FINTECH JOGTÁR
nyomtatásHogyan szerezhetek felügyeleti engedélyt?
Minden pénzügyi szolgáltató, így a FinTech vállalatok működése is engedélyhez kötött. Magyarországon a Magyar Nemzeti Bank adhat engedélyt a FinTech vállalatok legális működéséhez. Az engedély megszerzése előtt a felkészülésben is segítünk!
ÖNÁLLÓ FELKÉSZÜLÉS
Előkészületek és a jogszabályok tanulmányozása meggyorsítja az engedélyezési folyamatot
SZABÁLYOZÓI TÁMOGATÁS
Együtt tisztázzuk a jogi kérdéseket
MEGEGYEZÉS A FELTÉTELEKBEN
Együttműködés formáinak kialakítása, esetleges hiánypótlás
ENGEDÉLY MEGSZERZÉSE
Tájékoztatás az ellenőrzések formájáról és gyakoriságáról
Fogyasztóknak nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatos innováció esetén irányadó jogszabályok
- Jogszabályok
- 2005. évi XXV. törvény a távértékesítés keretében kötött pénzügyi ágazati szolgáltatási szerződésekről
- 2017. évi LIII. törvény a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról
- 2008. évi XLVII. törvény a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról
- 2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól
- 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről
- 2013. évi CXXXIX. törvény a Magyar Nemzeti Bankról
- 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól
- 46/2018. (XII. 17.) MNB rendelet az egyes pénzügyi szervezetek panaszkezelésének formájára és módjára vonatkozó részletes szabályokról
- 17/2018. (V. 29.) MNB rendelet a felügyeleti díj megfizetésének, kiszámításának módjáról és feltételeiről
- 14/2015. (V. 13.) MNB rendelet a Magyar Nemzeti Bank által a pénzügyi közvetítőrendszer felügyelete keretében, valamint a bizalmi vagyonkezelő vállalkozások tekintetében lefolytatott egyes engedélyezési és nyilvántartásba vételi eljárások igazgatási szolgáltatási díjáról
- 26/2020. (VIII. 25.) MNB rendelet a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény végrehajtásának az MNB által felügyelt szolgáltatókra vonatkozó, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló törvény szerinti szűrőrendszer kidolgozásának és működtetése minimumkövetelményeinek részletes szabályairól
- 21/2017. (VIII.3.) NGM rendelet a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LII. törvény alapján elkészítendő belső szabályzat kötelező tartalmi elemeiről
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 13/2015. (X. 16.) számú ajánlása a pénzügyi szervezetek panaszkezelési eljárásáról
- A Magyar Nemzeti Bank 15/2015. számú ajánlása az interneten keresztül nyújtott pénzügyi szolgáltatások biztonságáról
- A Magyar Nemzeti Bank 4/2017. (III.13.) számú ajánlása a fogyatékos ügyfelekkel kapcsolatos bánásmódról
- A Magyar Nemzeti Bank 9/2020. (VII.14.) számú ajánlása a pénzügyi szervezetek számára a fogyasztóvédelmi elvek alkalmazásáról
Hitelezéssel összefüggő innovációk
- Jogszabályok
- 2013. évi CCXXXVII. törvény a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról
- 2009. évi CLXII. törvény a fogyasztónak nyújtott hitelről
- 2011. évi CXXII. törvény a központi hitelinformációs rendszerről
- 56/2014. (XII. 31.) NGM rendelet a fogyasztónak nyújtott hitellel kapcsolatos egyes tájékoztatási szabályokról
- 462/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet a jelzáloghitel nyújtásával, közvetítéssel kapcsolatos eljárásra, a hiteltanácsadásra és a foglalkoztatottak szakmai ismereteire vonatkozó szabályokról
- 3/2016. (I. 7.) NGM rendelet a jelzáloghitelre vonatkozó tájékoztatás szabályairól
- 83/2010. (III. 25.) Korm. rendelet a teljes hiteldíj mutató meghatározásáról, számításáról és közzétételéről
- 361/2009. (XII. 30.) Korm. rendelet a körültekintő lakossági hitelezés feltételeiről és a hitelképesség vizsgálatáról
- 435/2016. (XII. 16.) Korm. rendelet a befektetési vállalkozások, a pénzforgalmi intézmények, az elektronikuspénz-kibocsátó intézmények, az utalványkibocsátók, a pénzügyi intézmények és a független pénzügyi szolgáltatás közvetítők panaszkezelésének eljárásával, valamint panaszkezelési szabályzatával kapcsolatos részletes szabályokról
- 2014. évi XXXVIII. törvény a Kúriának a pénzügyi intézmények fogyasztói kölcsönszerződéseire vonatkozó jogegységi határozatával kapcsolatos egyes kérdések
- 1997. évi XXX. törvény a jelzálog hitelintézetről és a jelzáloglevélről
Személyközi hitelezés
- Az itt megtalálható szabályozói eszközök száma folyamatosan frissül, kérlek nézz vissza később!
Social scoring
- 32/2014. (IX. 10.) MNB rendelet a jövedelemarányos törlesztőrészlet és a hitelfedezeti arányok szabályozásáról
- 361/2009. (XII. 30.) Korm. Rendelet a körültekintő lakossági hitelezés feltételeiről és a hitelképesség vizsgálatáról
Közvetítés
- 462/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet a jelzáloghitel nyújtásával, közvetítéssel kapcsolatos eljárásra, a hiteltanácsadásra és a foglalkoztatottak szakmai ismereteire vonatkozó szabályokról
- 53/2016. (XII. 21.) NGM rendelet a pénzügyi szolgáltatást közvetítő előzetes tájékoztatási kötelezettségeinek általános szabályairól
- 109/2010. (IV. 9.) Korm. rendelet a pénzügyi szolgáltatást közvetítő közvetítői díjáról
- 65/2014. (III. 13.) Korm. rendelet a tartós közvetítői szerződés alapján a közvetítőt megillető jutalékról
- 40/2015. (XII. 30.) NGM rendelet a pénzügyi szolgáltatás közvetítői, a biztosításközvetítői és a tőkepiaci üzletkötői hatósági képzéssel és hatósági vizsgával összefüggő feladatokról
Befektetésekkel, megtakarításokkal összefüggő innovációk
- Jogszabályok
- 2001. évi CXX. törvény a tőkepiacról
- 2007. évi CXXXVIII. törvény a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól
- 2014. évi XVI. törvény a kollektív befektetési formákról és kezelőikről
- 2003. évi XXIII. törvény a fizetési, illetve értékpapír-elszámolási rendszerekben történő teljesítés véglegességéről
- 82/2010. (III. 25.) Korm. rendelet a betéti kamat és az értékpapírok hozama számításáról és közzétételéről
- 435/2016. (XII. 16.) Korm. rendelet a befektetési vállalkozások, a pénzforgalmi intézmények, az elektronikuspénz-kibocsátó intézmények, az utalványkibocsátók, a pénzügyi intézmények és a független pénzügyi szolgáltatás közvetítők panaszkezelésének eljárásával, valamint panaszkezelési szabályzatával kapcsolatos részletes szabályokról
- 10/2009. (II. 27.) MNB rendelet a központi értéktár szabályzataira vonatkozó követelményekről
- 11/2009. (II. 27.) MNB rendelet a tőkepiacról szóló törvény szerinti központi szerződő fél tevékenységet végző szervezet szabályzataira vonatkozó követelményekről
- 1996. évi CXIII. törvény a lakástakarékpénztárakról
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 5/2017. (V.24.) számú ajánlása az alternatív teljesítmény-mérőszámokról
- A Magyar Nemzeti Bank 2/2018. (I.3.) számú ajánlása a keresztértékesítési gyakorlatokról
- A Magyar Nemzeti Bank 1/2018. (I.3.) számú ajánlása az összetett adósságinstrumentumokról és a strukturált betétekről
Robo-advisory
Személyes pénzügyi menedzsment
- Az itt megtalálható szabályozói eszközök száma folyamatosan frissül, kérlek nézz vissza később!
