevél a befektetési szolgáltatási tevékenységet végző intézmények számára az EMIR feladatok elvégzéséről, a nem pénzügyi szerződő felek tájékoztatásáról
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 4/2013. (II. 12.) számú ajánlása a pénzügyi intézmények ingatlanpiaci kockázatai mérséklésének elősegítésére
- Hírlevél, 2013. február
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 5/2013. (III. 4.) számú ajánlása a befektetési szolgáltatási tevékenységet nyújtó intézményeknek az ügyfél számára hátrányt okozó érdek-összeütközések megelőzéséről
- Hírlevél, 2013. május
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 6/2013. (III. 11.) számú ajánlása a belső védelmi vonalak kialakításáról és működtetéséről, a pénzügyi szervezetek irányítási és kontroll funkcióiról
- Hírlevél, 2013. március
- Hírlevél, 2013. július-augusztus
- 9/2012. számú Vezetői körlevél az EGT államban székhellyel rendelkező, a pénzügyi szektorhoz tartozó külföldi vállalkozások Magyarországon bejegyzett pénzügyi fióktelepeitől elvárt magatartásról
- 11/2012. számú Vezetői körlevél a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjtarifa-hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti elvárásokról
- Felhívás a magyarországi székhelyű gazdasági társaságok (nem pénzügyi szerződő felek) számára a tőzsdén kívüli származtatott ügyletekkel kapcsolatos tájékoztató adatok Felügyeletre történő megküldésére
- A napközbeni átutalási megbízás szabványalkalmazási útmutatója
- 8/2012. számú Vezetői körlevél az egészségpénztárak betételhelyezési gyakorlatáról
- Hírlevél, 2013. szeptember
- Módszertani változtatások, viszontbiztosítási politika, többlethozam visszatérítések 2011-ben a biztosítók éves aktuáriusi jelentései alapján
- Témaelemzés a hazai tőkevédett alapok szektoráról (2013)
- Hírlevél, 2012. december-2013. január
- Módszertani útmutató a helyreállítási terv elkészítéséhez
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 8/2013. (IV. 29.) számú ajánlása BUBOR jegyzésben részt vevő piaci szereplők számára
- 6/2012. számú Vezetői körlevél a short ügyletekről és a hitel-nemteljesítési csereügyletekkel (CDS) kapcsolatos egyes szempontokról szóló 236/2012/EU Rendelet hatályba lépéséről
- Hírlevél, 2012. október
- Hírlevél, 2012. szeptember
- Összefoglaló a Felügyelet fogyasztóvédelmi célú, 2012. IV. negyedéves hatósági tevékenységéről
- 7/2012. számú Vezetői körlevél a befektetési szolgáltatási tevékenység nyújtása során a szakmai ügyfelek és elfogadható partnerek tájékoztatásával kapcsolatos elvárásokról
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 1/2013. (I. 15.) számú ajánlása a kereskedési platformok és a befektetési vállalkozások által az automatizált kereskedési környezetben alkalmazandó rendszerekről és kontrollokról
- 4/2012. számú Vezetői körlevél a pénzügyi szervezeteknél a közösségi és publikus felhőszolgáltatás igénybevételéből eredő kockázatokról
- Aranykönyv, 2011
- Hírlevél, 2012. június
- Összefoglaló a Felügyelet fogyasztóvédelmi célú, 2012. III. negyedéves hatósági tevékenységéről
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 7/2012. (V.31.) számú ajánlása a kiemelt befektetői információs tájékoztató elkészítésének és alkalmazásának főbb alapelveiről a befektetési alapok és a befektetési alapok alapkezelőinek számára
- Hírlevél, 2012. július-augusztus
- Elemzés a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások 2011/2012-es átkötéseiről
- Összefoglaló a Felügyelet fogyasztóvédelmi célú, 2012. II. negyedéves hatósági tevékenységéről
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 6/2012. (IV.17.) számú ajánlása a mögöttes kitettségeknek a nagykockázat-vállalási szabályok értelmezése keretében történő kezeléséről
- Hírlevél, 2012. április
- Összefoglaló a Felügyelet fogyasztóvédelmi célú, 2012. I. negyedéves hatósági tevékenységéről
- Hírlevél, 2012. május
- 3/2012. számú Vezetői körlevél a részvénykönyvvezetés és tulajdonosi megfeleltetés szabályainak történő megfelelés kötelezettségéről
- Hírlevél, 2012. november
- A Magyar Nemzeti Bank 2/2014. számú módszertani útmutatója a magánnyugdíjpénztárak közötti átlépésekre vonatkozóan
- Hírlevél, 2012. március
- A nyugdíjpénztári tagok díjterhelése (2000-2011)
- 2/2012. számú Vezetői körlevél az államháztartásról szóló új 2011. évi CXCV. számú törvény, a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. számú törvény és a kapcsolódó kormányrendeletek alkalmazásáról
- Hírlevél, 2012. február
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 10/2012. (X. 5.) számú ajánlása a pénzpiaci alapokról
- Megjelent a QIS5 magyarországi újrafuttatásának összegző értékelése
- Összefoglaló a Felügyelet fogyasztóvédelmi célú, 2011. II. féléves hatósági tevékenységéről
- Hírlevél, 2011. december-2012. január
- Banyár József: Drágák-e a magyar (nemélet)-biztosítások? (2012. szeptember 12.)
