A korábbi évek tapasztalatai szerint az év végi ünnepi kiadások fedezését sokan fogyasztási hitelek felvételével oldják meg, így november-decemberben megugrik az e hiteltípusok iránti érdeklődés. A kereslet bővülésével párhuzamosan a pénzügyi szervezetek fokozott hirdetési tevékenységbe kezdenek. Mindezek nyomán egy-egy használati tárgy, nem létfontosságú szolgáltatás megvásárlása akár évekig tartó eladósodással jár az adott hitelfelvevők számára.
Az Magyar Nemzeti Bank (MNB) felhívja a figyelmet arra, hogy az ünnepek közeledtével, a „vásárlási kedv” fokozódásakor is nagyon fontos, hogy a fogyasztók kellő körültekintéssel mérlegeljék anyagi lehetőségeiket, teherviselési képességüket. Amennyiben hitel felvétele mellett döntenek, legyenek tisztában a hiteltermék jellemzőivel, kockázataival, illetve az azzal járó törlesztési kötelezettségükkel is.
A MNB témavizsgálatot indított fogyasztási hitelt nyújtó pénzügyi szervezeteknél, illetve független közvetítőknél annak megállapítására, hogy az érintettek a fogyasztóknak szóló hirdetéseikben betartják-e a teljes hiteldíjmutató (THM) meghatározására, számítására és közzétételére vonatkozó jogszabályi előírásokat. A jegybank vizsgálata során a piaci szereplők fogyasztási hitelezésére vonatkozó 2014. november havi kereskedelmi kommunikációját tekinti át, egyebek közt a személyi kölcsönöknél, áruhiteleknél és a hitelkártyáknál.
Számos ügyfél a hitelkártyával igénybe vett kisebb hitel törlesztésének évekig tartó elhúzódását, s az eddigi visszafizetések ellenére sem csökkenő összegű követelés miatt fordul kérelemmel az MNB-hez. Az MNB fogyasztóvédelmi vizsgálatai azt mutatják: egyes, kártyahitelre szakosodott pénzügyi szervezeteknél – a termékkel kapcsolatos agresszív értékesítési stratégiáknak is köszönhetően – a fogyasztók nincsenek tisztában a hitelkártya felelős használatával, azzal, hogy a kihasznált hitelkeret tárgyhónapot követő türelmi időszakon túli visszafizetése esetén magas a THM, vagyis a hitel után fizetendő kamat, díj és költség összege. Alapvető elvárás, hogy a piaci szereplők a szerződés megkötését megelőző tájékoztatás során felhívják a fogyasztók figyelmét a hitelkerettel kapcsolatos többletkockázatokra.
A fogyasztóknak problémát jelenthet az is, ha a velük korábban szerződött pénzügyi szervezettől kérés nélkül új hitelkártya-keretet, olykor egyúttal gyorsan aktivizálható hitelkártyát is kapnak. Egyes hitelintézetek a már meglévő kártyához vagy folyószámlához kapcsolódó hitelkeretet emelik fel automatikusan, az ügyfél előzetes igénye nélkül. Mindezek miatt a fogyasztók a kockázatokat nem kellően mérlegelve, adósságtörlesztő képességükön felül vehetnek fel fogyasztási hiteleket.
Változatlan probléma, hogy egyes árubemutatóval egybekötött termékértékesítési akciók során a jelenlévő pénzügyi közvetítők a kockázatok megfelelő felmérése nélkül kínálnak azonnali személyi kölcsönöket a kellő megtakarítással nem rendelkező – gyakorta alacsony jövedelmű, kellő pénzügyi ismerettel nem rendelkező – fogyasztóknak. Utóbbiak alapos megfontolás, a pénzügyi piacon elérhető hitelkínálat és a feltételek áttekintése nélkül, érzelmi alapon döntenek a hitelfelvételről, noha a törlesztő részletek fizetése komoly megterhelést jelent számukra.
Az MNB kommunikációs kampányt indít az év végi felelős fogyasztói hitelfelvétel támogatására. Ennek keretében országszerte számos pénzügyi és civil szervezetnél, kormányhivatalban elérhető a Tájékoztató az eladósodás veszélyeiről című Pénzügyi Navigátor fogyasztóvédelmi tájékoztató füzet, s a jegybank rövidesen újabb brosúrát jelentet meg a fogyasztási hitelek jellemzőiről is. Az MNB emellett felügyeleti honlapján (felugyelet.mnb.hu/fogyasztoknak/hitelek/hiteltipusok/fogyasztasi_hitelek.html), illetve a facebook oldalán (így facebook.com/jegybank) is fogyasztóvédelmi tájékoztatókat jelentet meg a témáról.
Magyar Nemzeti Bank