Crowdfunding
Pénzforgalmi szolgáltatásokkal összefüggő innovációk
- Jogszabályok
- 2009. évi LXXXV. törvény a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról
- 2013. évi CCXXXV. törvény az egyes fizetési szolgáltatókról
- 2012. évi CXVI. törvény a pénzügyi tranzakciós illetékről
- 35/2017. (XII. 14.) MNB rendelet a pénzforgalom lebonyolításáról
- 262/2016. (VIII. 31.) Korm. rendelet az alapszámlához való hozzáférésről, az alapszámla jellemzőiről és díjazásáról
- 263/2016. (VIII. 31.) Korm. rendelet a fizetési számla váltásáról
- 536/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet az egyes kiegészítő pénzügyi szolgáltatások végzése feltételeinek részletszabályairól
- 35/2009. (XII. 28.) MNB rendelet a fizetési rendszer működtetésére vonatkozó tárgyi, technikai, biztonsági és üzletmenet-folytonossági követelményekről
- 34/2009. (XII. 28.) MNB rendelet a fizetési rendszer működtetését végző szervezetek üzletszabályzatára és szabályzataira vonatkozó követelményekről
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 5/2018. (II.19.) számú ajánlása a szakmai felelősségbiztosítás vagy más hasonló garancia minimális pénzösszegének meghatározására vonatkozó kritériumokról
- Magyar Nemzeti Bank 26/2018. (VIII.16.) számú ajánlása a pénzforgalmi szolgáltatások működési és biztonsági kockázataival kapcsolatos biztonsági intézkedésekről
Digitális/mobilfizetési megoldások
- Az itt megtalálható szabályozói eszközök száma folyamatosan frissül, kérlek nézz vissza később!
Biztosítási, pénztári szolgáltatásokkal összefüggő innovációk
- Jogszabályok
- 2014. évi LXXXVIII. törvény a biztosítási tevékenységről
- 2009. évi LXII. törvény a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról
- 1993. évi XCVI. törvény az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról
- 1997. évi LXXXII. törvény a magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról
- 2007. évi CXVII. törvény a foglalkoztatói nyugdíjról és intézményeiről
- 437/2016. (XII.16.) Korm. rendelet a biztosítók, a többes ügynökök és az alkuszok panaszkezelésének eljárásával, valamint panaszkezelési szabályzatával kapcsolatos részletes szabályokról
- 2/2019. (III. 28.) PM rendelet a befektetési egységekhez kötött életbiztosítások esetén az ügyfeleknek nyújtandó tájékoztatás formájáról és tartalmáról
- 21/2011. (VI.10.) NGM rendelet a bonus-malus rendszer, az abba való besorolás, illetve a kártörténeti igazolások kiadásának szabályairól
- 20/2009. (X.9.) PM rendelet a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál alkalmazott gépjármű-kategóriákról
- 34/2009. (XII.22.) PM rendelet a magyarországi telephelyű gépjárművek, továbbá más tagállami telephelyű és magyarországi rendeltetési hellyel rendelkező gépjárművek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezetének fennállását tanúsító igazolóeszközökre vonatkozó szabályokról
- 55/2015. (XII.22.) MNB rendelet a teljes költségmutató számításáról és közzétételéről
- 54/2015. (XII.21.) MNB rendelet a technikai kamatláb maximális mértékéről
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 1/2017. (I.12.) számú ajánlása a nyugdíjbiztosításokról
- A Magyar Nemzeti Bank 8/2016. (VI.30.) számú ajánlása a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosításokkal kapcsolatos prudenciális és fogyasztóvédelmi elvek alkalmazásáról
- A Magyar Nemzeti Bank 5/2015. (V. 05.) számú ajánlása a biztosítási termékek bemutatását, összehasonlítását szolgáló és a biztosításközvetítés során használt elektronikus felületekről
- Magyar Nemzeti Bank 12/2016. (XII.1.) számú ajánlása az önkéntes nyugdíjpénztárak választható portfóliós rendszerének kialakításáról, működtetéséről
- A Magyar Nemzeti Bank 6/2016. (VI.14.) számú ajánlása a folyamatos tőkemegfelelést biztosító volatilitási tőkepuffer tartásáról
- A Magyar Nemzeti Bank 3/2016. (VI.06.) számú ajánlása a saját kockázat- és szavatolótőke-értékelési rendszerről
- Magyar Nemzeti Bank 22/2015. (XII.8.) számú ajánlása a standard formulával meghatározott piaci és a partner-kockázati kitettség kezelésére vonatkozóan
Közvetítés
- Jogszabályok
- 44/2015. (III. 12.) Korm. rendelet a többes ügynöki és az alkuszi felelősségbiztosítási szerződés minimális tartalmi követelményeiről
- 65/2014. (III. 13.) Korm. Rendelet a tartós közvetítői szerződés alapján a közvetítőt megillető jutalékról
- 40/2015. (XII. 30.) NGM rendelet a pénzügyi szolgáltatás közvetítői, a biztosításközvetítői és a tőkepiaci üzletkötői hatósági képzéssel és hatósági vizsgával összefüggő feladatokról
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 8/2016. (VI.30.) számú ajánlása a befektetési egységekhez kötött (unit-linked) életbiztosításokkal kapcsolatos prudenciális és fogyasztóvédelmi elvek alkalmazásáról
- A Magyar Nemzeti Bank 5/2015. (V. 05.) számú ajánlása a biztosítási termékek bemutatását, összehasonlítását szolgáló és a biztosításközvetítés során használt elektronikus felületekről
Fogyasztónak nem minősülő ügyfeleknek nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatos innováció esetén irányadó jogszabályok
- Jogszabályok
- 2005. évi XXV. törvény a távértékesítés keretében kötött pénzügyi ágazati szolgáltatási szerződésekről
- 2017. évi LIII. törvény a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról
- 2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól
- 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről
- 2013. évi CXXXIX. törvény a Magyar Nemzeti Bankról
- 2015. évi CCXXII. törvény az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól
- 46/2018. (XII. 17.) MNB rendelet az egyes pénzügyi szervezetek panaszkezelésének formájára és módjára vonatkozó részletes szabályokról
- 17/2018. (V. 29.) MNB rendelet a felügyeleti díj megfizetésének, kiszámításának módjáról és feltételeiről
- 14/2015. (V. 13.) MNB rendelet a Magyar Nemzeti Bank által a pénzügyi közvetítőrendszer felügyelete keretében, valamint a bizalmi vagyonkezelő vállalkozások tekintetében lefolytatott egyes engedélyezési és nyilvántartásba vételi eljárások igazgatási szolgáltatási díjáról
- 26/2020. (VIII. 25.) MNB rendelet a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény végrehajtásának az MNB által felügyelt szolgáltatókra vonatkozó, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló törvény szerinti szűrőrendszer kidolgozásának és működtetése minimumkövetelményeinek részletes szabályairól
- 21/2017. (VIII.3.) NGM rendelet a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény, valamint az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LII. törvény alapján elkészítendő belső szabályzat kötelező tartalmi elemeiről
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 13/2015. (X. 16.) számú ajánlása a pénzügyi szervezetek panaszkezelési eljárásáról
- A Magyar Nemzeti Bank 15/2015. számú ajánlása az interneten keresztül nyújtott pénzügyi szolgáltatások biztonságáról
Hitelezéssel összefüggő innovációk
- Jogszabályok
- 2013. évi CCXXXVII. törvény a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról
- 2011. évi CXXII. törvény a központi hitelinformációs rendszerről
- 462/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet a jelzáloghitel nyújtásával, közvetítéssel kapcsolatos eljárásra, a hiteltanácsadásra és a foglalkoztatottak szakmai ismereteire vonatkozó szabályokról
- 3/2016. (I. 7.) NGM rendelet a jelzáloghitelre vonatkozó tájékoztatás szabályairól
- 83/2010. (III. 25.) Korm. rendelet a teljes hiteldíj mutató meghatározásáról, számításáról és közzétételéről
- 435/2016. (XII. 16.) Korm. rendelet a befektetési vállalkozások, a pénzforgalmi intézmények, az elektronikuspénz-kibocsátó intézmények, az utalványkibocsátók, a pénzügyi intézmények és a független pénzügyi szolgáltatás közvetítők panaszkezelésének eljárásával, valamint panaszkezelési szabályzatával kapcsolatos részletes szabályokról
- 1997. évi XXX. törvény a jelzálog hitelintézetről és a jelzáloglevélről
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 6/2017. (V.30) számú ajánlása az együttesen finanszírozott vállalati adósokkal szembeni követelések megegyezésen alapuló átstrukturálási folyamatáról
Személyközi hitelezés
- Az itt megtalálható szabályozói eszközök száma folyamatosan frissül, kérlek nézz vissza később!
