Azon országok, amelyek a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelem vonatkozásában hiányos jogi és intézményi kerettel rendelkeznek, illetve a pénzmozgások ellenőrzése terén nem kielégítő szabályrendszert alkalmaznak, komoly fenyegetést jelentenek az Unió pénzügyi rendszerének megfelelő működése szempontjából. A kockázatok hatékony kezelése érdekében a pénzmosásról szóló 2017. évi LIII. törvény (Pmt). hatálya alá tartozó szolgáltatóknak a 4. pénzmosás elleni irányelv és az az alapján kiadott magyar szabályozás, valamint a felügyeleti elvárások szerint az alábbi intézkedéseket kell alkalmazniuk.
A Pmt. elvárásai (a 4. pénzmosás elleni irányelv alapján)
- a szolgáltató fokozott ügyfél-átvilágítási intézkedéseket köteles alkalmazni, ha ügyfele stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országból származik – Pmt. 16/A. §,
- A stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országból származó ügyféllel történő üzleti kapcsolat létesítése vagy az ügyleti megbízás végrehajtása előtt
- a szolgáltató a következő intézkedéseket köteles alkalmazni: a belső szabályzatában meghatározott további információk rendelkezésre bocsátását kérni (az ügyfélre és a tényleges tulajdonosra; az üzleti kapcsolatra; az ügyfél és a tényleges tulajdonos pénzeszközei és a vagyona forrására; a végrehajtandó vagy végrehajtott ügyletek indokaira vonatkozóan); az üzleti kapcsolat létesítését, az ügyleti megbízás teljesítését vezető jóváhagyásához kötni; valamint az üzleti kapcsolat folyamatos figyelemmel kísérését megerősített eljárásban végrehajtani;
- a szolgáltató a következő intézkedéseket alkalmazhatja: a belső szabályzatában meghatározott fokozott ügyfél-átvilágítási intézkedések elvégzése; jelentéstételi kötelezettség bevezetése; vagy a belső szabályzatában meghatározott korlátozások alkalmazása; valamint
- a hitelintézet és a pénzügyi szolgáltató köteles: a stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országban székhellyel rendelkező szolgáltatóval létesített levelező kapcsolatát felülvizsgálni és szükség esetén módosítani.
- a más szolgáltató által elvégzett ügyfél-átvilágítási intézkedések átvétele során a szolgáltató nem jogosult elfogadni az ügyfél-átvilágítás eredményét, ha az ügyfél-átvilágítást olyan harmadik országban székhellyel, fiókteleppel vagy telephellyel rendelkező szolgáltató végezte el, amely stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országnak minősül (kivéve, ha az a Magyarország területén vagy az Európai Unió más tagállamában székhellyel rendelkező szolgáltató stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országban található fióktelepe és leányvállalata, ha a fióktelep vagy leányvállalat megfelel a csoportszintű politikáknak és eljárásoknak) – a Pmt. 22. § (4)-(5),
- továbbá a Pmt. 62. § rendelkezései kitérnek az ugyanazon csoporthoz tartozó szolgáltatók csoportszinten meghatározott pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni politikájára, beleértve azon eseteket, ahol a fióktelep és leányvállalat harmadik országban található.
-
Az MNB rendelet 12. § c) pontjában meghatározott közvetett elektronikus ügyfél-átvilágítást a szolgáltató akkor végezhet, ha az ügyfél-átvilágításban érintett ügyfél vagy tényleges tulajdonosa nem stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országban rendelkezik lakóhellyel vagy székhellyel – MNB rendelet 16. § (ha nem a KAÜ szolgáltatás igénybevétele, vagy nem elektronikus tárolóelemet tartalmazó, személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvány alkalmazása),
-
A szolgáltató a Pmt.-ben meghatározottakon kívül fokozott ügyfél-átvilágítást alkalmazhat, amennyiben ügyfele olyan jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, amelynek tényleges tulajdonosa stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országban földrajzi területen rendelkezik lakcímmel – MNB rendelet 21. § (1) b),
-
A szolgáltató belső kockázatértékelésének elkészítésekor figyelembe veszi az üzleti tevékenység földrajzi területét. Amennyiben azt stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országban végzi, vagy az ügyfelei jelentős részének származási országa stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik ország – MNB rendelet 28. § f),
-
A szolgáltató szűrést végez a stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országból kezdeményezett vagy oda továbbított huszonötmillió forintot elérő vagy meghaladó összegű ügyletekre – MNB Rendelet 36. § (1) e).
