2024. december 13.
2024 novemberében egyes kriptoeszközök értéke jelentősen és hirtelen megemelkedett, ezzel új rekordokat döntve. Ennek következtében a kriptoeszközök iránti érdeklődés fokozódik, illetve ez az emelkedés megerősíti a kriptoeszközök rendkívül volatilis jellegét is. Az ESMA óva inti a befektetőket és arra figyelmeztet, hogy maradjanak távol a felhajtástól. Minden pénzügyi döntést érdemes alaposan megfontolni, és figyelembe kell venni az egyéni pénzügyi célokat és szükségleteket.
Ezek az események mindössze néhány héttel a kriptoeszközökkel kapcsolatos szolgáltatásokat nyújtó cégekre vonatkozó uniós szabályozás, a kriptoeszközök piacáról szóló rendelet (MiCA[1]) életbelépése előtt történtek. A MiCA a kriptoeszközök és a kapcsolódó szolgáltatások felügyeletének új korszakát nyitja meg, mivel a kriptoeszközök piacainak szabályozása uniós szinten eddig még valósult meg. A MiCA fokozza a kriptoeszközök birtokosainak és a kriptoeszköz szolgáltatók ügyfeleinek védelmét, és megerősíti e piacok integritását.
Az új rendelet (MiCA) azonban nem szüntet meg minden kockázatot.
Az ESMA emlékezteti a befektetőket, hogy a befektetővédelmet erősítő új intézkedések ellenére a kriptoeszközökbe történő befektetéssel járó kockázatok továbbra is fennállnak. Számos kriptoeszköz erősen spekulatív jellegű és volatilis, az árak hirtelen és szélsőséges ingadozásoknak vannak kitéve, akár egyik napról a másikra is. Ebből kiindulva az egyes kriptovalutáknál a közelmúltban megfigyelhető hirtelen árfolyamemelkedések esetén elképzelhető, hogy csak egy újabb rövid ideig tartó kiugrást figyelhetünk meg. Emellett a kriptovaluták a mögöttes technológiából adódóan újszerű kockázatokat is hordoznak.
A MiCA által nyújtott biztosítékok kevésbé kiterjedtek, mint a hagyományos befektetési termékeké. Bár a MiCA célja a befektetővédelem megerősítése, mégsem kínál olyan szintű védelmet, mint amit a hagyományos befektetési termékek esetében megszokhattunk. Például:
· a kriptoeszközökre nem terjed ki a befektetői kártalanítási garanciarendszer. A hagyományos befektetési szolgáltatásokra vonatkozó szabályok (MiFID II[2]) előírják, hogy a befektetési vállalkozásoknak részt kell venniük a befektetőkártalanítási rendszerekben. Ezek a rendszerek gondoskodnak a befektetők kártalanításáról például akkor, ha egy befektetési vállalkozás csődbe megy, és nem képes visszaszolgáltatni a befektetőhöz tartozó pénzügyi eszközöket (pl. részvényeket). Ezzel szemben a MiCA nem hoz létre hasonló befektetői kártalanítási rendszert a kriptoeszköz-szolgáltatók ügyfelei számára. Ezért, ha a kriptoeszköz-szolgáltató nem képes visszatéríteni a kriptoeszközöket, nincs meg ez a „biztonsági háló”;
· a hagyományos befektetési szolgáltatásokra vonatkozó szabályokkal ellentétben a MiCA nem írja elő, hogy a kriptopiaci eszközökkel kapcsolatos szolgáltatások valamennyi szolgáltatója gyűjtsön információkat az ügyfelektől annak felmérése érdekében, hogy képesek-e megérteni a kriptoeszközökkel kapcsolatos termékek lényegét, amellyel kereskedni kívánnak;
· a kriptoeszköz szolgáltatók nem kötelesek rendszeresen tájékoztatni az ügyfeleket az általuk az ügyfelek nevében kezelt kriptoeszközökről és azok frissített vagy aktuális értékéről.