Social scoring
- Az itt megtalálható szabályozói eszközök száma folyamatosan frissül, kérlek nézz vissza később!
Közvetítés
- 462/2015. (XII. 29.) Korm. rendelet a jelzáloghitel nyújtásával, közvetítéssel kapcsolatos eljárásra, a hiteltanácsadásra és a foglalkoztatottak szakmai ismereteire vonatkozó szabályokról
- 53/2016. (XII. 21.) NGM rendelet a pénzügyi szolgáltatást közvetítő előzetes tájékoztatási kötelezettségeinek általános szabályairól
- 109/2010. (IV. 9.) Korm. rendelet a pénzügyi szolgáltatást közvetítő közvetítői díjáról
- 65/2014. (III. 13.) Korm. rendelet a tartós közvetítői szerződés alapján a közvetítőt megillető jutalékról
- 40/2015. (XII. 30.) NGM rendelet a pénzügyi szolgáltatás közvetítői, a biztosításközvetítői és a tőkepiaci üzletkötői hatósági képzéssel és hatósági vizsgával összefüggő feladatokról
Befektetésekkel, vagyonkezeléssel összefüggő innovációk
- Jogszabályok
- 2001. évi CXX. törvény a tőkepiacról
- 2007. évi CXXXVIII. törvény a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól
- 2014. évi XVI. törvény a kollektív befektetési formákról és kezelőikről
- 2003. évi XXIII. törvény a fizetési, illetve értékpapír-elszámolási rendszerekben történő teljesítés véglegességéről
- 82/2010. (III. 25.) Korm. rendelet a betéti kamat és az értékpapírok hozama számításáról és közzétételéről
- 435/2016. (XII. 16.) Korm. rendelet a befektetési vállalkozások, a pénzforgalmi intézmények, az elektronikuspénz-kibocsátó intézmények, az utalványkibocsátók, a pénzügyi intézmények és a független pénzügyi szolgáltatás közvetítők panaszkezelésének eljárásával, valamint panaszkezelési szabályzatával kapcsolatos részletes szabályokról
- 10/2009. (II. 27.) MNB rendelet a központi értéktár szabályzataira vonatkozó követelményekről
- 11/2009. (II. 27.) MNB rendelet a tőkepiacról szóló törvény szerinti központi szerződő fél tevékenységet végző szervezet szabályzataira vonatkozó követelményekről
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 5/2017. (V.24.) számú ajánlása az alternatív teljesítmény-mérőszámokról
- A Magyar Nemzeti Bank 2/2018. (I.3.) számú ajánlása a keresztértékesítési gyakorlatokról
- A Magyar Nemzeti Bank 1/2018. (I.3.) számú ajánlása az összetett adósságinstrumentumokról és a strukturált betétekről
Robo-advisory
Wealth management platforms
- Az itt megtalálható szabályozói eszközök száma folyamatosan frissül, kérlek nézz vissza később!
Crowdfunding
Pénzforgalmi szolgáltatásokkal összefüggő innovációk
- Jogszabályok
- 2009. évi LXXXV. törvény a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról
- 2013. évi CCXXXV. törvény az egyes fizetési szolgáltatókról
- 2012. évi CXVI. törvény a pénzügyi tranzakciós illetékről
- 35/2017. (XII. 14.) MNB rendelet a pénzforgalom lebonyolításáról
- 263/2016. (VIII. 31.) Korm. rendelet a fizetési számla váltásáról
- 536/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet az egyes kiegészítő pénzügyi szolgáltatások végzése feltételeinek részletszabályairól
- 35/2009. (XII. 28.) MNB rendelet a fizetési rendszer működtetésére vonatkozó tárgyi, technikai, biztonsági és üzletmenet-folytonossági követelményekről
- 34/2009. (XII. 28.) MNB rendelet a fizetési rendszer működtetését végző szervezetek üzletszabályzatára és szabályzataira vonatkozó követelményekről
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 5/2018. (II.19.) számú ajánlása a szakmai felelősségbiztosítás vagy más hasonló garancia minimális pénzösszegének meghatározására vonatkozó kritériumokról
- Magyar Nemzeti Bank 26/2018. (VIII.16.) számú ajánlása a pénzforgalmi szolgáltatások működési és biztonsági kockázataival kapcsolatos biztonsági intézkedésekről
Digitális/mobilfizetési megoldások
- Az itt megtalálható szabályozói eszközök száma folyamatosan frissül, kérlek nézz vissza később!
