2022. március 17.

Az európai felügyeleti hatóságok (az EBA, az ESMA és az EIOPA – az ESA-k) arra figyelmeztetik a fogyasztókat, hogy számos kriptoeszköz rendkívül magas kockázattal rendelkezik és spekulatív befektetésnek minősül. Ezek a legtöbb fogyasztó számára sem befektetésként, sem fizetési vagy csereeszközként nem felelnek meg.

Amennyiben a fogyasztók ilyen eszközöket vásárolnak, nagyon is fennáll annak a  lehetősége, hogy az összes befektetett pénzüket elveszítik. A fogyasztóknak tisztában kell lenniük a megtévesztő reklámok kockázataival, amelyekkel többek között a közösségi médiában és az ott jelenlevő véleményvezérek (influenszerek) révén találkozhatnak. A fogyasztóknak különösen óvatosan kell kezelniük a gyors vagy magas hozamok ígéretét, főleg azokat, melyek túl szépnek tűnnek ahhoz, hogy igazak legyenek.

A fogyasztóknak tisztában kell lenniük azzal, hogy semmilyen jogorvoslati lehetőség és védelem nem áll a rendelkezésükre, mivel a kriptoeszközök és az azokhoz kapcsolódó termékek és szolgáltatások jellemzően kívül esnek a pénzügyi szolgáltatásokra vonatkozó, jelenlegi uniós szabályok nyújtotta védelem körén.

AMIT ÉRDEMES TUDNIA ÉS ELLENŐRIZNIE

Érdemes tisztában lennie a kriptoeszközök és a kapcsolódó termékek és szolgáltatások sajátos kockázataival, és gondosan mérlegelnie kell, hogy e kockázatok saját preferenciáit és pénzügyi helyzetét tekintve elfogadhatóak-e. Ide tartozik az a kockázat, hogy:

  • elveszítheti az összes befektetett pénzét;
  • az árak rövid időn belül gyorsan eshetnek vagy emelkedhetnek;
  • átverés, csalás, működési hiba vagy kibertámadás áldozatává válhat; és
  • ha baj van, nagy valószínűséggel semmilyen védelemre vagy kártérítésre nem lesz jogosult.

Ha kriptoeszközök vagy kapcsolódó termékek és szolgáltatások vásárlásán gondolkodik, éredemes feltennie magának a következő kérdéseket:

  • megengedhetem-e magamnak, hogy az összes befektetett pénzemet elveszítsem?
  • készen állok-e arra, hogy a potenciálisan magas hozamért cserébe magas kockázatot vállaljak?
  • ismerem-e a kriptoeszköz vagy a kapcsolódó termékek és szolgáltatások jellemzőit?
  • azok a cégek/szereplők, amelyekkel üzletelni kívánok milyen hírnévvel rendelkeznek, megbízhatóak-e?
  • szerepelnek-e az illetékes nemzeti hatóságok feketelistáján azok a cégek/szereplők, amelyekkel üzletelni kívánok?[1]
  • képes vagyok-e hatékonyan megvédeni a kriptoeszközök vásárlásához, tárolásához vagy átruházásához használt eszközöket, beleértve saját privát kulcsaimat is?

Melyek a legfontosabb kockázatok?

