Budapest, 2015.10.07. – A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ma közzétett határozatában egymillió-kettőszázezer forintra bírságolta a Szendrő és Vidéke Takarékszövetkezetet. A hitelintézetnek a jegybanki kötelezés alapján legkésőbb 2015. november 30-ig meg kell szüntetnie az általa elkövetett pénzforgalmi jogszabálysértéseket.
Az MNB határozatban megállapította, hogy a Szendrő és Vidéke Takarékszövetkezet megsértette a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény a keretszerződés módosítás hatályba lépésére, az előzetes és az utólagos tájékoztatási kötelezettségre és a fizetési megbízások visszatérítésére vonatkozó előírásokat fogyasztó és mikrovállalkozás ügyfelei esetében, valamint esetenként a számlanyitásra, illetőleg a hatósági átutalások teljesítésére vonatkozó előírásokat. A pénzforgalom lebonyolításáról szóló MNB rendelet szabályai közül az érkeztetésre, a sorbaállításra, a forint fizetési megbízások teljesítésére vonatkozó előírásokat, valamint a haladéktalan jóváírásra vonatkozó rendelkezéseket, illetve utóbbiaknál esetenként a megfelelő értéknap használatára vonatkozó rendelkezést.
Az MNB ma közzétett határozatában kötelezte a hitelintézetet, hogy a pénzforgalmi törvényben és az MNB rendeletben foglaltaknak való megfelelés érdekében legkésőbb 2015. november 30-ig tegye meg a szükséges intézkedéseket, és azt követően folyamatosan biztosítsa a pénzforgalmi jogszabályok betartását. Az MNB azt is előírta, hogy a hitelintézet legkésőbb 2016. január 15-ig adatok és dokumentumok beküldésével igazolja a szabálysértések megszüntetését.
A jogsértésekre tekintettel a jegybank egymillió-kettőszázezer forint összegű bírság megfizetésére kötelezte a hitelintézetet. A döntésben a jegybank a hitelintézet terhére értékelte, hogy a feltárt 13 jogszabálysértésből 11 esetben a jogszabálysértő állapot huzamosan, a hitelintézet szerződési feltételeit rögzítő dokumentumokba, számlavezető rendszerébe, illetve belső eljárásrendjébe építetten állt fenn és a fogyasztókat és mikrovállalkozásokat védő jogszabályok megsértése esetenként az ügyfelek széles körét, illetve a nem haladéktalan jóváírás esetében a fizetési műveletek jelentős hányadát érintette.
Az MNB a pénzforgalmi ellenőrzési tevékenység során kiemelten veszi figyelembe az ügyfelek jogainak megsértését, ezen belül is a fogyasztók jogainak érvényesülését, illetve a fizetési megbízások teljesítésének és a haladéktalan jóváírási követelmény betartását, amelynek megsértése csökkenti az ügyfelek bizalmát a pénzforgalmi szolgáltatások és a készpénzmentes fizetési módok igénybevétele iránt. Az MNB éppen ezért különösen fontosnak tartja a pénzforgalmi szabályok betartását, elítél minden jogszabálysértést és ennek megfelelően a továbbiakban is kellő szigorral fog fellépni a pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó intézmények ellenőrzése során.
Magyar Nemzeti Bank