Ajánlástervezetet jelentetett meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) honlapján az elektronikus felületeken végzett biztosításközvetítői, illetve a személyes biztosítási értékesítést támogató internetes tevékenységhez kapcsolódóan.
A dokumentum közzétételével a jegybank nyilvános konzultációt kezdeményezett a várható szabályozásról, s ezzel párhuzamosan egyeztet a témáról az érintett érdekvédelmi szervezetekkel (Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége, Magyar Biztosítási Alkuszok Szövetsége, Magyar Biztosítók Szövetsége) is. Ezt követően az ajánlás 2015. januárban jelenhet meg, s előírásainak alkalmazását március 1-jétől várja el a jegybank a biztosításközvetítői piaci szereplőktől.
Alapvető cél, hogy az ügyfelek az online alkuszi portálok segítségével is a valós szükségleteiknek megfelelő biztosítást köthessenek. Ezt megelőzően alapos, szakszerű közvetítői tanácsadásban részesüljenek, az általuk felkeresett elektronikus összehasonlító felületek egyszerű nyelvezetűek, átláthatók és egyértelműek legyenek, s a biztosítási szolgáltatások árán túl azok tartalmát is könnyen össze lehessen vetni.
Elvárás, hogy az elektronikus közvetítői információk ne legyenek félrevezetők vagy a pénzügyi piacokba vetett bizalmat rombolók. Elvárható, hogy az ügyfelek az elektronikus felületeken könnyen tudják azonosítani mind az adott biztosításközvetítő adatait, mind az általa közvetített biztosítási típusokat. Törekedni kell arra, hogy az ügyfelek a piacon elérhető valamennyi meghatározó biztosítási termék összehasonlíthassák. Valamelyik biztosító konstrukciójának, egyedi ajánlatának kiemelése, megkülönböztetése az adott termék ajánlásának, a biztosító megbízása alapján végzett közvetítésnek minősülhet, amely befolyásolhatja, torzíthatja az ügyfél döntését.
Összetett, egyedi ügyféligényeket kielégítő biztosítási termékeknél a jegybank elengedhetetlennek tartja az online mellett a szóbeli tájékoztatást is. Ezért a biztosítási ajánlatok véglegesítése előtt itt szükség van az ügyfelek szükségleteinek telefonos vagy személyes pontosítására. Mobiltelefonos alkalmazásokon való termék-összehasonlítás – az igényfelmérés, ügyfél-tájékoztatás terjedelmi korlátai miatt – csak egyszerűbb termékek (például utasbiztosítás) esetében célszerűek.
A jegybanki szabályozás azért szükséges, mert a technológiai fejlődéssel egyre hangsúlyosabbá válnak – a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon már meghatározóak – és dinamikusan változnak az elektronikus biztosításközvetítői felületek. A jelenlegi jogszabályok ugyanakkor a biztosításközvetítés általános kereteiről rendelkeznek, nem tartalmaznak külön szabályokat az elektronikus közvetítői tevékenységre. Ajánlásában az MNB a prudenciális iránymutatás mellett fogyasztóvédelmi elveket is megfogalmazott.
Magyar Nemzeti Bank