  • Szélsőséges árfolyammozgások: számos kriptoeszköz hirtelen és szélsőséges árfolyammozgásoknak van kitéve, emellett áruk gyakran kizárólag a fogyasztói keresleten alapul (azaz előfordulhat, hogy nincs semmilyen mögöttes eszköz vagy más kézzelfogható érték), így spekulatív befektetésnek számítanak. Ennek következtében a befektetett pénzének jelentős részben vagy akár teljes egészében is elveszítheti. A szélsőséges árfolyammozgások azt is jelentik, hogy sok kriptoeszköz nem alkalmas arra, hogy azt értékmegőrzőként, illetve csere- vagy fizetőeszközként használják.
  • Megtévesztő információk: egyes kriptoeszközöket és kapcsolódó termékeket agresszíven reklámoznak a lakossági befektetők felé olyan marketinganyagok és egyéb tájékoztatások segítségével, amelyek nem egyértelműek, hiányosak, pontatlanok, sőt, akár szándékosan félrevezetőek lehetnek. A közösségi médiában megjelenő reklámok például nagyon rövidek lehetnek, és előfordulhat, hogy a lehetséges nyereségekre helyezik a hangsúlyt, a magas kockázatokra viszont nem hívják fel a figyelmet. Óvakodni kell a közösségi média véleményvezéreitől (influenszereitől) is, akiknek valamilyen pénzügyi ösztönző miatt jellemzően érdekük fűződik bizonyos kriptoeszközök és kapcsolódó termékek és szolgáltatások forgalmazásához, és ezért az általuk kiadott közlemények elfogultak lehetnek.
  • A védelem hiánya: az EU-ban a kriptoeszközök többségét, valamint a kriptoeszközökhöz kapcsolódó termékek és szolgáltatások értékesítését nem szabályozzák.[2]Önt így nem illetik meg a szabályozott pénzügyi szolgáltatások esetében a fogyasztók rendelkezésére álló jogok és védelem, például nem támaszkodhat a panasztételi és jogorvoslati mechanizmusokra.
  • A termék összetettsége: egyes, kriptoeszközöknek való kitettséget biztosító termékek nagyon összetettek, és olykor olyan jellemzőkkel rendelkeznek, amelyek kedvezőtlen árfolyammozgások esetén növelhetik a veszteségek nagyságát. Ezek a termékek összetettségük miatt sok fogyasztó számára nem megfelelőek.
  • Csalás és rosszindulatú tevékenységek: számos hamis kriptoeszköz és csalás létezik, és tisztában kell lennie azzal, hogy ezek egyetlen célja, hogy különböző technikák, például adathalászat segítségével megfosszák Önt a pénzétől.
  • Piaci manipuláció, az árak átláthatóságának hiánya és alacsony likviditás: a kriptotőzsdéken a kriptoeszközök árának meghatározása és a tranzakciók végrehajtása gyakran nem átlátható módon történik. Bizonyos kriptoeszközök „tulajdonosi szerkezete” emellett erősen koncentrált, ami hatással lehet az árakra és a likviditásra. Ezért előfordulhat, hogy kriptoeszközök vásárlásakor vagy eladásakor nem kap tisztességes árat vagy nem részesül tisztességes bánásmódban, vagy potenciális vevő hiányában nem tudja olyan gyorsan eladni kriptoeszközeit, ahogyan azt szeretné. Több alkalommal beszámoltak olyan esetekről, amikor piaci manipuláció történt.
  • Feltörések, működési kockázatok és biztonsági kérdések: a kriptoeszközök alapjául szolgáló megosztott főkönyvi technológia sajátos kockázatokat hordozhat. Több kriptoeszköz-kibocsátó és -szolgáltató, köztük kriptotőzsdék és pénztárca-szolgáltatók is volt már kibertámadások áldozatai és egyéb súlyos működési problémák is felmerültek már. Sok fogyasztóval előfordult, hogy elvesztette kriptoeszközeit vagy jelentős veszteséget szenvedett el ilyen támadások és zavarok miatt, vagy mert elvesztette az eszközeihez való hozzáférést biztosító privátkulcsokat.

Háttér-információk

Ez a figyelmeztetés az európai felügyeleti hatóságok alapító rendeletei 9. cikkének (3) bekezdésén alapul[3]. A kriptoeszközök vásárlásának/tartásának kockázataival kapcsolatban kiadott korábbi figyelmeztetéseket követi.[4],[5],[6]

A kriptoeszközök olyan értékek vagy jogok digitális leképezéseként határozhatók meg, amelyek elektronikusan, megosztott főkönyvi vagy hasonló technológia segítségével ruházhatók át és tárolhatók.

Az ESA-k megállapítják, hogy a kriptoeszközök iránt nő a fogyasztói aktivitás és érdeklődés, beleértve az úgynevezett virtuális fizetőeszközöket, továbbá a kriptoeszközök és a kapcsolódó termékek és szolgáltatások új típusai jelennek meg, például úgynevezett nem helyettesíthető tokenek (NFT-k), kriptoeszközökön alapuló származékos ügyletek, kriptoeszközökön alapuló befektetési egységhez kötött életbiztosítások és decentralizált pénzügyi (DeFi) alkalmazások, amelyek magas és/vagy gyors hozamot ígérnek. Az ESA-k aggodalommal állapítják meg, hogy egyre több fogyasztó vásárolja ezeket az eszközöket abban a reményben, hogy jó hozamot ér el, anélkül, hogy tudatában lenne a magas kockázatoknak.

