Budapest, 2019. június 26.- 2017 júniusa óta hatályos a pénzmosás és terrorizmus-finanszírozás elleni törvény (Pmt.) rendelkezése, miszerint a törvény hatálya alá eső intézményeknek legkésőbb máig teljeskörű ügyfél-átvilágítással kell rendelkezniük ügyfeleikről. A törvény módosításával a határidő 2019. október31-re változott.
Az Országgyűlés héten elfogadott törvénymódosításával 2019. október 31-ig adott haladékot a Pmt. hatálya alá tartozó intézményeknek a teljeskörű ügyfélazonosítás elvégzésére. E határidő után a szolgáltatók nem teljesíthetik az érintett fogyasztók vagy vállalati ügyfelek megbízásait. Nem kezdeményezhetők tranzakciók egészen addig, amíg a hiányzó adatokat nem pótolják.
A törvénymódosítás tájékoztatási kötelezettséget is előír a szolgáltatók számára. Azokat az ügyfeleket, akiknél a módosítás hatálybalépéséig nem végezték el az azonosítást, három munkanapon belül írásban, vagy a szerződésben meghatározott módon tájékoztatnia kell erről az intézménynek.
Az egyeztetési kötelezettség nem minden lakossági ügyfél esetében áll fenn. Azok a számlatulajdonosok lehetnek érintettek, akik 2017 júniusa előtt létesítettek ügyfélkapcsolatot és akikről a szolgáltatójuk nem szerezte be a hiányzó adatokat (pl. okmánymásolatuk nem áll rendelkezésre). A jogi személyeknek (vállalatok, egyéb szervezetek) mindenképpen szükséges az azonosítást elvégezniük, mert esetükben új adatokat kell rögzíteni: a tényleges tulajdonosokkal kapcsolatban további adatokat kell megadniuk, illetve nyilatkozniuk azok kiemelt közszereplői státuszáról.
Bár az utóbbi hetekben leginkább a hitelintézetek számlavezetési tevékenysége kapcsán esett szó az azonosítási kötelezettségről, nem csak a bankok érintettek. A Pmt. hatálya alá tartoznak még például a Magyarországon székhellyel, fiókteleppel vagy telephellyel rendelkező önkéntes egészség- és nyudíjpénztárak, befektetési szolgáltatók, valamint biztosítók is, utóbbiak életbiztosítási tevékenységük tekintetében.
Az azonosításhoz szükséges adatok számos módon megadhatók. A személyes ügyintézésen túl postai vagy e-mailes megküldés, esetleg netbanki, vagy élő videós azonosítás is lehetséges. Arról, hogy egyes szolgáltatók milyen lehetőségeket fogadnak el, vagy részesítenek előnyben, a szolgáltatók honlapjain, telefonos ügyfélszolgálatain érdemes tájékozódni.
A határidő módosítása ugyan lehetőséget nyújt arra, hogy az ügyfelek elkerüljék a hosszas várakozást, azonban érdemes az ügyintézést nem az őszi utolsó pillanatra hagyni.
Magyar Nemzeti Bank