Biztosítási szolgáltatásokkal összefüggő innovációk
- Jogszabályok
- 2014. évi LXXXVIII. törvény a biztosítási tevékenységről
- 2009. évi LXII. törvény a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról
- 437/2016. (XII.16.) Korm. rendelet a biztosítók, a többes ügynökök és az alkuszok panaszkezelésének eljárásával, valamint panaszkezelési szabályzatával kapcsolatos részletes szabályokról
- 21/2011. (VI.10.) NGM rendelet a bonus-malus rendszer, az abba való besorolás, illetve a kártörténeti igazolások kiadásának szabályairól
- 20/2009. (X.9.) PM rendelet a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál alkalmazott gépjármű-kategóriákról
- 34/2009. (XII.22.) PM rendelet a magyarországi telephelyű gépjárművek, továbbá más tagállami telephelyű és magyarországi rendeltetési hellyel rendelkező gépjárművek kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezetének fennállását tanúsító igazolóeszközökre vonatkozó szabályokról
- 55/2015. (XII.22.) MNB rendelet a teljes költségmutató számításáról és közzétételéről
- 54/2015. (XII.21.) MNB rendelet a technikai kamatláb maximális mértékéről
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 5/2015. (V. 05.) számú ajánlása a biztosítási termékek bemutatását, összehasonlítását szolgáló és a biztosításközvetítés során használt elektronikus felületekről
- A Magyar Nemzeti Bank 6/2016. (VI.14.) számú ajánlása a folyamatos tőkemegfelelést biztosító volatilitási tőkepuffer tartásáról
- A Magyar Nemzeti Bank 3/2016. (VI.06.) számú ajánlása a saját kockázat- és szavatolótőke-értékelési rendszerről
- Magyar Nemzeti Bank 22/2015. (XII.8.) számú ajánlása a standard formulával meghatározott piaci és a partner-kockázati kitettség kezelésére vonatkozóan
Közvetítés
- Jogszabályok
- 44/2015. (III. 12.) Korm. rendelet a többes ügynöki és az alkuszi felelősségbiztosítási szerződés minimális tartalmi követelményeiről
- 65/2014. (III. 13.) Korm. Rendelet a tartós közvetítői szerződés alapján a közvetítőt megillető jutalékról
- 40/2015. (XII. 30.) NGM rendelet a pénzügyi szolgáltatás közvetítői, a biztosításközvetítői és a tőkepiaci üzletkötői hatósági képzéssel és hatósági vizsgával összefüggő feladatokról
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 5/2015. (V. 05.) számú ajánlása a biztosítási termékek bemutatását, összehasonlítását szolgáló és a biztosításközvetítés során használt elektronikus felületekről
Szolgáltatók tevékenységét támogató technológiákkal kapcsolatos innováció esetén irányadó jogszabályok
Prudenciális követelményeknek való megfeleléssel kapcsolatos innovációk
- Jogszabályok
- AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 575/2013/EU RENDELETE (2013. június 26.) a hitelintézetekre és befektetési vállalkozásokra vonatkozó prudenciális követelményekről és a 648/2012/EU rendelet módosításáról36/2017. (XII. 27.) MNB rendelet az MNB előtti egyes hatósági ügyekben az elektronikus kapcsolattartás szabályairól
- 57/2015. (XII. 22.) MNB rendelet az anticiklikus tőkepuffer képzésének feltételeiről és az anticiklikus tőkepufferráta mértékéről
- 35/2015. (IX. 24.) MNB rendelet a hitelintézetek likviditásfedezeti rátájának minimum szintjéről
- 20/2015. (VI. 29.) MNB rendelet a hitelintézetek forint lejárati összhangjának szabályozásáról
- 14/2014. (V. 19.) MNB rendelet a hitelintézetek devizapozícióbeli lejárati összhangjának szabályozásáról, valamint a pénz- és hitelpiaci szervezetek által a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 43/2013. (XII. 29.) MNB rendelet módosításáról
- 10/2014. (IV.3.) MNB rendelet a tőkekövetelményről, a valós értéken értékelt nem realizált nyereségről és veszteségről, az ezekhez kapcsolódó levonásokról és a tőkeinstrumentumokhoz kapcsolódó szerzett jogokról
- 39/2014(X.9.) MNB rendelet a teljesítményjavadalmazás diszkontált értékének számításával, nyilvántartásával és közzétételével összefüggő szabályokról
- 25/2015. (VII.30.) MNB rendelet a hitelintézetek eszközei és forrásai közötti általános denominációs összhang szabályozásáról
- 39/2016. (X.11.) MNB rendelet a nem teljesítő kitettségre és az átstrukturált követelésre vonatkozó prudenciális követelményekről
- 40/2016. (X.11.) MNB rendelet az ügyfél- és partnerminősítés, valamint a fedezetértékelés prudenciális követelményeiről
- 58/2015. (XII. 22.) MNB rendelet a pénzügyi közvetítőrendszer felügyelete alá tartozó személyek és szervezetek törzsadat-bejelentési kötelezettségéről
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 3/2017. (II.9.) számú ajánlása a javadalmazási politika alkalmazásáról
- A Magyar Nemzeti Bank 11/2016. (XII.1.) számú ajánlása az árnyékbanki tevékenységet végző szervezetekkel szembeni kitettségek korlátozásáról
- A Magyar Nemzeti Bank 11/2020. (X.20.) számú ajánlása a pénzügyi szervezetek működésének fizikai biztonsági és humánkockázatkezelési feltételeiről
- A Magyar Nemzeti Bank 12/2020. (XI.6.) számú ajánlása a távmunka és távoli hozzáférés informatikai biztonsági követelményeiről
Belső folyamatok, rendszerek hatékonyságát támogató innovációk
- Jogszabályok
- 42/2015. (III. 12.) Korm. Rendelet a pénzügyi intézmények, a biztosítók és a viszontbiztosítók, továbbá a befektetési vállalkozások és az árutőzsdei szolgáltatók informatikai rendszerének védelméről
- Ajánlások, állásfoglalások
- A Magyar Nemzeti Bank 12/2020. (XI.6.) számú ajánlása a távmunka és távoli hozzáférés informatikai biztonsági követelményeiről
- A Magyar Nemzeti Bank 8/2020. (VI.22.) számú ajánlása az informatikai rendszer védelméről
- A Magyar Nemzeti Bank 4/2019. (IV.1.) számú ajánlása a közösségi és publikus felhőszolgáltatások igénybevételéről
RegTech
- A Magyar Nemzeti Bank 27/2018. (XII.10.) számú ajánlása a belső védelmi vonalak kialakításáról és működtetéséről, a pénzügyi szervezetek irányítási és kontroll funkcióiról
- A Magyar Nemzeti Bank 13/2017. (XI.30.) számú ajánlása a hitelintézetek és befektetési vállalkozások nyilvánosságra hozatali gyakorlatának specifikus követelményeiről
- A Magyar Nemzeti Bank 15/2019. (VII.9.) számú ajánlása a hitelkockázat méréséről, kezeléséről és kontrolljáról
- A Magyar Nemzeti Bank 12/2017. (XI.6.) számú ajánlása az IFRS 9 értékvesztési előírásainak alkalmazásával összefüggő kérdésekről
- A Magyar Nemzeti Bank 10/2017. (VIII.8.) számú ajánlása a speciális hitelezési kitettségek és a spekulatív ingatlanfinanszírozás definiálásáról
- A Magyar Nemzeti Bank 9/2017. (VIII.8.) számú ajánlása a likviditási kockázattal összefüggő nyilvánosságra hozatali gyakorlatról
- A Magyar Nemzeti Bank 8/2017. (VIII. 8.) számú ajánlása a hitelintézetek és befektetési vállalkozások nyilvánosságra hozatali gyakorlatának általános követelményeiről
- A Magyar Nemzeti Bank 2/2020. (III.24.) számú ajánlása a magas nem teljesítő kitettség állományok leépítéséről
- A Magyar Nemzeti Bank 11/2018. (II.27.) számú ajánlása a pénzügyi szervezetek ingatlanokkal összefüggő kockázatainak kezeléséről
- A Magyar Nemzeti Bank 12/2018. (II.27.) számú ajánlása az ingatlanfinanszírozási projekthitelek értékeléséről és kezelésének egyes kérdéseiről
Mesterséges Intelligencia
- Az itt megtalálható szabályozói eszközök száma folyamatosan frissül, kérlek nézz vissza később!
Big Data
- Az itt megtalálható szabályozói eszközök száma folyamatosan frissül, kérlek nézz vissza később!