-
A Pmt. 16. §-a alapján a szolgáltató fokozott ügyfél-átvilágítási intézkedéseket köteles alkalmazni, ha az ügyfél magas kockázatú. A fokozott ügyfél-átvilágítási intézkedések magukban foglalják, hogy az üzleti kapcsolat létesítése és az ügyleti megbízás teljesítése a belső szabályzatban meghatározott vezetője jóváhagyásához kötött, illetve a megerősített eljárást alkalmazásának kötelezettségét.”
Kiemelt kockázatot jelentő harmadik országok
EU policy on high-risk third countries | European Commission (europa.eu)
I. Kiemelt kockázatot jelentő harmadik országok, amelyek írásos magas szintű politikai kötelezettségvállalást tettek a feltárt hiányosságok kezelésére, és az FATF-fel együttműködve cselekvési tervet dolgoztak ki.
Sorszám | Kiemelt kockázatot jelentő harmadik ország |
1. | Afganisztán |
2. | Barbados |
3. | Burkina Faso |
4. | Dél-Afrika |
5. | Dél-Szudán |
6. | Egyesült Arab Emírségek |
7. | Fülöp-szigetek |
8. | Gibraltár |
9. | Haiti |
10. | Jamaica |
11. | Jemen |
12. | Kamerun |
13. | Kongó |
14. | Mali |
15. | Mianmar/Burma |
16. | Mozambik |
17. | Nigéria |
18. | Panama |
19. | Szenegál |
20. | Szíria |
21. | Tanzánia |
22. | Trinidad és Tobago |
23. | Uganda |
24. | Vanuatu |
25. | Vietnám |
II. Kiemelt kockázatot jelentő harmadik országok, amelyek magas szintű politikai kötelezettségvállalást tettek a feltárt hiányosságok kezelésére, és az FATF által kidolgozott cselekvési terv végrehajtásához technikai segítségnyújtást igényelnek. Ezek az országok szerepelnek az FATF nyilvános nyilatkozatában.
Sorszám | Kiemelt kockázatot jelentő harmadik ország |
1. | Irán |
III. Kiemelt kockázatot jelentő harmadik országok, amelyek folyamatos és nagymértékű pénzmosási és terrorizmusfinanszírozási kockázatot jelentenek, mivel sorozatosan elmulasztották a feltárt hiányosságok kezelését. Ezek az országok szerepelnek az FATF nyilvános nyilatkozatában.
