Budapest, 2017. január 27. – Az MNB összesen 18,5 millió forint bírság megfizetésére és a jogsértő állapot megszüntetésére kötelezte a Magyar Cetelem Bankot és az ONEY Magyarország Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-t a hitelkockázati, tőkeszámítási, számviteli, adatszolgáltatási, valamint informatikai biztonsági tevékenységet érintő egyes hiányosságok miatt. A feltárt jogsértések nem hordoznak rendszerkockázatot és nem veszélyeztetik a bankcsoport megbízható működését.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – korábban elfogadott felügyelési ütemterve részeként – átfogó csoportvizsgálatot végzett a Magyar Cetelem Bank Zrt.-nél (Magyar Cetelem Bank), illetve az összevont alapú felügyelet alá tartozó leányvállalatánál, az ONEY Magyarország Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-nél (ONEY Magyarország Zrt.). A jegybank a 2014. január 1-től a vizsgálat lezárásáig terjedő időszakot tekintette át.
A jegybanki vizsgálat megállapította, hogy a Magyar Cetelem Bank a hitelkockázat-kezelésnél nem minden esetben tartotta be a jövedelemarányos törlesztőrészlet mutatónál (JTM) előírt eladósodottsági korlátot, valamint a felmentési eseteket sem alkalmazta megfelelően. Tevékenysége során nem minden esetben végezte el az adóstársak adósminősítését, továbbá egyes hitelkonstrukcióknál a belső szabályozás is hiányos volt. Emellett tőkeszámítási, informatikai biztonsági, számviteli és adatszolgáltatási hiányosságok is felmerültek a társaságnál. Az ONEY Magyarország Zrt. vizsgálata során a jegybank az informatikai rendszer egyes biztonsági, hozzáférési és adminisztratív problémáit azonosította.
Mindezek nyomán az MNB ma közzétett határozataiban kötelezte a vizsgálat alá vont pénzügyi intézményeket, hogy legkésőbb 2017. március 31-ig intézkedjenek a feltárt hiányosságok megszüntetésére.
A hiányosságok miatt a jegybank összesen 14,5 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki a Magyar Cetelem Bankkal, illetve 4 millió forintot az ONEY Magyarország Zrt.-vel szemben. Mindkét társaság esetében súlyosító körülmény volt a megállapított szabályszegések egy részének a társaságok működése szempontjából nem egyedi, hanem rendszerszintű jellege, illetve jórészt jelentős és magas kockázati súlya, a Magyar Cetelem Bank esetében pedig a szabályok megsértésének ismétlődése. Enyhítő körülménynek számított ugyanakkor, hogy a vizsgálat nem tárt fel ügyfél-érdeksérelmet, továbbá a társaságok együttműködő magatartást tanúsítottak, és a feltárt hiányosságok orvoslására azonnali intézkedéseket tettek.
Magyar Nemzeti Bank