Aktuális oldal:Intenzív jegybanki tájékoztatás és segítségnyújtás az elszámoláshoz
Budapest, 2015. május
15. – Az MNB és a vele együttműködő civil szervezetek
valamennyi kommunikációs csatornán intenzív tájékoztatást és segítséget
nyújtanak az elszámolási és forintosítási fogyasztói tudnivalók, esetleges
panasztételi, jogorvoslati lehetőségek megismertetéséért. A jegybank felkészült
ügyfélszolgálattal, honlapjának részletes tájékoztatóival, videó- és animációs
filmekkel, tematikus kiadványokkal és országos civil tájékoztatási kampánnyal
informálja az ügyfeleket.
Az ügyfélcentrikus tájékoztatás érdekében az MNB honlapján túl hivatalos Facebook oldalán, illetve Youtube
csatornáján is elérhetővé tette az elszámolási tudnivalókról szóló egy perces videóinterjú-sorozatot, valamint itt is megjelentette
– a tájékoztató levelek felépítését bemutató és azok értelmezését segítő – animációs filmsorozatát. A jegybank által készített, a folyamatot
röviden összefoglaló – számos televíziós csatornán sugárzott, illetve
rádiószpotban elhangzott – társadalmi célú reklám eddig közel 9 millió nézőhöz
és hallgatóhoz jutott el.
A deviza alapú hitelesek által kézhez kapott elszámolási értesítők tartalmát, a
– jelentős mennyiségű adat ellenére – leginkább közérthető formáját az MNB 20-22
fogyasztóvédelmi civil szervezettel közösen alakította ki, a pénzügyi
intézmények számára kötött formátumban és tartalommal. Az értesítők felépítése a
következő: 1. a tisztességtelenül elvont összeg mértéke, a visszafizetéssel az
elszámolás eredménye; 2. a forintosítás és az azzal kapcsolatos
szerződésmódosítás; 3. a további tájékoztatási és jogorvoslati lehetőségek.
Bár az elszámolás összetett számítás alapján történik, az értesítő tartalmazza
azokat az alapvető adatokat, amelyek alapján – a pénzügyi intézmény korábbi havi
törlesztési kimutatásainak, illetve az értesítő által jelzett évenkénti
fogyasztói befizetések adatainak összevetésével, továbbá önmagában azzal, hogy a
pénzügyi intézmény késedelmes vagy normál törlesztésű elszámolást küldött-e ki –
a fogyasztók meggyőződhetnek a banki számítás alapjainak helyességéről, s így
arról, hogy pénzügyi intézményük megfelelően járt-e el. További számítási igény
esetén a fogyasztók részletes –valamennyi figyelembe vett hiteltörténeti adatot
(így havi kamatokat, árfolyamot) is tartalmazó – elszámolást is kérhetnek. Ezt
pénzügyi intézményüknek az igénylést követő 5 munkanapon belül kell
rendelkezésükre bocsátania, ám sok bank, pénzügyi vállalkozás saját honlapjáról
is letölthetők.
Ha a fogyasztó az elszámolási értesítő értelmezése kapcsán segítséget igényel,
az MNB személyes és telefonos ügyfélszolgálata, vidéken a Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat
megyei irodái, valamint – egy jegybank pályázatnak köszönhetően – elszámolási
információt nyújtó civil
szervezetek állnak rendelkezésre.
Ha egy fogyasztó vitatja az elszámolási értesítőben foglaltakat, az annak
kézhezvételétől számított 30 napon belül saját pénzügyi intézményénél tehet
panaszt. Ha utóbbi 60 napon belül nem válaszol, vagy a fogyasztó nem ért egyet a
válasszal, az MNB mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) eljárását
kezdeményezheti, ezután további jogorvoslati igény esetén pedig bírósági pert is
kezdeményezhet a lakóhelye szerinti járásbíróságon.
Az MNB elsődleges célja az árstabilitás elérése és fenntartása. (...) Az MNB elsődleges céljának veszélyeztetése nélkül támogatja a pénzügyi közvetítőrendszer stabilitásának fenntartását, ellenállóképességének növelését, a gazdasági növekedéshez való fenntartható hozzájárulásának biztosítását és a rendelkezésére álló eszközökkel a Kormány gazdaság-, valamint a környezeti fenntarthatósággal kapcsolatos politikáját.
Copyright 2021, Magyar Nemzeti Bank
Ez a weboldal sütiket („cookie”) használ
Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön
elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa el Süti tájékoztatónkat
,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy
törölni őket. Süti tájékoztatónkat