Előfordulhat továbbá, hogy az ügyfelek a MICA életbelépése után nem élveznek majd egyből teljes körű védelmet. A legtöbb tagállam úgy döntött, hogy a már meglévő nemzeti kriptoeszközszolgáltatók számára lehetővé teszi, hogy MiCA-engedély nélkül működjenek a MiCA alkalmazását követő legfeljebb 18 hónapos átmeneti időszakban. Emiatt elképzelhető, hogy ezek szolgáltatók ügyfelei csak 2026. július 1. után élvezhetik teljes mértékben a MiCA által nyújtott biztosítékokat, míg a nemzeti hatóságok korlátozott felügyeleti hatáskörrel rendelkeznek mindaddig, amíg a kriptoeszközszolgáltató engedélyt nem kap. Addig előfordulhat, hogy a nemzeti felügyeleti hatáskörök csak a pénzmosás elleni szabályok végrehajtására korlátozódnak.
Az ügyfeleknek rendkívül óvatosan kell eljárniuk, amikor unión kívüli cégekkel kerülnek kapcsolatba.
Az unión kívüli cégek által kínált kriptoeszköz-befektetések, illetve kapcsolódó szolgáltatások még alacsonyabb szintű garanciákat, fokozott csalási kockázatot, valamint korlátozott jogorvoslati lehetőséget (ha egyáltalán létezik ilyen) jelentenek a szolgáltatóval szembeni esetleges jogviták vagy követelések esetén. Az ESMA emellett hangsúlyozza, hogy a befektetőket nem védi a MiCA, ha a kriptoeszköz-szolgáltatásokat az EU-ban nem engedélyezett cégektől veszik igénybe.
AMIT TUDNIA ÉS ELLENŐRIZNIE KELLEzek közé tartozik annak kockázata, hogy:
· elveszítheti az összes befektetett pénzét;
· az árak rövid időn belül gyorsan csökkenhetnek és emelkedhetnek;
· átverés, csalás, működési hiba vagy kibertámadás áldozatává válhat; és
· ha a dolgok rosszul alakulnak, nem valószínű, hogy Ön érvényesítheti a védelemhez vagy kártérítéshez való jogát.
Ha kriptoeszközök vagy kapcsolódó termékek és szolgáltatások vásárlását tervezi, érdemes megfontolnia:
· nem jelent gondot, ha az összes ebbe fektetett pénzét elveszíti;
· felkészült nagy kockázat vállalására;
· megértette az Ön által keresett vagy az Ön számára felkínált kripto-eszközök és kapcsolódó termékek és szolgáltatások jellemzőit;
· hatékonyan képes megvédeni a kriptovaluták megvásárlására, tárolására vagy átvitelére használt eszközöket, beleértve a személyes adathordozókat is;
· az Ön által befektetésre kiszemelt kriptoeszközök kibocsátói rendelkeznek az ilyen kriptoeszközök EU-n belüli forgalmazásához szükséges jogosultsággal;
az Ön által igénybe venni kívánt szolgáltatók megfelelő engedéllyel rendelkeznek az EU-ban kriptoeszközökkel kapcsolatos szolgáltatások nyújtására.
Háttérinformációk
Az ESMA a kérdéskörrel összefüggésben emlékeztetni kívánja a befektetőket az európai felügyeleti hatóságok (az ESA-k) által elfogadott, a kriptoeszközökkel kapcsolatos termékek és/vagy szolgáltatások unión belüli nyújtása tekintetében releváns közleményekre és figyelmeztetésekre:
- Lásd: A közös európai biztonsági hatóságok figyelmeztetése (angol nyelven: itt, magyar nyelven: itt) a fogyasztók számára a kriptoeszközökbe való befektetés kockázatait illetően
- Lásd: Az ESMA közleménye (angol nyelven: itt, magyar nyelven: itt) a MiCA ütemtervének pontosítására és a piaci szereplők és a nemzeti illetékes hatóságok ösztönzésére a tekintetben, hogy kezdjék meg az átállásra való felkészülést
- Lásd: Az EBA közleménye (angol nyelven: itt), amely az eszközalapú és e-pénz tokenek kibocsátóival és felajánlóival szembeni elvárásokat fogalmazza meg a MiCAR-nak való haladéktalan megfelelés érdekében, és emlékeztet a fogyasztókat érintő kockázatokra.