- 1/2012. számú Vezetői körlevél a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény 200/B. §-a (2) bekezdés f) pontjának 2. alpontja alkalmazásáról
- A PBT működésének első 100 napját összegző sajtótájékoztató anyaga
- Gyorselemzés a végtörlesztésről (2012. február 28.)
- Hírlevél, 2011. november
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 1/2012. (I. 6.) számú ajánlása a kereskedési tevékenység során felmerülő működési kockázatok kezeléséről
- Az Európai Bankhatóság (EBA) ismertette a bankszektor iránti bizalom helyreállítását célzó európai uniós intézkedéseket
- 10/2011. számú Vezetői körlevél a jelzálogjog, a végrehajtási jog, illetve az elidegenítési és terhelési tilalom törlésére vonatkozó földhivatali eljárásokról a devizában felvett lakáscélú hitelek végtörlesztése esetén
- A nyugdíjpénztári tagok díjterhelése (2000-2010)
- 11/2011. számú Vezetői körlevél a nyugdíj-előtakarékossági számlák és a tartós befektetési szerződések fogyasztóvédelmi kérdéseiről
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének 7/2011. számú módszertani útmutatója az internetbanki szolgáltatások biztonságáról
- A PSZÁF és a Magyar Könyvvizsgálói Kamara közös ajánlása (4/2011. - X.4.) a könyvvizsgálók által a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének évente készítendő külön kiegészítő jelentés szerkezetéről és tartalmáról
- 8/2011. számú Vezetői körlevél az otthonvédelemmel összefüggő egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXI. törvény egyes pontjaival kapcsolatban
- 9/2011. számú Vezetői körlevél a deviza alapú kölcsönök Hpt. 200/B §-a szerinti végtörlesztési lehetőségével érintett követelések prudenciális kezelésére vonatkozó felügyeleti elvárásokról
- Gyorselemzés: Hitelintézeti aktivitás - 2012. októberi statisztikai adatok
- Aranykönyv, 2010
- Hírlevél, 2011. július-augusztus
- 6/2011. számú Vezetői körlevél a bankkártyákkal kapcsolatban elvárt, fogyasztói érdekeket figyelembe vevő, váratlan helyzetek esetén követendő intézményi gyakorlatról
- Statisztikai összefoglaló a 2011. I. félévben a Felügyelethez, valamint az intézményekhez benyújtott fogyasztói beadványok alakulásáról
- Hírlevél, 2011. október
- 7/2011. számú Vezetői körlevél az átstrukturált hitelek (követelések) kezeléséről
- A PSZÁF 2010. évi éves jelentése
- Statisztikai összefoglaló a 2011. III. negyedévben a Felügyelethez benyújtott fogyasztói beadványok alakulásáról
- Hírlevél, 2011. szeptember
- Hírlevél, 2011. június
- 4/2011. számú Vezetői körlevél a CRD IV likviditási követelményekre való felkészülésről, valamint a külföldi források futamidő-rövidülésének problémájáról
- Hírlevél, 2011. május
- Tájékoztató a foglalkoztatói nyugdíjról és intézményeiről szóló 2007. évi CXVII. törvény 83.§-a alapján a határon átnyúló szolgáltatást nyújtó, más EGT-államban bejegyzett foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmények részére
- Országjelentés a Szolvencia II projekt ötödik mennyiségi hatástanulmányához (QIS5) kapcsolódóan
- Hírlevél, 2011. április
- Gyakran ismétlődő kérdések a magánnyugdíjpénztári tagsággal és a TB rendszerbe történt visszalépéssel kapcsolatban
- Hírlevél, 2011. január
- 3/2011. számú Vezetői körlevél az egyes adókötelezettségek teljesítésében közreműködő kijelölt hitelintézetek feladatairól
- 1/2011. számú Vezetői körlevél a hitelintézetek számára a svájci frank alapú lakossági devizahitelek euró alapú deviza hitelre való átalakításáról
- Statisztikai összefoglaló a 2011. I. negyedévben a Felügyelethez benyújtott fogyasztói beadványok alakulásáról
- Hírlevél, 2010. november
- Hírlevél, 2010. október
- 2/2011. számú Vezetői körlevél a fogyasztóvédelmi ügyekért felelős kapcsolattartó feladatairól
- Hírlevél, 2011. február
- Statisztikai összefoglaló a 2010. IV. negyedévben a Felügyelethez benyújtott fogyasztói beadványok alakulásáról
- Pénztári szektor idősorai (frissítve a 2014. IV. negyedévi adatokkal)
- A magyar biztosítási piac nemzetközi összevetésben
- Hírlevél, 2011. március
- Hírlevél, 2010. augusztus
- Aranykönyv, 2009
- Hírlevél, 2010. szeptember
- 3/2010. számú Vezetői körlevél a pénztárak tagszervezési tevékenységéről és a tagokkal folytatott kommunikációról
- 9/2010. számú Vezetői körlevél a hitelintézetek számára a konszolidált betétadat előállításáról szóló útmutató változásáról
- 2/2010. számú Vezetői körlevél a belső csalások megelőzéséről és felderítéséről
- 4/2010. számú Vezető körlevél a hitelintézetek számára a konszolidált betétadat előállításáról szóló útmutató változásáról
- A nyugdíjpénztári tagok díjterhelése (2000-2009)
- 6/2010. számú Vezetői körlevél a magánnyugdíj-pénztári hozamgarancia megállapításával kapcsolatos eljárásokról
- Hírlevél, 2010. május
- A bancsoportoknál lefolytatott 2009-es SREP vizsgálatok főbb tapasztalatai
- QIS5 Kérdések és Válaszok (2010. október 13.)
