Budapest, 2025. február 19. Idén újból Biztosítói reggelin tekintették át a legfontosabb aktuális kérdéseket a hazai piaci szereplők és az MNB felügyeleti vezetői. A megbeszélésen elhangzott: a márciusi lakásbiztosítási átszerződési időszakra a biztosítók és az MNB is készül, többek között kommunikációval. A lakásbiztosítások esetében cél a verseny további élénkítése, és az új Etikus 2.0 szabályozó csomag a teljes biztosítási piacon egy olyan termékfejlesztési hullámot indíthat el, ami jelentősen javítja a biztosítások ár-érték arányát.  Mindezek tovább erősíthetik a piacba vetett bizalmat.

Biztosítói reggeli keretében egyeztettek a szakma előtt álló aktuális kihívásokról a hazai biztosítók, a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ), a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Magyar Nemzeti Bank (MNB). A megbeszélésen dr. Kandrács Csaba, az MNB felügyeleti alelnöke a hazai biztosítók vezérigazgatóit, illetve felsővezetőit, a MABISZ főtitkárát, illetve az NGM helyettes államtitkárát látta vendégül.

Az üzleti reggelin elhangzott, hogy az első, 2024. évi lakásbiztosítási kampány minden várakozáson felüli aktivitást hozott: több mint 640 ezer szerződés mozdult meg, amelyek közül több mint 300 ezer ügyfél biztosítóján belül vizsgálta felül szerződését, és szintén mintegy 300 ezer pedig új biztosítónál köthette meg szerződését. A fogyasztói aktivitáson túl az MNB visszamérései szerint javult a szerződések szolgáltatási szintje és nőtt az ügyfélérték is.

Az idén márciusi rendkívüli lakásbiztosítási átszerződési lehetőség ismét erősítheti a piaci versenyt, támogathatja a pénzügyi tudatosságot. Mindezek nyomán jelentősen javulhat a biztosítókba vetett bizalom, a pénzügyi stabilitás, illetve növekedhet a kereslet az egyéb biztosítási termékek iránt is. A meglévő lakásbiztosítással rendelkezők áttekinthetik, hogy szerződésük alapján ingatlanuk, ingóságaik nem alulbiztosítottak-e, illetve összehasonlíthatják jelenlegi szerződésüket a biztosítók új ajánlataival.

Az MNB idén újra  kommunikációs megjelenésekkel készül annak érdekében, hogy az ügyfelek figyelmét felhívja a biztosítóváltás lehetőségére, kiemelten pedig a kedvező szolgáltatási minőséget szavatoló Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosításokra (MFO). Az MNB a biztosítóktól is aktív kommunikációt és tisztességes versenyt vár el. A kampány arra is alkalmas lehet, hogy a hozzávetőlegesen 1 millió biztosítatlan háztartás figyelmét ráirányítsa a lakásbiztosítás fontosságára.

A résztvevők egyeztettek arról, hogy az MNB, illetve a banki és biztosítási piac szereplői közös fejlesztéssel létrehozták a DLT Lakásbiztosítási Rendszert, amely – európai szinten is előremutató innovációként – a lakásbiztosítások nyilvántartását és ezek hitelbiztosítékként történő felhasználását támogató, blokklánc alapú osztott főkönyvi technológiájú informatikai megoldás. Feladata a bankok jelzáloghiteleihez kötődő hitelfedezeti vagyonbiztosítások (induláskor a lakás- és társasházi biztosítások) záradékolásának, nyilvántartásának, igazolásának megkönnyítése, a bankok és biztosítók közti információáramlás elősegítése.

A Biztosítói reggeli fókuszában emellett a pénzügyi felügyelet biztosítási piacot szabályozó Etikus biztosítás 2.0 csomagja is szerepelt. A szabályozás a termékek ár-érték arányának javításával, az ügyféltájékoztatás erősítésével növeli a biztosítási termékek iránti bizalmat, ami a piaci szereplők és az ügyfelek érdeke is. A csomag jó pár – a kellő felkészülés érdekében döntően 2026. január 1-jétől életbe lépő – intézkedéssel, többek közt a biztosítási termékfejlesztés szigorú ügyfélközpontú szabályozásával, valamint az ár-érték arány tesztelésének elvárásával emeli a biztosítási termékek által nyújtott értéket.

Magyar Nemzeti Bank