Szabó Eszter

A járműipar gazdasági jelentősége

Kihívás

A hazai járműipari kibocsátás súlya magas, de az ágazat kibocsátáshoz viszonyított hozzáadott értéke Magyarországon az egyik legalacsonyabb az EU tagállamok körében (1. ábra). Az ágazat kibocsátáshoz viszonyított hozzáadott értéke mindössze 16,6 százalék volt a jelentős importigény következtében, ami Szlovákia után a második legalacsonyabb az EU-ban. A hazánkban tapasztaltnál beágyazottabb az autóipar a gazdaságba Csehországban és Lengyelországban, de ott is elmarad a nyugat-európai országoktól.

Háttér

A hazai kibocsátás mintegy 10 százaléka a járműiparból származik, ami az EU átlag több mint két és félszerese. A koronavírus-válságot követően valamelyest csökkent az ágazat kibocsátáson belüli súlya, ugyanakkor a termelési értéket tekintve továbbra is a járműgyártás a legnagyobb ágazat a magyar gazdaságban. A hozzáadott értékben azonban érdemben alacsonyabb a járműipar súlya (átlagosan 3,6 százalék az elmúlt két évben), amivel nem szerepel a tíz legnagyobb ágazat között. A járműgyártás hozzáadott értéke a kibocsátás arányában a második legalacsonyabb az ágazatok körében. Tehát jelentős tér mutatkozik a hazai hozzáadott érték arányának növelésére.

A járműipar támogatta az extenzív gazdasági növekedést, ugyanakkor jobban be kell ágyazódnia a gazdaságba, hogy az intenzív növekedést is elősegítse. A gazdasági növekedéshez és az ország fejlődéséhez nagymértékben hozzájárultak az elmúlt évtizedek jelentős járműipari beruházásai és az ágazat termelése. Az ország több pontján is járműipari központok jöttek létre, amelyek támogatták a beszállítói láncok kiépülését, a foglalkoztatás bővülését és összességében ezen térségek gazdasági és társadalmi fejlődését. Az autógyártók és beszállítóik több ezer munkahelyet teremtettek az évek során. Ugyanakkor a járműipar beágyazottsága alacsony, magas az import aránya az ágazatban.

Következtetés

Az extenzív növekedés forrásai kimerülnek, így át kell térni az intenzív növekedési modellre, amelyben a termelékenység, a technológia és a tudás szerepe meghatározó. Ehhez elengedhetetlen a hazai hozzáadott érték arányának növelése. Az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően hazánk a jövő járműiparában is fontos szerepet fog betölteni. Ugyanakkor kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy a magasabb hozzáadott értéket teremtő tevékenységek felé mozduljunk el. Az előrelépéshez több hazai beszállítóra van szükség, támogatni kell a kutatás-fejlesztést, az innovációt és az okosberuházásokat, valamint fejleszteni kell a hazai vállalati és startup ökoszisztémát. A beáramló tőke erősebb integrálása mellett pedig tovább növeli a hazai gazdaság növekedési képességét a hazai vállalatok külpiacra lépésének támogatása.


1. ábra: A járműipari kibocsátás és hozzáadott érték/kibocsátás arány az EU országaiban (2020)

 

Megjegyzés: 10 országra és az Európai Unióra vonatkozóan nem állnak rendelkezésre 2021. évi adatok, így a nagyobb lefedettség biztosítása érdekében 2020. évi adatokkal számoltunk. Forrás: Eurostat