2025. január 16.

Az Európai Bankhatóság (EBA) és az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) közös jelentést hozott nyilvánosságra a kriptoeszközökkel kapcsolatos legújabb fejleményekről, elemezve a decentralizált pénzügyet (DeFi), illetve a kriptohitelezést, -kölcsönnyújtást és -stakelést. A kiadvány az EBA és az ESMA hozzájárulása az Európai Bizottság által az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak szánt, a kriptoeszközök piacairól szóló rendelet (Markets in Crypto-Assets Regulation, MiCAR) 142. cikke alapján írott jelentéséhez.

Az EBA és az ESMA álláspontja szerint a DeFi továbbra is résjelenség, és a DeFi protokollokban rögzített érték globális szinten az összes kriptoeszköz piaci értékének 4%-át teszi ki. A jelentésben arra a megállapításra jutottak, hogy bár a DeFi uniós szintű elfogadása meghaladja a globális átlagot, alacsonyabb más fejlett gazdaságokhoz mérve (például az Egyesült Államokhoz, Dél-Koreához).

Az EBA és az ESMA megfigyelte, hogy a DeFi-hackek száma és az ellopott kriptoeszközök értéke általában a DeFi-piac méretével összefüggésben alakult. Mivel a decentralizált tőzsdék forgalma a globális azonnali kriptokereskedés 10%-át teszik ki, a DeFi protokollok jelentős pénzmosási és terrorizmusfinanszírozási (money laundering and terrorist financing, ML/TF) kockázatot jelentenek.

Az EBA és az ESMA úgy látja, hogy a maximális kitermelhető érték (maximal extractable value, MEV) hatása a DeFi piacokra elterjedt a DeFi-n belül, és a MEV negatív externáliái műszaki megoldásokat igényelnek.

A kriptoeszközök hitelezésével, kölcsönbe adásával és stakelésével kapcsolatban a jelentés tartalmaz egy, a piacon megfigyelhető centralizált és decentralizált üzleti modellek főbb típusairól és jellemzőiről szóló elemzést. Ezeket a szolgáltatásokat számos kriptoeszköz-szolgáltató (crypto-asset service providers, CASP) kínálja az EU joghatóságán belül, amelyek bizonyos esetekben szabályozott kriptoeszköz-szolgáltatásokat is kínálnak.

A már meglévő (korlátozott) bizonyítékok alapján úgy fest, hogy az uniós fogyasztók és pénzügyi intézmények korlátozottan vesznek részt a kriptohitelezési, -kölcsönnyújtási és -stakelési szolgáltatásokban. A jelentés meghatározza és értékeli az ezekhez kapcsolódó konkrét kockázatokat, így a túlzott tőkeáttételt, az információs aszimmetriákat, az ML/TF kockázatoknak való kitettséget, valamint az újrazálogosításból és a biztosítéki láncokból adódó rendszerszintű kockázatokat, a prociklikusságot és az összefonódást. Előfordulhat, hogy egyes felhasználók nem kapnak elegendő információt e szolgáltatások feltételeiről olyan területeken, mint a díjak, a fizetett kamatlábak vagy hozamok, a biztosítéki követelmények változásai, valamint egyéb szükséges közzétételek. Az EBA és az ESMA azonban nem azonosított kockázatokat pénzügyi stabilitási szempontból.

Háttér és következő lépések

A MiCAR 142. cikke alapján az Európai Bizottság (EB) felhatalmazással bír, hogy az EBA-val és az ESMA-val folytatott konzultációt követően jelentést nyújtson be az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak a kriptoeszközökkel kapcsolatos legújabb fejleményeket illetően. E rendelkezés alapján az EB felhatalmazást kapott többek között arra, hogy kiértékelje a) a DeFi fejlődését a kriptoeszköz-piacokon és a kibocsátóval vagy CASP-okkal nem rendelkező, decentralizált kriptoeszköz-rendszerek megfelelő szabályozási kezelését, beleértve a DeFi szabályozásának szükségességét és megvalósíthatóságát is; valamint b) a kriptoeszközök hitelezésére és kölcsönnyújtásra vonatkozó szabályozás megvalósíthatóságát, illetve szükségességét. Egy 2024. február 9-én kelt levelében az EB arra kérte az EBA-t és az ESMA-t, hogy nyújtsanak be egy olyan hozzájárulást, amely a DeFi-vel, valamint a kriptoeszközök hitelezésével és a kölcsönnyújtással kapcsolatos egyes elemekre összpontosít, a stakinget beleértve.

Az EBA és az ESMA továbbra is ki fogja értékelni a piaci fejleményeket az EU banki, fizetési és értékpapír-ágazatában folyó innovatív tevékenységek nyomon követésére vonatkozó, folyamatban lévő megbízatása részeként.

Az EBA és az ESMA angol nyelvű közös közleménye az EBA honlapján