1. A folyamatos szűrés a szolgáltató tevékenységével arányosan végzendő el, és ez nem jelenti szükségszerűen a szűrés napi (24 órán belüli) rendszerességét?
A 26/2020 (VIII.25.) MNB rendelet 45. § (1) bekezdés értelmében szolgáltató az Európai Unió és az ENSZ BT által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedésekre vonatkozó szűrést folyamatosan végzi. A szűrés folyamatosságát huszonnégy órát meghaladóan akadályozó körülmény szolgáltató tudomására jutásáról és az ennek kiküszöbölésére foganatosított, illetve foganatosítani tervezett intézkedésekről a szolgáltató haladéktalanul, elektronikus formában, az ERA rendszeren keresztül tájékoztatja az MNB-t.
A folyamatos szűrés tehát nem jelenti azt, hogy az a szolgáltató tevékenységével arányosan végezhető. A folyamatosság a megszakítás-nélküliséget jelenti, amely esetén, ha a folyamatosság megszakad 24 óránál hosszabb időre, akkor az akadályozó körülményről az MNB-t haladéktalanul tájékoztatni szükséges.
2. Hogyan történik a 26/2020. (VIII. 25.) MNB rendelet 37. § (1) és 45. § (1) bekezdésében foglalt a szűrési folyamatokat akadályozó körülmények bejelentésének gyakorlati végrehajtása?
A 26/2020 (VIII.25.) MNB rendelet 37. § (1) bekezdése, valamint 45. § (1) bekezdése alapján a szolgáltató a szankciós szűrést folyamatosan végzi. A szűrés folyamatosságát huszonnégy órát meghaladóan akadályozó körülmény szolgáltató tudomására jutásáról és az ennek kiküszöbölésére foganatosított, illetve foganatosítani tervezett intézkedésekről a szolgáltató haladéktalanul, elektronikus formában, az MNB Elektronikus Rendszer Hitelesített Adatok Fogadásához megnevezésű rendszerén (a továbbiakban: ERA rendszer) keresztül tájékoztatja az MNB-t.
A szolgáltató a 26/2020 (VIII.25.) MNB rendelet 37. § (1) és 45. § (1) bekezdésében foglalt akadályozó körülmények bejelentését az ERA rendszerben elérhető űrlapok közül a „PVO_1003_v1 Pénzmosás - Folyamatos Felügyelés” elnevezésű űrlapon keresztül teheti meg.
3. A 30/2024. MNB rendelet 31.§ (2) bekezdése alapján a szolgáltató saját szcenáriói által generált riasztásokat, milyen határidővel kell feldolgozni?
Az MNB és ezzel együtt a jogszabály célja, hogy a szolgáltató minden pénzmosás gyanús ügyletet és ügyfelet érintő szűrést hatékonyan és eredményesen tudjon feldolgozni. A régi 26/2020. MNB rendelet szűkebb határidőket szabott: a rendeletben foglalt eseteket 20, míg a szolgáltató saját szűréseit 30 munkanapon belül kellett feldolgoznia. Az MNB az új 30/2024. MNB rendelet megalkotása során azon az állásponton volt, hogy ezen határidőket célszerű fenntartani, elég időt hagyva a szolgáltatók részére, hogy az 30/2024. MNB rendelet 2025. március 1. napján hatályba lépő új koncepcionális – és még inkább kockázatalapú – rendelkezései alkalmazására a szolgáltatóknak legyen elég idejük felkészülni. Azonban a társadalmi egyeztetés hatására, a határidők egységesítése céljából a rendelkezésbe 60 munkanapos határidőt épített be az MNB, hasonlóan az ugyanezen szakasz 2025. március 1. napján hatályba lépő rendelkezéséhez, azzal az eltéréssel, hogy jogalkotási szempontból – tekintettel arra, hogy a hatályos szabályozás még tartalmazza a kötelező MNB szcenáriókat – a 2025. február 28. napjáig hatályos normaszövegnek utalnia kell a még hatályban lévő kötelező szűrési feltételekre, valamint nem tartalmazza még a kockázatalapúságút. Ez a rendelkezés tehát nem ad felmentést arra, hogy saját szcenáriói tekintetében a szolgáltató saját maga döntsön a feldolgozási határidejéről. A 2025. március 1. napjával történő változással pedig a szolgáltatóknak már egyértelműen minden kiszűrt ügyfél, ügylet elemzését és értékelését kockázat alapon, de legfeljebb 60 munkanapon belül kell elvégeznie.
Az MNB tehát elvárja, hogy 2025. február 28. napjáig az egységesítés miatt bekerült határidőt, azaz a 60 munkanapot alkalmazza a szolgáltató saját riasztása elemzésére és értékelésének elvégzésére is.