LegalTech
- Az itt megtalálható szabályozói eszközök száma folyamatosan frissül, kérlek nézz vissza később!
Adatkezeléssel és adatszolgáltatással összefüggő innovációk
- AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2016/679 RENDELETE (2016. április 27.) a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről
- 39/2018. (XI. 14.) MNB rendelet a biztosítási piaci szervezetek által a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről
- 40/2018. (XI. 14.) MNB rendelet a pénztárak és a foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézmény által a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről
- 37/2018. (XI. 13.) MNB rendelet a tőkepiaci szervezetek által a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről
- 38/2018. (XI. 14.) MNB rendelet a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank alapvető feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről
- 36/2018. (XI. 13.) MNB rendelet a pénz- és hitelpiaci szervezetek által a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank felügyeleti feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről
- 58/2015. (XII. 22.) MNB rendelet a pénzügyi közvetítőrendszer felügyelete alá tartozó személyek és szervezetek törzsadat-bejelentési kötelezettségéről
- 35/2018. (XI. 13.) MNB rendelet a jegybanki információs rendszerhez a hitelügyletek egyes adataira vonatkozóan teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségről
- 2000. évi C. törvény a számvitelről
Számlainformációs szolgáltatások
- 2009. évi LXXXV. törvény a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról
- 2013. évi CCXXXV. törvény az egyes fizetési szolgáltatókról
- 35/2017. (XII. 14.) MNB rendelet a pénzforgalom lebonyolításáról
- 35/2009. (XII. 28.) MNB rendelet a fizetési rendszer működtetésére vonatkozó tárgyi, technikai, biztonsági és üzletmenet-folytonossági követelményekről
- 34/2009. (XII. 28.) MNB rendelet a fizetési rendszer működtetését végző szervezetek üzletszabályzatára és szabályzataira vonatkozó követelményekről
Big Data
- Az itt megtalálható szabályozói eszközök száma folyamatosan frissül, kérlek nézz vissza később!
MNB honlapján elérhető egyéb összesítők, értelmezési segédletek
Gyakori kérdések
Audit
Az eIDAS rendelet szerinti zártsági audit és megfelelőségi audit megléte esetén az MNB-nek az elektronikus úton megkötött írásbeli szerződésekről, megtett írásbeli jognyilatkozatokról szóló vezetői körlevelében (vezetői körlevél) hivatkozott, a 45/2018. MNB rendelet szerinti audit elvégzésének kötelezettsége mellőzhető-e?
- Nem, mivel az „eIDAS rendelet szerinti” „zárt rendszerek” fogalmilag teljesen mást jelent, mint a 45/2018 (XII. 17). MNB rendeletben meghatározott zárt rendszer.
- Az eIDAS rendelet 2. cikk (2) bekezdése a rendelet tárgyi hatálya alól kiveszi a zárt körben alkalmazott bizalmi szolgáltatások körét. Az eIDAS rendelet hatálya alól kizárt, a nemzeti jogszabályokon vagy meghatározott résztvevők közötti megállapodásokon alapuló, kizárólag zárt rendszerekben alkalmazott bizalmi szolgáltatások nyújtásának feltételei a vezetői körlevél 1.2.2. pontjában megfogalmazottak szerint abban az esetben teljesülnek, ha definiálhatók a rendszer fizikai és logikai határai, illetve az abban részt vevő alanyok köre, azaz a zártsági kritérium elsősorban a részvevők körére vonatkozik.
- Ezzel szemben a 45/2018 (XII.17.). MNB rendelet alapján abban az esetben tekinthető zártnak a rendszer, amennyiben a 3. § (1) bekezdés a) – o) pontjaiban tételesen felsorolt informatikai biztonsági feltételek egyidejűleg teljesülnek.
- Minthogy az eIDAS rendelet és a 45/2018 (XII.17.). MNB rendelet mást ért „zárt rendszerek” alatt, az azok megfelelőségét igazoló auditok vagy teljesítési igazolások is szükségszerűen mást-mást igazolnak, így nem helyettesíthetők egymással.
- Az eIDAS rendelet szerinti megfelelőségi audit, amennyiben az a fokozott biztonságú elektronikus aláírásra vonatkozó követelmények teljesülését igazolja, szintén nem alkalmazható a 45/2018. (XII.17.) MNB rendeletben foglaltak igazolására, mivel az nem a 45/2018. (XII.17.) MNB rendelet fent hivatkozott 3. § (1) bekezdés a)-o) pontjainak egyidejű teljesülését vizsgálja.
Annak érdekében, hogy az elektronikusan kötött szerződés írásbeli szerződésnek minősüljön, kötelezően auditáltatni kell-e az elektronikus utat biztosító rendszert?
- Az elektronikus úton megkötött szerződésekre vonatkozóan alapvetően nincsen olyan jogszabályi előírás, amely auditálási kötelezettséget írna elő, azonban a vezetői körlevél 2.2. pontjának rendelkezése alapján – adatszolgáltatás keretében – az auditjelentést az MNB elvárja, és a szabályozó eszközben foglaltaknak való megfelelést az MNB értékeli.
- Auditálási kötelezettség jogszabályi előírás okán akkor áll fenn, ha a szerződés a Pmt. szerinti ügyfél-átvilágítás során, auditált elektronikus hírközlő eszköz útján történik. Ekkor a 45/2018.(XII.17.). MNB rendeletben meghatározott auditálási kötelezettségnek kell eleget tenni.
Ha a rendszereimre vonatkozóan már rendelkezem a 45/2018. MNB rendelet szerinti, a 42/2015. Korm. rendelet alapján független féltől származó informatikai és információbiztonsági szakértői auditjelentéssel vagy tanúsítvánnyal, az újonnan bevezetett ügyfél-azonosítási technológiákra szolgáló rendszeremet is auditáltatnom kell?
- Az újonnan bevezetett ügyfél-azonosítási technológiákra szolgáló rendszert mindenképpen auditáltatni kell a 45/2018.(XII.17.). MNB rendeletben foglaltak szerint, függetlenül attól, hogy a további rendszereket külső tanúsító szervezet auditálta-e.
Van-e mód arra, hogy az auditor más auditor tanúsítását egyes részfolyamatok vonatkozásában elfogadja?
- Lehetőség van arra, hogy az auditor saját hatáskörében úgy döntsön, hogy más – megfelelő minősítésű – auditor, vonatkozó jogszabály szerinti tanúsítását egyes részfolyamatok vonatkozásában elfogadja azzal, hogy a felelősséget nem háríthatja át, illetve az auditnak a teljes folyamatra akkor is ki kell terjednie, ha a részfolyamat auditálását harmadik személy végezte.
Ki kell-e az auditnak terjednie a szolgáltató azon rendszereire, melyek nem vesznek részt az írásbeliség kritériumainak teljesítésében?
- Az audit során a teljes megoldást és folyamatot vizsgálni szükséges azzal, hogy amennyiben van olyan folyamat, amely nem tér el a fióki, általános, manuális folyamatoktól, és nincs közvetlen informatikai összeköttetésben az auditáltatni kívánt rendszerrel, akkor elképzelhető, hogy ezen folyamati lépésre és alkalmazott rendszerre nem szükséges, hogy az audit kiterjedjen. A zártsági tanúsítási folyamatban szükséges figyelembe venni, hogy informatikai biztonsági szempontból „a leggyengébb láncszem elve” érvényesül, eszerint minden olyan technológiát, megoldást, adminisztratív intézkedést, ami befolyásolhatja az adatok zárt rendszerben történő kezelését és feldolgozását, be kell vonni az audit hatókörébe.