Az Európai Bizottság 2020. szeptemberében a kriptoeszközök piacáról szóló rendeletre irányuló jogalkotási javaslatot terjesztett elő.[7] A javaslat átfogó keretet biztosít a kriptoeszközök kibocsátóinak és az azokkal kapcsolatos szolgáltatások nyújtóinak szabályozására és felügyeletére, a fogyasztók, valamint a pénzügyi rendszer integritásának és stabilitásának védelme érdekében. Emlékeztetjük azonban a fogyasztókat arra, hogy a javaslat továbbra is a társjogalkotási folyamat eredményétől függ.[8]  Amíg el nem fogadják a javaslatot, és hatályba nem lép, a fogyasztók nem részesülnek a javaslatban előirányzott biztosítékok nyújtotta védelemben.

E figyelmeztetés időpontjában több mint 17 000 különböző kriptoeszköz létezik, amelyek közül néhányat olykor úgynevezett „virtuális fizetőeszközként” vagy digitális „érmeként” vagy „tokenként” emlegetnek.[9] A legjelentősebb kriptoeszközök jelenleg többek között a bitcoin és az éter, amelyek együttesen a kriptoeszközök teljes piaci kapitalizációjának mintegy 60%-át adják. Egyes kriptoeszközök energiafogyasztása magas, például a bányászati és érvényesítési folyamatok miatt, és a fogyasztóknak tisztában kell lenniük a környezetre gyakorolt hatásukkal.[10]

 

[1] Kérjük, vegye figyelembe, hogy az, hogy egy cég/partner nem szerepel feketelistán, nem garancia arra, hogy a céggel/partnerrel való együttműködés biztonságos.

[2] Egyes uniós tagállamok nemzeti szabályokat vezettek be bizonyos kriptoeszközök és kapcsolódó termékek vagy szolgáltatások szabályozása céljából. Ezen túlmenően bizonyos típusú kriptoeszköz-szolgáltatók – köztük a tőzsdei szolgáltatók és a letétkezelők – kötelesek engedélyeztetni vagy nyilvántartásba vetetni magukat a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem céljából. További részletekért, kérjük, forduljon az adott illetékes hatósághoz.

[3] Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2019/2175 rendelete (2019. december 18.) az európai felügyeleti hatóság (Európai Bankhatóság) létrehozásáról szóló 1093/2010/EU rendelet, HL L 331., 2010.12.15., 12. o., az európai felügyeleti hatóság (Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság) létrehozásáról szóló 1094/2010/EU rendelet, HL L 331., 2010.12.15., 48. o., az európai felügyeleti hatóság (Európai Értékpapírpiaci Hatóság) létrehozásáról szóló 1095/2010/EU rendelet, HL L 331., 2010.12.15., 84. o., módosításáról

[4] EBA (2013), Felhasználói figyelmeztetés a virtuális fizetőeszközökkel kapcsolatban, december 12.

[5] ESA-k (2018), ESAs warn consumers of risks in buying virtual currencies (Az ESA-k a virtuális fizetőeszközök vásárlásával járó kockázatokra figyelmeztetik a fogyasztókat), február 12.

[6] ESMA (2021), ESMA sees high risks for investors in non-regulated crypto-assets (Az ESMA szerint a nem szabályozott kriptoeszközök nagy kockázatot hordoznak a befektetők számára), március 17.

[7] Javaslat: Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a kriptoeszközök piacairól és az (EU) 2019/1937 irányelv módosításáról, COM/2020/593, 2020.09.24.

[8] A rendes jogalkotási eljárás – Consilium (europa.eu)

[9] Forrás: Coinmarketcap.com, 2022. március 3-i adatok.

[10] További részletekért lásd például: Cambridge Centre for Alternative Finance (2022), Cambridge Bitcoin Electricity Consumption Index (Cambridge Bitcoin villamosenergia-fogyasztási mutató).