Budapest, 2020. április 20. – Az MNB vezetői körlevélben szólította fel a hazai hitelező és pénzforgalmi intézményeket arra, hogy üzleti és monitoring folyamataik megerősítésével készüljenek fel a törlesztési moratórium lezárultát követő időszakra. Olyan finanszírozási konstrukciókat, fizetési ajánlatokat is szükséges kialakítaniuk, amelyekkel orvosolni tudják majd adósaik esetlegesen felmerülő fizetési nehézségeit.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) a hazai (illetve itthon határon átnyúló szolgáltatást nyújtó) hitelintézeteknek, pénzügyi vállalkozásoknak, pénzforgalmi szolgáltatóknak kiküldött vezetői körlevélben kezdeményezte: a piaci szereplők tekintsék át a hitelezési és monitoring folyamataikat, belső szabályozásaikat. Elemezzék ügyfeleik pénzügyi helyzetét, s ez alapján dolgozzanak ki olyan finanszírozási konstrukciókat, fizetési ajánlatokat, üzleti és monitoring folyamatokat, amelyekkel reagálhatnak lakossági, vállalati adósaik megváltozott fizetőképességére és kezelni tudják azoknak a törlesztési moratórium után esetleg felmerülő fizetési nehézségeit.
A lakossági ügyfelek kapcsán a pénzügyi intézmények az ügyfelek magatartásának, folyószámla-forgalmának elemzésével, illetve a moratórium utolsó negyedében pedig akár nyilatkoztatásuk révén is megbizonyosodhatnak az adósok esetleges jövőbeni fizetési problémáiról.
Az MNB szerint nem fogadható el, ha automatikusan rontanák egy ügyfél minősítését, amiért igénybe veszi a törlesztési moratóriumot. Az adósokat havonta tájékoztatni kell a moratórium alatt hitelük kapcsán keletkező tőke-, kamat- és díjfizetés mértékéről is. A moratórium lejártával pedig a hitelnyújtóknak az adósokkal egyeztetve kell ütemezni a meg nem fizetett kamatok, díjak teljesítését.
A jegybank elvárja, hogy a hitelező intézmények a moratórium alatt ne emeljék meg díjaikat, jutalékaikat azon bankszámlacsomagjaiknál, hiteiknél, amelyeknél ezek mértéke az ügyfél bankszámlájára érkező havi utalások összegétől függ. További elvárás, hogy a hitelnyújtó intézmények dolgozzanak ki fizetéskönnyítő konstrukciókat az arra rászoruló ügyfeleknek, s ezekről közérthetően, személyre szólóan tájékoztassák is azokat. Tanúsítsanak együttműködő magatartást a szerződések módosítására vonatkozó, megalapozott ügyfélkérelmek elbírálásánál.
A pénzügyi intézményeknek vállalati ügyfeleik esetében – a járványveszély miatt leginkább érintett ágazatokban akár folyamatos monitoringgal – szintén fel kell mérniük fizetőképességük jövőbeni alakulását. E felmérésnek, illetve az adott hitel esetleges jövőbeni módosítására való felkészülésnek ki kell terjednie az érintett vállalatcsoport további tagjaira is (akkor is, ha azok nem a járványnak kitett ágazatokban tevékenykednek).
Az MNB a vállalati üzletágnál is kezdeményezte, hogy a hitelnyújtók tekintsék át, milyen termékeikkel, üzleti megoldásaikkal segíthetik a vállalati szegmens esetleges likviditási nehézségeit (szerződés módosítások, áthidaló hiteltermékek, pótlólagos fedezet bevonások stb).
A jegybank folyamatosan ellenőrizni fogja a hitelező és pénzforgalmi intézmények belső működésének átalakítását, az új gazdasági helyzethez való alkalmazkodását és a fizetési moratórium utáni időszakra történő felkészülését.
Magyar Nemzeti Bank