2024. 08. 13.
Az Európai Bankhatóság (EBA) közzétette az európai szanálási vizsgálati programról szóló jelentését (European Resolution Examination Programme - EREP). Három prioritást határozott meg a szanálási hatóságok és a bankok számára 2025-re vonatkozóan: működőképessé tenni szanálási eszközöket, a szanálási likviditási stratégiákat és az értékeléshez szükséges vezetői információs rendszert. A jelentés a 2023-ban elért előrehaladást is vizsgálja, és azonosítja a fejlesztésre szoruló területeket.
Az EREP által 2025-re kijelölt prioritások megerősítik és kiegészítik a 2024-re meghatározott kiemelt területeket, tekintettel jelentőségükre és arra, hogy a munka ezen összetett témák mentén időbe telik. A 2025-re bevezetett új elemek tükrözik a szakpolitikai és piaci fejleményeket, a szanálási hatóságok által elért előrehaladást és a megszerzett szakértelmet, valamint összességében beágyaznak egy, a szanálásra való felkészültség tekintetében központi jelentőségűnek tartott tesztelési szempontot.
Arra való tekintettel, hogy a legtöbb bank teljesítette a szavatolótőkére, leírható, illetve átalakíthatókötelezettségekre vonatkozó minimumkövetelményt (MREL), a szavatolótőke és a leírható, illetve átalakítható kötelezettségek állományának felépítése már nem számít külön prioritásnak, 2024-hez képest. Mindazonáltal, a hitelezői feltőkésítés eszköz hatékonyságának növelése érdekében, a szanálási eszközök működőképessé tételének részeként továbbiakban is nyomon kell követni az MREL minőségi szempontjait, míg a mennyiségi szempontokat az EBA követi és teszi közzé az MREL Dashboardon.
A szanálási tervezési gyakorlatokat és célokat illetően 2023-ban nőtt a konvergencia az EU-n belül.
Az MREL-követelmény vonatkozásában 2024. január 1-jén mindössze négy bank nem érte el a célkitűzést. A szanálási hatóságok 22 intézmény esetében éltek szankciók kiszabására és határidő-hosszabbításra irányuló jogkörükkel. Emellett fokozottabban ellenőrizték az MREL-képességét és -minőségét az egyes instrumentumoknak ellenőrzését is, különösen a harmadik ország joga által szabályozott szerződések esetében.
A hitelezői feltőkésítési eszköz működőképessé tételét illetően a legtöbb szanálási hatóság közzétette a hitelezői feltőkésítési mechanizmusát. A szanálási hatóságok úgy vélik, hogy továbbra is fennállnak az instrumentumok birtokosainak azonosításával, a kereskedés felfüggesztésével vagy az új eszközökre vonatkozó tájékoztató kibocsátásának követelményeivel kapcsolatos kihívások, amelyek különösen a harmadik országbeli érdekelt feleket illetően.
Ugyan történt némi előrehaladás a szanálási likviditás terén, a szanálási hatóságok azt tervezik, hogy tovább fokozzák tesztelésük erősségét és hogy komolyan megkérdőjelezik a bankok által javasolt likviditási forgatókönyvek súlyosságát.
Végezetül a szanálási hatóságok több tesztet végeztek a szanálási célú értékeléshez információt szolgáltató vezetői információs rendszereken, mivel egyes bankok jelentős hiányosságokat mutattak ki a következő területeken: adatminőség, automatizálás, szétaprózottság és a jelentések benyújtásának időszerűsége. Továbbra is fennáll az előrehaladás szükségessége. A szanálási hatóságok eljárásokat vezettek be az értékelők gyors kijelölésére vonatkozóan. Az EBA támogatja a szanálási hatóságok munkáját és jelenleg nyilvános konzultáció alatt álló Kézikönyvet készít az értékelők függetlenségéről (Handbook on the independence of valuers).
Dokumentumok