Ügyfélazonosítás
A 45/2018. MNB rendelet 11/A. §-a alapján a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatással milyen esetekben azonosíthatom ügyfelem?
- A pénzmosás és a terrorizmus finanszírozás megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény (Pmt.) 6. §-ában felsorolt esetekben a szolgáltató ügyfél-átvilágítást köteles alkalmazni, amelynek szerves része az ügyfél azonosítása.
- Az ügyfél azonosítása történhet személyesen vagy távollévő személy esetében a 45/2018.(XII.17). MNB rendelet által meghatározott auditált elektronikus hírközlő rendszer útján valós időben vagy nem valós időben.
- Az ügyfél-átvilágítás „nem valós idejű” jellege azt jelenti, hogy a rögzített munkafolyamat egy részében nem vesz részt online a banki ügyintéző, de az ügyfél-átvilágítás egyes lépései az auditált elektronikus hírközlő rendszer keretében rögzítettek. Az így rögzített információ értékelése csak részben történik meg valós időben.
Amennyiben a Pmt. 6. § bármely esetköréből adódóan ügyfél-átvilágításra van szükség és az ügyfél-átvilágításra nem valós időben kerül sor, a folyamatban az ügyfél azonosítása KAÜ szolgáltatás igénybevételével is történhet.
Ügyfél-átvilágítás
A 45/2018. MNB rendelet 11/A. §-a szerinti, valós idejű ügyfél-átvilágítással egyenértékű nem valós idejű ügyfél-átvilágítás a gyakorlatban hogyan alkalmazható?
- A KAÜ alkalmazásával történő ügyfélazonosítás során a szolgáltató:
• a KAÜ szolgáltatás igénybevételével, annak segítségével biztosítja, hogy az ügyfél-átvilágítás során az ügyfél azonosítsa magát,
• a KAÜ-től visszakapott információk alapján ellenőrzi az ügyfél személyazonosságát és
• az auditált elektronikus hírközlő eszköz használatával a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvényben meghatározott, a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolványok nyilvántartásának igénybevételével ellenőrzi az ügyfél által bemutatott okmány érvényességét. Amennyiben a szolgáltatónak az ügyfelet az átvilágítás során nem sikerül a KAÜ szolgáltatással megfelelően azonosítania, a szolgáltató nem hajthatja végre az ügyfél-átvilágítást.
Mivel a KAÜ alkalmazásával történő ügyfélazonosítás megbízható csatornán keresztül, hiteles adatbázis alapján történik, a KAÜ alkalmazásával történő „ügyfélkapus” azonosítással kiegészített nem valós idejű ügyfél-átvilágításra nem vonatkoznak a nem valós idejű ügyfél-átvilágítás általános korlátozásai – azaz a Rendelet 5. § (2) bekezdésében foglalt felsorolás –, így lényegében a valós idejű ügyfél-átvilágítással egyenértékű megoldás jön létre.
Tájékoztatás és szerződéskötés
Egy pénzügyi intézménynek hogyan és milyen elveket figyelembe véve kell eljuttatnia a leendő ügyfelek számára az elektronikus ajánlatot/elektronikus úton megkötendő szerződést?
- A Hpt. 279. § (1) bekezdése alapján a pénzügyi intézmény – az egyszeri fizetési megbízás kivételével, valamint a 285. §-ban meghatározott eltéréssel – pénzügyi és kiegészítő pénzügyi szolgáltatásra irányuló szerződést csak írásban köthet. A Ptk. rendelkezései alapján a szerződés a felek akaratának kölcsönös és egybehangzó kifejezésével jön létre. Írásbeli alakhoz kötött szerződés megkötésére az ajánlatot és az elfogadó nyilatkozatot is írásban kell megtenni. A jognyilatkozat akkor minősül írásba foglaltnak, ha a jognyilatkozatát a nyilatkozó fél aláírta. Továbbá írásba foglaltnak kell tekinteni a jognyilatkozatot akkor is, ha annak közlésére a jognyilatkozatban foglalt tartalom változatlan visszaidézésére, a nyilatkozattevő személyének és a nyilatkozat megtétele időpontjának azonosítására alkalmas formában kerül sor.
Az írásbeliség definíciója a Ptk.-ban tudatosan technológiasemleges megfogalmazást kapott tekintettel arra, hogy a technikai fejlődés folyamatosan új jognyilatkozati formák alkalmazását teszi lehetővé. A fenti definíció alapján bármely olyan technikai megoldás, mely kielégíti a Ptk. írásbeliséggel szemben támasztott hármas konjunktív feltételrendszerét, egyben alkalmas arra, hogy pénzügyi, kiegészítő pénzügyi szolgáltatásra irányuló szerződés megkötésére vonatkozó ajánlatot tegyenek ezen technikai megoldás alkalmazásával. Tekintettel arra, hogy a technikai fejlődés következtében újabb és újabb olyan technológiai megoldások felfedezése várható, mely kielégíti a Ptk. írásbeliséggel szemben támasztott rendelkezéseit, így csak példálózóan lehet megemlíteni, hogy a technikai fejlődés mai szintjén milyen megoldások lehetnek alkalmasak írásbelinek minősülő ajánlat megtételére. Alkalmas megoldás, a minősített vagy fokozott biztonságú elektronikus aláírás alkalmazása, megfelelő mód továbbá, ha a jognyilatkozatának hitelesítése valamely központi közigazgatási hitelesítésszolgáltón keresztül történik, ugyancsak megfelelő technikai megoldás lehet az internetbanki környezet, továbbá a Pmt. és a végrehajtására kiadott MNB rendelet szerinti auditált elektronikus hírközlő eszköz alkalmazása.
E körben külön kiemelést érdemel, hogy a Hpt. speciális az ágazati jogszabályok által előírt alakszerűségi követelmények megsértésének jogkövetkezményeit illetően, tekintettel arra, hogy egyértelműen rendelkezik arról, hogy annak megsértése nem vonja maga után az érvénytelenséget, hanem közjogi szankció alkalmazását teszi lehetővé. Azon jognyilatkozatok esetében, amikor az írásbeliséget a Hpt.-n kívüli egyéb ágazati jogszabály írja elő, amely nem rendelkezik az alaki követelmény megsértésének jogkövetkezményéről, a bíróság hatáskörébe tartozik annak megítélése, hogy az írásbeliséget előíró jogszabály célja a jognyilatkozattal elérni kívánt joghatás megtiltása, így az írásba foglalás elmaradása a magánjogi semmisséget vonja maga után, vagy a semmisség jogkövetkezményének alkalmazása nem indokolt, azaz a jognyilatkozat az írásba foglalás elmaradása ellenére is érvényes, és elegendő egy közjogi szankció, például bírság alkalmazása.
A jognyilatkozatok külön csoportját jelentik azon akaratnyilatkozatok, melyek esetében a Ptk. írja elő az írásbeliséget, tekintettel arra, hogy alakszerűség betartása ezen jognyilatkozatok esetében garanciális jelentőségű és ezért érvényességi feltétel, azaz az írásbeli forma mellőzése ezen jognyilatkozatok érvénytelenségét vonja maga után. Itt szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a napjainkig ismertté vált bírósági gyakorlat, a Ptk. alapján érvényességi feltételként előírt írásbeliség megvalósulását, azaz az akaratnyilatkozat megtételét, valódiságát és tartalma változatlanságát, hamisítatlanságát, az elektronikus úton megtett jognyilatkozatok esetében csak akkor látta kétséget kizáróan bizonyítottnak, ha a felek legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással látták el a dokumentumot.