- A hazai biztosítók Szolvencia II felkészültsége a GAP analízis alapján (összefoglaló áttekintés)
- 5/2010. számú Vezetői körlevél a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjtarifa-hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti elvárásokról
- Pályázati felhívás civil fogyasztóvédelmi hálózat működtetésének támogatására
- Hírlevél, 2010. április
- 1/2010. számú Vezetői körlevél az elhatárolt szerzési költségekről
- A PSZÁF 2009. évi éves jelentése
- Hírlevél, 2010. június
- Panaszkezelési tájékoztató, 2010. I. negyedév
- Hírlevél, 2010. február
- A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete elnökének 1/2010. (I.19.) számú ajánlása a javadalmazási politika alkalmazásáról
- A hitelintézetek és befektetési vállalkozások tőkekövetelmény szabályozásának (CRD) a közelmúltban elfogadott és jelenleg folyamatban lévő uniós módosításai
- Hírlevél, 2010. március
- 12/2009. számú Vezető körlevél a betétbiztosítást érintő 2010. január 1-jén hatályba lépő jogszabályváltozásokról és az azok kapcsán felmerülő hitelintézeti feladatokról
- Gyakran ismételt kérdések a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe való visszalépés kapcsán (frissítve 2009. november 30-án)
- Hírlevél, 2010. január
- A garantált alapok szektorának értékelése
- Hírlevél, 2009. augusztus
- 11/2009. számú Vezetői körlevél a KGFB flotta szerződések díjainak közzététele és a KGFB flotta szerződések kezelése területén elvárt magatartásról
- Tájékoztatás a CEIOPS (Committee of European Insurance and Occupational Pensions Supervisors) tisztújításáról
- A Felügyelet által kiszabható bírságok mértékének jogszabályokban meghatározott keretei
- A PSZÁF 2011. évi publikációs naptára
- Aranykönyv, 2008
- Hírlevél, 2009. november
- 8/2009. számú Vezetői körlevél a devizaalapú hitelek törlesztésében bekövetkezett változások esetén az ügyfeleknek adandó tájékoztatásról
- A felügyeleti határozatok számozásának egységesítéséről
- Tájékoztató a foglalkoztatói nyugdíjról és intézményeiről szóló 2007. évi CXVII. törvény 83.§-a alapján, a határon átnyúló szolgáltatást nyújtó más EGT-államban bejegyzett foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmények részére
- 9/2009. számú Vezetői körlevél a hibás adattartalmú banki igazolások kiadásából fakadó kockázatokról, valamint a hitelintézetek által kibocsátott banki igazolások adattartalmának jogszabályi megfelelőségéről
- Hírlevél, 2009. március
- Hírlevél, 2009. február
- 5/2009. számú Vezetői körlevél a nyugdíjpénztárak tagok felé történő tájékoztatásának tartalmáról
- Az USA 19 nagybankjában végzett felügyeleti stresszteszt eredményei
- A PSZÁF januári hírlevele
- 7/2009. számú Vezetői körlevél a devizaalapú hitelek törlesztése kapcsán az ügyfelekre nehezedő terhek mérséklésével kapcsolatban a hitelintézetektől elvárt magatartásról
- A PSZÁF 2008. évi éves jelentése
- 3/2009. számú Vezetői körlevél valamennyi hitelintézet, pénzügyi vállalkozás, befektetési vállalkozás és biztosító részére
- 2/2009. számú Vezetői körlevél az ingatlanalapot és az ingatlanalapba fektető befektetési alapot kezelő befektetési alapkezelők részére
- IMF Global Financial Stability Report
- Tanulmány a banki betéti szolgáltatások árképzési gyakorlatáról magyarországi és nemzetközi viszonylatban
- Hírlevél, 2009. június
- Hírlevél, 2009. május
- 10/2009. számú Vezetői körlevél a gépjármű finanszírozást nyújtó pénzügyi intézmények számára
- Speciális pénzügyi intézmények idősora
- 8/2010. számú Vezetői körlevél a pénzügyi intézmények számára a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény hatálybalépésével kapcsolatban
- Hírlevél, 2009. szeptember
- Kártalanítási számla összefoglaló adatok, 2001-2008
- Hírlevél, 2009. április