Sorszám | Kiemelt kockázatot jelentő harmadik ország |
1. | Koreai Népi Demokratikus Köztársaság (KNDK) |
Kapcsolódó EU rendeletek
- A Bizottság (EU) 2016/1675 felhatalmazáson alapuló rendelete (2016. július 14.) az (EU) 2015/849 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országok megállapítása tekintetében történő kiegészítéséről
- A Bizottság (EU) 2018/105 felhatalmazáson alapuló rendelete (2017. október 27.) az (EU) 2016/1675 felhatalmazáson alapuló rendelet Etiópiának a melléklet I. pontjában szereplő, a kiemelt kockázatot jelentő harmadik országok jegyzékét tartalmazó táblázatába való felvétele tekintetében történő módosításáról
- A Bizottság (EU) 2018/212 felhatalmazáson alapuló rendelete (2017.december 13.) az (EU) 2015/849 európai parlamenti és tanácsi irányelv kiegészítéséről szóló (EU) 2016/1675 felhatalmazáson alapuló rendelet Srí Lankának, Trinidad és Tobagónak, valamint Tunéziának a melléklet I. pontjában szereplő táblázatába való felvétele tekintetében történő módosításáról
- A Bizottság (EU) 2018/1467 felhatalmazáson alapuló rendelete (2018. július 27.) az (EU) 2015/849 európai parlamenti és tanácsi irányelv kiegészítéséről szóló (EU) 2016/1675 felhatalmazáson alapuló rendelet Pakisztánnak a melléklet I. pontjában szereplő táblázatba való felvétele tekintetében történő módosításáról
- A Bizottság (EU) 2020/855 felhatalmazáson alapuló rendelete (2020. május 7.) az (EU) 2015/849 európai parlamenti és tanácsi irányelv kiegészítéséről szóló (EU) 2016/1675 felhatalmazáson alapuló rendeletnek a Bahama-szigeteknek, Barbadosnak, Botswanának, Kambodzsának, Ghánának, Jamaicának, Mauritiusnak, Mongóliának, Mianmarnak/Burmának, Nicaraguának, Panamának és Zimbabwénak a melléklet I. pontjában szereplő táblázatba való felvétele, valamint Bosznia-Hercegovinának, Etiópiának, Guyanának, a Laoszi Népi Demokratikus Köztársaságnak, Srí Lankának és Tunéziának az említett táblázatból való törlése tekintetében történő módosításáról
- A Bizottság (EU) 2021/37 felhatalmazáson alapuló rendelete (2020. december 7.) az (EU) 2015/849 európai parlamenti és tanácsi irányelv kiegészítéséről szóló (EU) 2016/1675 felhatalmazáson alapuló rendelet Mongóliának a melléklet I. pontjában szereplő táblázatból való törlése tekintetében történő módosításáról
- A Bizottság (EU) 2022/229 felhatalmazáson alapuló rendelete (2022. január 7.) az (EU) 2015/849 európai parlamenti és tanácsi irányelv kiegészítéséről szóló (EU) 2016/1675 felhatalmazáson alapuló rendelet Burkina Fasónak, Dél-Szudánnak, a Fülöp-szigeteknek, Haitinek, Jordániának, a Kajmán-szigeteknek, Malinak, Marokkónak, valamint Szenegálnak a melléklet I. pontjában szereplő táblázatába való felvétele, illetve a Bahama-szigeteknek, Botswanának, Ghánának, Iraknak és Mauritiusnak e táblázatból való törlése tekintetében történő módosításáról
- A Bizottság (EU) 2023/410 felhatalmazáson alapuló rendelete (2022. december 19.) az (EU) 2016/1675 felhatalmazáson alapuló rendeletnek a Kongói Demokratikus Köztársaságnak, Gibraltárnak, Mozambiknak, Tanzániának és az Egyesült Arab Emírségeknek az (EU) 2016/1675 felhatalmazáson alapuló rendelet mellékletének I. táblázatába való felvétele, valamint Nicaraguának, Pakisztánnak és Zimbabwénak az említett táblázatból való törlése tekintetében történő módosításáról
- A Bizottság (EU) 2023/1219 felhatalmazáson alapuló rendelete (2023. május 17.) az (EU) 2016/1675 felhatalmazáson alapuló rendeletnek Nigériának és Dél-Afrikának a melléklet I. pontjában szereplő táblázatba történő felvételével, valamint Kambodzsának és Marokkónak e táblázatól való törlésével történő módosításáról
- A Bizottság (EU) 2023/2070 felhatalmazáson alapuló rendelete (2023. augusztus 18.) az (EU) 2016/1675 felhatalmazáson alapuló rendeletnek Kamerun és Vietnám kiemelt kockázatot jelentő harmadik országok jegyzékébe való felvétele céljából történő módosításáról
- A Bizottság (EU) 2024/163 felhatalmazáson alapuló rendelete (2023. december 12.) az (EU) 2016/1675 felhatalmazáson alapuló rendeletnek a Kajmán-szigeteknek és Jordániának a melléklet I. pontjában szereplő táblázatból való törlése tekintetében történő módosításáról