2025. január 14.

Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) az EU pénzügyi piacokat szabályozó és felügyelő hatósága közzétette hetedik piaci jelentését az uniós lakossági befektetési termékek költségeiről és teljesítményéről, amely kimutatta, hogy a kulcsfontosságú pénzügyi termékekbe való befektetésekhez kapcsolódó költségek csökkentek.

A csökkenés ellenére az alapok költségszintje az EU-ban a nemzetközi szinthez mérten továbbra is magasnak számít. A több mint 50 000 európai alap átlagos mérete csaknem tízszer kisebb, mint például az amerikai befektetési alapoké. Ezzel az uniós alapok nem érik el azt a méretgazdaságossági szintet, amely arányban lenne az EU egységes piacának méretével. A magasabb költségszint a piac kevésbé hatékony működésére utal, amely azt mutatja, hogy a jövőbeni Megtakarítási és Befektetési Unión (Savings and Investments Union) belül az EU-s piacok versenyképességére kell hangsúlyt fektetni.

A jelentés legfontosabb megállapításai a következők:

  • Az ÁÉKBV-költségek fokozatosan, magas szintről csökkennek: A költségek ugyan csökkentek, de a befektetőknek továbbra is alaposan át kell gondolniuk az alapok által felszámolt költségeket a befektetési döntéseik során különösen azért, mert nem ment végbe költségcsökkenés minden alaptípus esetében: a vegyes alapok és a passzívan kezelt részvényalapok tartós költségei egy adott szinten maradtak.
  • Enyhe javulás ment végbe az ÁÉKBV-k teljesítményét illetően: A hozamok javultak a 2023-as évre vonatkozóan, de továbbra is jelentősen elmaradtak a 2021-es szinttől. A kötvény- és vegyes alapok teljesítménye javult 2022 és 2023 között, de továbbra is negatív tartományban maradt.
  • Az ESG-ÁÉKBV-k költsége alacsonyabb, teljesítményük pedig jobb, mint a nem-ESG-ÁÉKBV-k esetében: A lakossági ESG-alapok állandó költségei továbbra is alacsonyabbak, vagy hasonlóan alakulnak a nem-ESG alapokkal összehasonlítva. Összességében, 2023-ban az ESG-alapok jobban teljesítettek, mint a nem ESG-alapok. Különbség van a különböző eszközosztályok teljesítménye között: a nem ETF-alapú ESG-részvényforrások jobban teljesítettek, míg a ETF-részvény-, fix kamatozású és vegyes ESG-források alulteljesítettek.
  • Az Alternatív Befektetési Alapok (ABA)után kevésbé érdeklődnek a lakossági befektetők: Az Alternatív Befektetési Alapok piacát továbbra is a szakmai befektetők uralják, míg a lakossági befektetések aránya az ÁÉKBV-piachoz mérten kevésbé jelentős. A lakossági befektetők aránya 2022 és 2023 között 14%-ról 11%-ra csökkent. 2023-ban az éves bruttó és nettó teljesítmény is jelentősen javult 2022-hez képest, és minden alap befektetési stratégiája pozitív hozamot produkált.
  • A Strukturált Lakossági Termékek költségei javulnak, de továbbra is nehezen értékelhetőek maradnak az ügyfelek számára: 2023-ban a kamatlábakat és inflációt referenciaként használó termékek aránya az értékesítési volumen körülbelül egyötödére emelkedett, ami 2022-höz képest meredek növekedést jelent. Ez a tendencia követte a magasabb kamatlábakat és az inflációt. A nagyrészt előfizetési díjak formájában felszámított költségek 2023-ban csökkentek néhány elterjedt terméktípust esetében, bár ennek mértéke jelentősen változik a különböző lejáratkori kifizetési típusok és az egyes országok tekintetében. A 2023-ban lejáró Strukturált Lakossági Termékek bruttó pozitív hozamot produkáltak, de ez független a befektetők által fizetett költségektől.

Következő lépések

A jelentés célja, hogy elősegítse a lakossági befektetők fokozott tőkepiaci részvételét azáltal, hogy konzisztens, uniós szintű tájékoztatást nyújt a lakossági befektetési termékek költségeit és teljesítményét illetően. Az adatok hozzáférhetőségét tekintve a javulás folytatódik, de bizonyos, az adatokat érintő, jelentős problémák továbbra is fennállnak.

Az alternatív befektetési alapkezelőkről szóló irányelv (AIFMD), illetve az ÁÉKBV-irányelv (UCITS directive) felülvizsgálatát követően, az ESMA felhatalmazást kapott arra, hogy jelentést készítsen az ÁÉKBV-kbe és az ABA-kba történő befektetésekkel kapcsolatos költségekről. A jelentés elkészítéséhez az ESMA az illetékes nemzeti hatóságokkal együtt adatgyűjtési akcióba kezdett. Ez az elemzés az EU lakossági befektetési termékek költségeit és azok teljesítményét feldolgozó, 2025-ös, kibővített, ESMA által készített piaci jelentés részét képezi majd, amely (a várakozások szerint) új betekintést és részletesebb információkat nyújt majd az alapok költségeit illetően.

Háttér

A lakossági befektetési termékekhez kapcsolódó költségek és azok teljesítménye kulcsfontosságú szerepet játszik annak meghatározásában, hogy a befektetések milyen előnyöket nyújtanak az Európai Unió lakossági befektetői számára. A lakossági befektetési termékeket illetően a világos és átfogó tájékoztatás segíthet felmérni a befektetőknek az EU-ban kínált termékek múltbeli teljesítményét és költségeit, és elősegítheti a lakossági befektetők tőkepiaci részvételét.

A MiFID II, az ÁÉKBV és a PRIIP-szabályokkal összhangban, az ESMA által készített jelentés bemutatja a költségek befektetők számára történő közzétételének fontosságát, valamint annak a szükségességét is, hogy az alapkezelők és a befektetésivállalkozások a befektetők érdekei szerint járjanak el a MiFID II-ben, valamint az ÁÉKBV- és az ABAK irányelvekben meghatározottaknak megfelelően.

Az ESMA angol nyelvű közleménye