2025. március 26.
Az Európai Bankhatóság (EBA) közzétette a kétévente megjelenő, 2024/2025-re vonatkozó fogyasztói trendekről szóló 9. jelentését. A jelentés a fizetési csalást, az eladósodottságot és a kockázatmentesítést jelölte meg az uniós fogyasztókat érintő legfontosabb kérdésekként. A jelentés a 27 uniós tagállam nemzeti hatóságai, kiválasztott nemzeti és uniós fogyasztói érdekképviseleti szervezetek, uniós ágazati érdekképviseleti szervezetek, nemzeti ombudsmanok által szolgáltatott információkon, valamint különböző forrásokból származó mennyiségi adatokon alapul, köztük első alkalommal az EBA új lakossági kockázati mutatóin, amelyeket az EBA 2022-től különállóan tesz közzé a potenciális fogyasztói hátrányok azonosítása céljából.
A jelentés összefoglalja az EBA rendelkezésére bocsátott információkat, amelyek alapján megállapították, hogy a fizetési csalás még mindig a legjelentősebb kérdéskör az uniós fogyasztók számára. Ezt tükrözi az új típusú csalások, például a társadalmi manipulációs technikák megjelenése is. Az ilyen típusú csalások során a fizető feleket úgy manipulálják, hogy a csalók irányába teljesítsenek fizetési műveleteket, akik módszerüket úgy alakították ki, hogy elkerüljék az uniós jog által előírt szigorú ügyfélhitelesítési követelmények alkalmazását.
Az eladósodottság a második legjelentősebb, az EBA felé jelentett kérdéskör, figyelemmel az úgynevezett „Buy-Now-Pay-Later” hitelek és a kis összegű, gyorsan és könnyen hozzáférhető, rövid lejáratú hitelek egyéb típusainak jelentős növekedésére. A hitelezők nem megfelelő hitelképesség-értékelési gyakorlata és a szerződéskötést megelőző tájékoztatás hiányosságai az eladósodottság fő mozgatórugóinak bizonyultak.
A kockázatmentesítés a harmadik legjelentősebb EBA felé jelentett kérdéskör, tekintettel arra, hogy egyre több fogyasztónak kell szembenéznie megnövekedett nehézségekkel a fizetési számlák megnyitása és fenntartása során, amelyekhez való hozzáférés az EU-ban lakók számára az uniós gazdaságban való részvétel előfeltétele. Ez a probléma a jelentések szerint az új fogyasztók szolgáltatáshoz való hozzáférésnek megtagadásában és a meglévő fogyasztók leépítésében nyilvánul meg, és a jelek szerint főként a fogyasztók bizonyos kategóriáit érinti, így a bevándorlókat, a menekülteket, a hajléktalanokat, a határon átnyúlóan munkát vállalókat és az elégtelen pénzügyi múlttal rendelkező személyeket.
E megállapításokat követően az EBA mérlegelni fogja, hogy 2025/2026-ban milyen intézkedéseket tegyen a 2024/2025-ben azonosított aktuális problémák kezelése érdekében, és azzal a céllal, hogy tovább erősítse a fogyasztóvédelmet az egész EU-ban.
Jogalap és háttér
A fogyasztói trendekről szóló 2024/2025. évi jelentés az EBA alapító rendeletének 9. cikke (1) bekezdésében meghatározott mandátumának teljesítése érdekében készült, amely szerint a Hatóságnak vezető szerepet kell vállalnia az átláthatóság, az egyértelműség és a tisztességesség előmozdításában a fogyasztói pénzügyi termékek és szolgáltatások piacán a belső piacon, többek között a fogyasztói trendek gyűjtése, elemzése és az azokról szóló jelentések készítése révén.
Dokumentumok