Az elektronikus úton történő szerződéskötést megelőzően az ügyfél tájékoztatásnak igazolható módon legalább az alábbiakra kell kiterjedni:
- a szerződéskötés technikai lépései;
- a megkötendő szerződés jogkövetkezményeiről, a vonatkozó magatartási kódex és a
- szerződés ügyfélpéldányának elérhetőségéről (az átadás vagy hozzáférés módjáról,
- azokról az eszközökről, amelyek az adatok elektronikus rögzítése során felmerülő hibák azonosítását és kijavítását a szerződési jognyilatkozat megtételét megelőzően biztosítják; - a szerződés nyelvéről;
- az adatkezelésről és a felmerülő jogorvoslati lehetőségekről;
- fogyasztónak minősülő ügyféllel elektronikus úton történő szerződéskötés során teljesülniük kell a távértékesítés keretében kötött pénzügyi ágazati szolgáltatási szerződésekről szóló 2005. évi XXV. törvény tájékoztatásra vonatkozó előírásainak is.
Mi minősül a szerződés lényeges tartalmának?
- A Ptk. rendelkezési alapján a szerződés létrejöttéhez a feleknek a lényeges és a bármelyikük által lényegesnek minősített kérdésekben való megállapodása szükséges. Ha a szerződés írásbeli alakhoz kötött, akkor legalább a szerződés lényeges tartalmát írásba kell foglalni. A szerződés lényeges elemeit azonban nem lehet tételesen felsorolni, így ezt a Ptk. sem teszi meg, hanem a bíróságra bízza, hogy a konkrét eset körülményeit vizsgálva döntsön ebben a kérdésben, ha a szerződés létrejötte a felek között vitás. A bírói gyakorlat alapján nem vitatottan a lényeges kérdések közé tartozik a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás meghatározása, így az e kérdésekben való megállapodás szükséges a szerződés létrejöttéhez. A felek által lényegesnek minősített kérdésben való megállapodás csak akkor feltétele a szerződés létrejöttének, ha valamelyik fél egyértelműen kifejezésre juttatja, hogy az adott kérdésben való megállapodás hiányában nem kívánja megkötni a szerződést.
A jognyilatkozatban foglalt tartalom változatlan visszaidézése útján történő közlés követelményét milyen formában és módon történő közlés elégíti ki?
- Lásd az elektronikus ajánlat megtételénél írtakat.
Amennyiben a szerződést az eIDAS rendelet szerinti zárt körben kibocsátott elektronikus aláírással írom alá, azzal biztosítom-e a Ptk.-ban foglalt, az írásbeliség vonatkozásában előírt hármas konjunktív feltételrendszernek való megfelelőséget?
- A zárt körben alkalmazott bizalmi szolgáltatások körét az eIDAS rendelet 2. cikk (2) bekezdése kiveszi a rendelet tárgyi hatálya alól, így e körben a felek szabadon dönthetnek az alkalmazott szolgáltatás konkrét formájáról, technológiájáról és elfogadásának szabályairól.
A zárt körben kibocsátott elektronikus aláírás attól függően, hogy milyen technikai megoldást alkalmaz az adott intézmény, az MNB megítélése szerint megfelelő lehet arra, hogy kielégítse a Ptk. írásbeliséggel szemben támasztott konjunktív feltételeit, amennyiben a vezetői körlevél 2.1 pontjában foglaltak igazolhatók. Így egy pénzügyi intézménnyel való szerződéskötés esetén a Hpt. vonatkozásában az írásbeliséget kielégítheti pl. a fokozott biztonságú elektronikus aláírással szemben támasztott követelményeknek megfelelő, zárt körben kibocsátott elektronikus aláírás.
Azonban itt is szeretnénk külön felhívni a figyelmet arra, hogy a Hpt.-n kívüli egyéb ágazati jogszabály által előírt, illetve a Ptk.-ban érvényességi feltételként meghatározott írásbeliség vonatkozásában jelenleg nem ismert olyan bírósági döntés, amely abban foglalt volna állást, hogy érvényesnek tekinthető-e a zárt körben kibocsátott elektronikus aláírással ellátott elektronikus dokumentum, ha a jognyilatkozat jogi kötőerejének kérdése kikerül a zárt körből, azaz harmadik személyek vonatkozásában is szükségessé válik a joghatás kiváltására alkalmasság igazolása.
Ügyfélpéldány rendelkezésre bocsátása
Elegendő-e az elektronikus úton megkötött írásbeli szerződés egy, a szolgáltató által hitelesített példányát az ügyfél rendelkezésére bocsátani?
- A szerződés hiteles példányának az ügyfél rendelkezésre bocsátása körében a pénzügyi intézmény akkor jár el jogszerűen, ha olyan formában teszi az ügyfél részére elérhetővé a szerződést létrehozó jognyilatkozatokat, amelyen formában a jognyilatkozatok hatályosultak.
Egy pénzügyi intézmények az ügyfél által elektronikus úton megtett jognyilatkozatot milyen módokon lehet az ügyfél részére átadnia vagy számára mindenkor hozzáférhetővé tennie?
- A Hpt. 2019. március 31-től hatályos előírása szerint nem a szerződés eredeti példányát kell átadni az ügyfélnek, hanem a szerződés hiteles példányát kell az ügyfél rendelkezésére bocsátani. Az ügyfél rendelkezésre bocsátása természetesen megvalósulhat átadással, megküldéssel is, de e körben az is elegendő, ha a pénzügyi intézmény a szerződést, illetve az azt létrehozó jognyilatkozatokat az ügyfél számára elérhetővé, letölthetővé teszi, így például megfelelő lehet, ha a pénzügyi intézmény az ügyfél tárhelyére azt feltölti.
A videón kötött szerződések esetében mi minősül megfelelő rendelkezésre bocsátásnak?
- A videón keresztül kötött szerződések esetében megfelelő rendelkezésre bocsátásnak minősül, ha a pénzügyi intézmény az ajánlatot, illetve azt az elfogadó jognyilatkozatot, jelen esetben annak videófelvételét az ügyfél számára elérhetővé, letölthetővé teszi pl. az ügyfél tárhelyére történő feltöltéssel.
Egyéb kérdéskörök
Amennyiben az MNB-nek van állásfoglalása egy adott témáról, az hol található?
- Az MNB közzétett állásfoglalásai az alábbi adatbázisban elérhetők el. A keresőfelületen kezdeményezhető ún. szabad szavas, illetve az állásfoglalások címe és tartalma szerinti szűrés, valamint szektor/típus szerinti bontásban is listázhatók az egyes kategóriákban, témakörökben és években kiadott állásfoglalások: http://alk.mnb.hu/bal_menu/szabalyozo_eszkozok/allasfoglalasok Felhívjuk a figyelmet arra, hogy az MNB állásfoglalásai nem tekinthetők kötelező erejűnek, azaz a bennük foglaltaknak más hatóságra, bíróságra nézve nincs kötelező ereje.
Van-e nyilvános lista a piaci szereplőkről és tevékenységükről?
- Az MNB ún. piaci szereplők keresője az MNB által kiadott engedéllyel rendelkező, vagy az MNB által nyilvántartásba vett pénzügyi szervezetek keresését teszi lehetővé.
