Budapest, 2018. szeptember 7. – A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ma publikált határozatában huszonnégymillió forintra bírságolta az MKB Bank Zrt.-t. A Hitelintézetnek az MNB kötelezése alapján szeptember végéig orvosolnia kell az általa elkövetett pénzforgalmi jogszabálysértéseket.
Az MNB határozatában megállapította, hogy az MKB Bank Zrt. megsértette a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvény, a pénzforgalom lebonyolításáról szóló MNB rendelet, valamint a fizetési számla váltásáról szóló kormányrendelet több előírását is. A Hitelintézet megsértette – többek között – a keretszerződés megkötését megelőző tájékoztatásra, a pénzforgalmi számla megnyitására, a fizetési művelet hibás teljesítéséért fennálló felelősségi szabályra, fizetési megbízás átvételére, a kedvezményezett ügyfelek fizetési számláján történő haladéktalan jóváírásra vonatkozó rendelkezéseket, valamint a számlaváltási eljárásról szóló tájékoztatása sem volt teljes körű.
A jogsértésekre tekintettel az MNB huszonnégymillió forint összegű bírság megfizetésére, valamint az említett jogszabályoknak való megfelelés biztosítására kötelezte a Hitelintézetet, ez utóbbi esetében, 2018. szeptember 30-ai határidővel. Az MNB a Hitelintézet terhére értékelte, hogy számos vonatkozásban megsértette a pénzforgalmi jogszabályokban foglalt előírásokat, a jogszabálysértő állapot huzamosan, a Hitelintézet szerződési feltételeit rögzítő dokumentumokba, számlavezető rendszerébe, illetve belső eljárásrendjébe építetten állt fenn. Az MNB ugyancsak a Hitelintézet terhére értékelte, hogy a jogszabálysértő szerződéses feltételek a fogyasztónak és a mikrovállalkozásnak minősülő ügyfelek széles körét érintették, továbbá a nem haladéktalanul jóváírt fizetési műveletek jelentős értékét, illetve a teljes sokaságon belüli magas arányát. Szintén a Hitelintézet terhére értékelte az MNB, hogy a fizetési kártya szolgáltatáshoz kapcsolódó jogosulatlan díjfelszámítás következtében a fogyasztónak és a mikrovállalkozásnak minősülő ügyfeleknek anyagi kára keletkezhetett.
Az MNB a pénzforgalmi ellenőrzési tevékenysége során kiemelten veszi figyelembe az ügyfelek jogainak megsértését. A fizetési lánc két végén álló ügyfelek ugyanis a fizetést illetően nem feltétlenül érintkeznek közvetlenül egymással, így eltérő információjuk van a fizetési műveletek lebonyolításáról, bizonyos adatokkal pedig egyáltalán nem rendelkeznek. Az MNB éppen ezért különösen fontosnak tartja a pénzforgalmi szabályok betartásának ellenőrzését, elítél minden jogszabályszegést és ennek megfelelően a továbbiakban is kellő szigorral fog fellépni a pénzforgalmi szolgáltatást nyújtó intézmények ellenőrzése során.