Ez az oldal a szakmai közösségnek szánt részletes információkat tartalmazza, tájékoztató oldalunkat az mnb.hu/qvik címen találják.

qvik_logo.png

 

A qvik az MNB által 2020. márciusában indított Azonnali Fizetési Rendszerre (AFR) épülő, így azonnali átutaláson alapuló fizetési megoldás, mely a lakosság számára ingyenes, gyors és biztonságos elektronikus fizetési alternatívát kínál. Minden hazai mobilbanki applikáció „qvik-kompatibilis”, vagyis a hazai szabályozásnak köszönhetően minden bank elérhetővé tette ügyfeleinek a qvik fizetés lehetőségét felárazás nélkül. Azaz a qvik alapszolgáltatás lett minden banki ügyfélnek, bárki használhatja azt, nem kell újabb alkalmazást letöltenie.

2024. szeptember 1-jétől négyféle qvik-fizetési megoldás áll a fogyasztók rendelkezésére: a qvik-QR, a qvik-NFC, a qvik-Link és a qvik-kérelem.

A qvik-QR esetében a kedvezményezett kereskedő, szolgáltató a vásárlás összegéről qvik-QR-t generál, ami szerepelhet például erre alkalmas POS terminálon, webshopon vagy számlán – akár nyomtatva is. A qvik-QR tartalmaz minden szükséges fizetési adatot, a mobiltelefon kamerájával csak le kell olvasni, jóváhagyással pedig indítható is az átutalás. Fontos, hogy minden qvik-QR csak egyszer fizethető ki, így nem kell tartani a duplikált kifizetéstől sem.
A qvik-NFC, azaz érintés alapú fizetés azokon a helyeken alkalmazható, amelyeknél szerepel a terminálon a qvik logó. Ebben az esetben csak a terminálhoz kell érinteni az NFC-képes okoseszközt (pl. mobiltelefon, okoskarkötő), és jóváhagyás esetén pár másodperc alatt teljesül az átutalás.
A qvik-LINK akkor lehet segítség az átutalás gyors és kényelmes elindításához, amikor egy kereskedő, szolgáltató mobilalkalmazásából vásárolunk. Ebben az esetben a fizetés során a qvik fizetési módot kell kiválasztani az applikációban és kattintás után a saját mobilbankunk átutalási felületére jutunk. Ez esetben is jóváhagyással indítható az azonnali átutalás.
A qvik-kérelem lényegében egy mobil- vagy netbankból elküldött értesítés, melynek feladója azonnali átutalást kér saját maga részére a címzettől. A számlaszám mellett a qvik-kérelem küldhető másodlagos számlaazonosítóra (pl. mobiltelefonszám, e-mail-cím) is. Ha a fizetési kérelmet jóváhagyja a címzett, az azt küldő kedvezményezett 5 másodpercen belül megkapja a kért összeget.