2024. október 17.

Október 3-án a három európai felügyeleti hatóság - az Európai Bankhatóság (EBA), az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) és az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) - tizenegyedik alkalommal rendezte meg éves fogyasztóvédelmi napját Budapesten.

Az esemény témája „Az uniós fogyasztók szerepének erősítése: tisztességes hozzáférés a pénzügyi szolgáltatások jövőjéhez” volt, és három panelbeszélgetés foglalkozott a mesterséges intelligencia (AI) pénzügyi szolgáltatásokban betöltött szerepével, a fogyasztóközpontú termékekhez és szolgáltatásokhoz való hozzáféréssel, valamint a fenntartható finanszírozással. Az előadók és a pódiumbeszélgetések résztvevői között voltak fogyasztói szervezetek, szabályozó hatóságok, uniós intézmények, tudományos körök és piaci szereplők vezetői az Európai Unió egész területéről. A rendezvényen 300-an vettek részt a helyszínen és több mint 600-an követték figyelemmel az eseményt online.

Beszédet mondott a három európai felügyeleti hatóság elnöke - Verena Ross (az ESMA és jelenleg a vegyes bizottság elnöke), Jose-Manuel Campa és Petra Hielkema az EBA és az EIOPA részéről, továbbá dr. Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke és Agustín Reyna, az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) főigazgatója. Egy informális beszélgetésre is sor került Chris Betzzel, az Amazon Web Services adatbiztonságért felelős igazgatójával, akivel a generatív mesterséges intelligenciáról folytattak eszmecserét.

A mesterséges intelligenciával kapcsolatban a résztvevők véleményt cseréltek annak lehetséges előnyeiről - például a csalások felderítése és a pénzmosás felderítését és megelőzését célzó folyamatok automatizálása tekintetében -, valamint említést tettek a kockázatokról - például az átláthatóság és a kiszámíthatóság hiányáról. A pódiumbeszélgetés résztvevői hangsúlyozták, hogy jobban meg kell érteni a technológiát annak értékeléséhez, hogy miként lehet ezeket a kockázatokat csökkenteni. Néhány panelista kiemelte annak fontosságát, hogy az európai felügyeleti hatóságoknak elő kellene segíteniük a tudás megosztását, biztosítaniuk kellene a szabályozási és felügyeleti terület közelítését, és meg kellene teremteniük a feltételeket az innováció fellendítéséhez. Egyes ágazati szereplők arra is felszólították az európai felügyeleti hatóságokat, hogy képezzenek „védőkorlátokat” vagy adjanak ki egyéb útmutatást arra vonatkozóan, hogy a pénzügyi intézményeknek mily módon kell eleget tenniük az új uniós AIrendeletnek.

A fogyasztóközpontú pénzügyi termékekhez és szolgáltatásokhoz való hozzáféréssel foglalkozó panelbeszélgetés során a résztvevők megvitatták, hogy erősíteni kell a pénzügyekkel kapcsolatos felvilágosítást, nagyobb figyelmet kell fordítani a kiszolgáltatott helyzetben lévő fogyasztókra, és biztosítani kell számukra a lehetőséget, hogy megértsék a szabványos pénzügyi szolgáltatáscsomagok (fizetési számla, megtakarítási számla, lakás- és egészségbiztosítás) lényegét és ezekhez hozzáférést kell biztosítani számukra. Kiemelték a fogyasztói igények jobb megértésének és a fogyasztói bizalom megőrzésének lényegi mivoltát is.

A fenntartható finanszírozással kapcsolatban a résztvevők megjegyezték, hogy a befektetők még mindig nehezen értik meg a termékismertetők technikai jellemzőit és a kapcsolódó összetett terminológiát. A panelbeszélgetés résztvevői úgy vélték, hogy a jelenlegi fenntarthatósággal kapcsolatos közzétételi követelmények egyszerűsítése egy a lakossági befektetők számára megfelelő kategorizálási rendszer felé, az a fő terület, amelyre a szabályozóknak a lakossági befektetők pénzügyi műveltségének javítása mellett összpontosítaniuk kellene.

Az európai felügyeleti hatóságok megfontolják a hallgatóságtól és a panelbeszélgetések résztvevőitől kapott észrevételeket és javaslatokat, és megvitatják a megerősítendő vagy a meghozandó intézkedéseket.

Az EIOPA honlapját és az eseményről készült felvételt itt tekintheti meg.