2024. május 27.

Az EU pénzügyi piacokat szabályozó és felügyelő hatósága, az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) közzétett egy jelentést a MiFID II szerinti marketing-közleményekre vonatkozó szabályokkal kapcsolatos 2023-as közös felügyeleti intézkedésről (Common Supervisory Action, CSA) és az azt kísérő próbavásárlásról (Mystery Shopping Exercise, MSE).

A nemzeti felügyeleti hatóságokkal (National Competent Authorities, NCA) együttműködésben az ESMA megállapította, hogy a marketingkommunikáció (beleértve a hirdetéseket is) általánosságban megfelel a MiFID II szerinti követelményeknek, és a befektetési vállalkozások általában rendelkeznek olyan eljárásokkal, melyek szerepe biztosítani a marketinganyagok megfelelését a MiFID II szerinti követelményeknek, már az ilyen anyagok kidolgozása során is. Az NCA-k aggályokat fogalmaztak meg a marketingkommunikációban, többek között a hirdetésekben szereplő fenntarthatósággal kapcsolatos állítások vonatkozásában.

A jelentésben az ESMA számos fejlesztési területet jelöl meg, többek között azt, hogy a kommunikáció marketingjellege egyértelműen felismerhető kell legyen, és a kommunikációnak tartalmaznia kell a kockázatok és előnyök egyértelmű és kiegyensúlyozott bemutatását. Amennyiben bizonyos termékeket vagy szolgáltatásokat „nulla költségűként” forgalmaznak, azokban hivatkozni kell az esetleges további díjakra is.

További fejlesztendő területek:

  1. Megfelelő jóváhagyási és felülvizsgálati folyamatokat kell kialakítani a marketingkommunikációhoz, ideértve a reklámokat is, akár a vállalat, akár harmadik fél készíti azokat;
  2. Biztosítani kell a törvényi előírásoknak való megfelelést a forgalmazók részéről minden marketingkommunikációra vonatkozóan;
  3. Megfelelő nyilvántartásokat kell kialakítani minden marketingközleményre vonatkozóan, ide értve a közösségi médiában közzétett bejegyzéseket is;
  4. Az ellenőrzési munkakörben dolgozókat és a felső vezetést is be kell vonni a marketingközlemények fejlesztésével, tervezésével és ellenőrzésével kapcsolatos belső folyamatokba és eljárásokba.

További lépések

Az NCA-kat arra ösztönzik, hogy jogsértések esetén fontolják meg szankciók alkalmazását.

Tekintettel arra, hogy a marketingközlemények és a reklámok jelentős szerepet játszanak a fogyasztói magatartás meghatározásában és a befektetési döntések befolyásolásában, az ESMA és az NCA-k folytatják a témával kapcsolatos munkát.

Az ESMA angol nyelvű közleménye