2025. január 19.
Az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) közzétette ötödik éves jelentését a nemzeti felügyeleti hatóságok (NCA-k) által a biztosítási értékesítési irányelv (IDD) alapján 2023-ban kiszabott közigazgatási szankciókról és egyéb intézkedésekről.
2023-ban összességében 20 állam illetékes nemzeti hatóságai 1510 szankciót szabtak ki. Egyre több tagállam vet ki szankciókat az IDD alapján. A jelentés kiváltképp kimutatja, hogy a nemzeti és európai szintű fokozott felügyeleti ellenőrzés eredményeként 2021 óta megnövekedett a termékfelügyeleti és irányítási követelményekkel (POG) kapcsolatos szankciók száma. A jelentés kiemeli továbbá, hogy folyamatos növekedést mutat az általános üzletviteli követelményekkel, például a tanácsadással kapcsolatos szankciók száma.
Tekintettel arra, hogy immár öt éve hatályban van az IDD, az EIOPA a következő, specifikus szankciós eszközökkel kapcsolatos trendekre lett figyelmes:
- A nyilvántartásba vétel visszavonása és közigazgatási bírságok a leggyakrabban alkalmazott eszközök, legfőképp azért, hogy kezeljék az IDD nyilvántartásba vételi, képzési és kompetencia követelményeivel kapcsolatos jogsértéseket. Több, mint 8000 nyilvántartásba vételt vontak vissza és több, mint 3800 bírságot szabtak ki az Európai Gazdasági Térségben (EGT) az elmúlt öt év során.
- A jogsértő magatartás abbahagyására kötelező végzések – melyeket főként a szankciók hivatalos bevezetése előtt alkalmaznak – sikeresen korlátozták vagy oldották meg a problémákat, mielőtt azok káros hatást gyakoroltak volna a fogyasztókra.
Végezetül pedig a jelentés magában foglal egy olyan esettanulmányt, amely arról szól, hogy az IDD egyik alapelve – miszerint a biztosításértékesítőknek mindenkor becsületesen, tisztességesen és szakmai szempontokat figyelembe véve, ügyfeleik érdekében kell eljárniuk –, hogyan kerül megvalósításra egy adott NCA által a gyakorlatban, és hogy ennek az elvnek a megsértése szankciókat vonhat maga után.
A szankciók alapvető eszközök, melyek arra szolgálnak, hogy elrettentsék a vállalkozásokat a kötelezettségszegéstől, azonban – tekintve, hogy azok általánosságban véve egyes cégekkel vagy személyekkel szemben kerülnek kiszabásra – az egyéb intézkedések is hasznosak és hatékonyak lehetnek a nagyobb mértékű piaci jogsértésekkel szemben. Az IDD-felügyelés hatékonyságára irányuló következtetéseket tehát nem szabad csupán az adott tagállamban kiszabott szankciók száma alapján levonni.
Háttér
Ez a jelentés az IDD 36. cikk (2) bekezdésén alapul, amely kimondja, hogy az NCA-k kötelesek éves szinten összesített információt szolgáltatni az EIOPA-nak valamennyi kiszabott közigazgatási szankcióról és egyéb intézkedésről, melyet az EIOPA-nak éves jelentés formájában közzé kell tennie.