Az általános keresőfelület (i) egyszerű keresés esetén név (névtöredék) vagy azonosító beírásával, (ii) összetett keresés esetén név (névtöredék), azonosító vagy tevékenység (pl. „h) számlainformációs szolgáltatás”) beírásával teszi lehetővé a pénzügyi szervezetek keresését. Az összetett keresőben továbbá egy adott intézménytípus valamennyi engedélyezett szolgáltatója is kilistázható: https://intezmenykereso.mnb.hu/
Önálló adatbázisokat képeznek a közvetítők (pénzpiaci, illetve biztosításközvetítők) keresői a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény (Hpt)., illetve a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló törvény (Bit.) szabályai alapján: https://www.mnb.hu/felugyelet/engedelyezes-es-intezmenyfelugyeles/piaci-szereplok-keresese/kozvetitok-keresese
A speciális adatbázisok almenüpont további egyedi keresési lehetőségeket tesz elérhetővé (pl. BEVA-tagok listája, biztosítók csoportosítása biztosítási ágazatok szerint): https://www.mnb.hu/felugyelet/engedelyezes-es-intezmenyfelugyeles/piaci-szereplok-keresese/specialis-adatbazisok
Hol található meg, hogy milyen szabályok vonatkoznak adott tervezett tevékenységre?
- Az MNB honlapjának engedélyezés almenüpontjában (https://www.mnb.hu/felugyelet/engedelyezes-es-intezmenyfelugyeles/engedelyezes) elérhetők az MNB engedélyezési eljárásaival kapcsolatos legfőbb információk.
Segítség az oldalon való tájékozódásban:
Az „Általános információk” alatt találhatók meg általában az engedélyezési eljárásokkal kapcsolatos gyakori kérdések és válaszok, a formanyomtatványok, az e-ügyintézéshez kapcsolódó információk, valamint az MNB elérhetőségei: https://www.mnb.hu/felugyelet/engedelyezes-es-intezmenyfelugyeles/engedelyezes/altalanos-informaciok
A „Szektorok” menüben intézményspecifikusan kereshetnek az érdeklődők, attól függően, hogy a pénz-, tőke-, biztosítási vagy a pénztári piacot választják ki: https://www.mnb.hu/felugyelet/engedelyezes-es-intezmenyfelugyeles/engedelyezes/szektorok
Az „Engedélyezési tárgyak” menüben tárgykörök szerint választhatják ki az érdeklődők, hogy például tevékenységi-, személyi-, alapítási-, vagy állományátruházási engedéllyel kapcsolatban szeretnének bővebb tájékoztatást kapni: https://www.mnb.hu/felugyelet/engedelyezes-es-intezmenyfelugyeles/engedelyezes/engedelyezesi-targyak
A fentiek mellett az MNB Innovation Hub Információs tárháza is orientációt nyújt a tevékenység végzését meghatározó szabályokkal való tájékozódás tekintetében. A tárházban az egyes pénzügyi szolgáltatások nyújtása kapcsán azonosítható elvárások strukturáltan, a tervezett tevékenység típusa felől megközelítve, áttekinthetően találhatók meg: https://www.mnb.hu/innovation-hub/fintech-jogtar
Milyen kötelezettségeknek kell megfelelnie egy AISP/PISP szolgáltatónak?
- Az MNB honlapjának „PSD2 – Gyakori kérdések és válaszok” almenüpontja a PSD2 alapján az alábbi témakörök szerinti bontásban tartalmazza a pénzforgalmi piaci szereplőktől az MNB-hez beérkezett kérdéseket és az azokra adott válaszokat:
- Adatszolgáltatás
- Erős ügyfél-hitelesítés és biztonságos kommunikáció
- Felelősség
- Egyéb
- Engedélyezés
- Lebonyolítási szabályok.
A lista folyamatosan frissül a beérkező új kérdésekkel és információkkal. A könnyebb kezelhetőség érdekében minden egyes kérdésnél megtalálható az utolsó frissítés időpontja, amely dátum irányadó az értelmezett jogszabályok hatálya kapcsán is. https://www.mnb.hu/penzforgalom/psd2-gyakori-kerdesek-es-valaszok
Van-e az MNB-nek a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelem jegyében született hazai és uniós jogszabályok értelmezéséhez segédlete?
- Az MNB a hazai jogszabályok értelmezése tekintetében csak megkeresésre, egyedi esetre vonatkozó, nem kötelező jellegű állásfoglalást, illetve tájékoztatást bocsát ki. Mivel az Európai Bíróság joggyakorlata (ügyszám: C-94/77 (1978) EBHT 0099) értelmében uniós rendelet vonatkozásában ”a nemzeti hatóságok nem bocsáthatnak ki kötelező értelmezési szabályokat”, az MNB közvetlen hatályú uniós jog tekintetében jogértelmezési tevékenységet nem folytat.
A fentiekre tekintettel az MNB nem rendelkezik sem a hazai, sem az uniós jogszabályokra vonatkozó általános jellegű értelmezési segédlettel.
A kiadott állásfoglalások, valamint az állásfoglalás kérések formai és tartalmi követelményei az MNB honlapján nyilvánosan elérhetőek: https://www.mnb.hu/felugyelet/szabalyozas/allasfoglalasok/allasfoglalasok-keresese https://www.mnb.hu/felugyelet/szabalyozas/allasfoglalasok/allasfoglalas-keressel-kapcsolatos-eljarasok-es-elvek
Emellett az MNB felhívja a figyelmet arra, hogy 2019. március 15-től, a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés (b) pontja értelmében az MNB rendeleteket is indokolással (végső előterjesztői indokolás) kell ellátni és azt főszabályként az Indokolások Tárában közzé kell tenni, így a végső előterjesztői indokolás segítségül szolgálhat az MNB rendeletek értelmezéséhez.
Az MNB honlapjának „Pénzmosás ellen” almenüpontjában a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelemhez szükséges és hasznos információk találhatók:
- hazai és uniós jogszabályok,
- a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a nemzetközi szervezetek által kibocsátott ajánlások, útmutatók és tipológiák,
- az MNB-hez beérkezett jogértelmezési kérdésekkel kapcsolatos válaszok,
- szabályzatok és segédletek a felügyelt intézmények belső szabályzatainak elkészítéséhez,
- kötelező, illetve ajánlott szankciós listák és közlemények, valamint
- a legfontosabb hazai hatóságok és nemzetközi szervezetek honlapjainak elérhetősége, illetve a szakmai tájékozódást segítő dokumentumok linkjei. https://www.mnb.hu/felugyelet/szabalyozas/penzmosas-ellen Az MNB a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény (Pmt.), az Európai Unió és az ENSZ Biztonsági Tanácsa által elrendelt pénzügyi és vagyoni korlátozó intézkedések végrehajtásáról szóló 2017. évi LII. törvény (Kit.), valamint ezen törvények felhatalmazása alapján kiadott 45/2018. (XII.17.) MNB rendelet rendelkezéseinek értelmezésével és alkalmazásával kapcsolatban hozzá beérkezett kérdéseket és az azzal kapcsolatban kialakított felügyeleti álláspontokat témakörönként rendszerezve, anonim módon közzéteszi honlapján: https://www.mnb.hu/felugyelet/szabalyozas/penzmosas-ellen/kotelezo-es-iranyado-szabalyok/jogertelmezesi-kerdesek-es-valaszok-q-a