2024. október 4.
Az Európai Bankhatóság (EBA) közzétette harmadik kötelező Bázel III monitoring jelentését, amely azt vizsgálja, hogy a Bázel III keretrendszer uniós végrehajtása milyen hatással lesz az uniós bankokra a teljes körű alkalmazás időpontjában, azaz 2033-ban. A további hatás a tőkekövetelményekről szóló rendeletben (CRR3) tükröződő valamennyi uniós követelmény, azaz a 2. pillér tőkekövetelményeinek és valamennyi uniós sajátos tőkepuffer alkalmazásának figyelembevételét jelenti. A minimális tőkekövetelmény tekintetében a hatás tovább csökkent a korábbi, 2022. decemberi referenciaidőponthoz képest. A becsült Tier 1 tőkehiány tekintetében a hatás minimális, míg a teljes tőkehiányt 5,1 milliárd euróra becsülik.
Az uniós bankszektor egészét tekintve a Bázel III reformnak való megfeleléshez szükséges tőke 0,9 milliárd euró Tier 1 tőkét tesz ki. Ez azt jelenti, hogy a szükséges többlettőke könnyen előteremthető a teljes bevezetésig hátralévő időszakban. Az összehasonlíthatóság érdekében a jelentés melléklete a Bázel III változások általános hatását mutatja be, azaz a felülvizsgált CRR3 részét képező uniós módosítások végrehajtását, illetve az egyedi mérlegelési jogkörök kiigazítását megelőzően.
Az eredmények áttekintése
Összességében a kötelező Bázel III monitoring gyakorlat eredményei azt mutatják, hogy az európai bankok minimális Tier 1 tőkekövetelménye a teljes körű bevezetés időpontjában, vagyis 2033-ban 7,8%-kal emelkedne. A fő hozzájáruló tényezők a kibocsátási küszöb és a működési kockázat. A nagy és a nemzetközi színtéren is aktív bankok (1. csoport) általános, minimális Tier 1 tőkekövetelménye 8,6%-kal emelkedne. A globális, rendszerszinten jelentős intézményekre (G-SII-k, amely az 1. csoport alcsoportja) és a 2. csoportba tartozó bankokra vonatkozó követelmények 12,2%-kal, illetve 3,6%-kal emelkednének.
Háttérinformációk
- A jelentés értékeli a hitelkockázat (négy alkategóriára bontva), az operatív kockázat és a tőkeáttételi mutató keretrendszerének végleges felülvizsgálatának az uniós bankokra gyakorolt hatását az EU-ra vonatkozó egyedi végrehajtás (CRR3) során. Ezen túlmenően az összesített kibocsátási küszöb bevezetését is vizsgálja. A jelentés számszerűsíti továbbá a kereskedési könyv felülvizsgálatának (FRTB) és a hitelértékelési korrekciók (CVA) új standardjainak bevezetése által gyakorolt hatást.
- A jelentés az EU-ra vonatkozó egyedi végrehajtás eredményeit külön mutatja be az 1. és a 2. csoportba tartozó bankok esetében. Az 1. csoportba azok a bankok tartoznak, amelyek Tier 1 tőkéje meghaladja a 3 milliárd eurót, és aktívak a nemzetközi színtéren. Az összes többi bank a 2. csoportba tartozik.
- A jelentés az EU-ra vonatkozó egyedi végrehajtás eredményeit három átfogó üzleti modellre külön-külön mutatja be: az „univerzális” üzleti modell nyújtja a legtöbb banki szolgáltatást, a „lakossági irányultságú” üzleti modell a lakossági ügyfélkörre összpontosít, a „vállalati irányultságú és egyéb” üzleti modell pedig a többi intézményt foglalja magában.
- Elemzési célokra egy interaktív eszköz áll rendelkezésre, amely bemutatja a főbb eredményeket. A hivatalos számadatok és következtetések a jelentésben szerepelnek, ezért a vizuális eszközben megadott adatokon alapuló bármilyen következtetést körültekintően kell kezelni.
- A Bázel III monitoring jelentés melléklete bemutatja a Bázel III általános végrehajtásának hatását a CRR3/CRD6-ban és a Bázel III mérlegelési jogkörök uniós kiigazításában szereplő további jellemzők beépítése előtt.
- A minimálisan megkövetelt Tier 1 tőkében kifejezett hatás csökkenése főként annak tulajdonítható, hogy a G-SII körébe tartozó intézmények már 2023-ban bevezették a tőkeáttételi mutatóra vonatkozó, a 3%-os minimálisan megkövetelt tőkén felül képzendő 50%-os felárat. Ez a jelenlegi bevezetés esetében megnövekedett követelményt eredményezett, viszont így a teljes bevezetés tőkekövetelményeihez viszonyítva csökkent a hatás. Ez tükröződik a G-SII-k mérsékelt hatásában, az 1. csoportba tartozó bankokra (amelyeknek a G-SII-k egy alcsoportját képezik) és az összes bankra gyakorolt átgyűrűző hatásokban. A 2. csoportra gyakorolt hatást nem befolyásolta ez a bevezetés.
- A harmadik kötelező Bázel III monitoring jelentés adott időpontra vonatkozó elemzésében bemutatott hatás nem hasonlítható össze közvetlenül a korábbi kötelező gyakorlatokkal, ezért az eredmények időbeli összehasonlításakor a Bázel III monitoring jelentés 5. táblázatát kell figyelembe venni.
Dokumentumok