Budapest, 2025. április 23. – Az MNB 15 millió forint bírságot szabott ki az MBH Bankra, mivel az nem tájékoztatta 2025. január 31-ig minden ügyfelét a bankszámlájához kapcsolódó egyéni éves díjkimutatásáról. A pénzügyi felügyelet emellett kötelezte a bankot, hogy haladéktalanul intézkedjen az elmulasztott kötelezettsége teljesítésére.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztói jelzés alapján nyilatkozattételre hívta fel az MBH Bank Nyrt-t (MBH Bank) egyéni éves díjkimutatási tájékoztatási kötelezettségének teljesítésével kapcsolatban. A jogszabály alapján ugyanis a hitelintézetek minden évben január 31-ig postán vagy elektronikus úton (a bankkal szerződéskötéskor egyeztetett kapcsolattartási forma szerint) kötelesek ingyenesen egyéni éves díjkimutatást küldeni hazai banki folyószámlával rendelkező lakossági ügyfeleiknek.
Az MBH Bank jelentős létszámú lakossági ügyfélköre döntő részének határidőben megküldte azok díjkimutatását. Közel 70 ezer lakossági fizetési számla esetében ugyanakkor – bár a 2025. január 31-i jogszabályi határidő lejártáig ezek esetében is elkészült – a díjkimutatást a bank nem küldte meg az érintett ügyfelek részére. A hiba azokat a fogyasztókat érintette csak, akiknek elektronikus értesítési csatornát állítottak be kapcsolattartásra, de nem rendelkeznek netbankkal.
Vizsgálata nyomán az MNB így megállapította, hogy a közel 70 ezer eset kapcsán az MBH Bank nem tett eleget a díjkimutatás-küldési kötelezettségének, ezzel megsértve a vonatkozó jogszabályt. A felügyelet a kötelezettség elmulasztása miatt összesen 15 millió forint bírságot szabott ki a bankra és kötelezte, hogy haladéktalanul intézkedjen az elmulasztott kötelezettsége teljesítésére. Megjegyzendő, hogy ugyanezen jogszabálysértést illetően az MNB az MBH Bank egyik jogelőd intézményénél már több alkalommal állapított meg mulasztást.
Mint emlékezetes, az MNB év elején fogyasztóvédelmi kampányt indított a bankszámlákhoz kötődő tudatos döntések érdekében. A bankok által a fogyasztóknak január végéig megküldött pár oldalas, egységes formátumú díjkimutatás egyszerűen mutatja be a bankszámlához kapcsolódó díjakat és egyéb szolgáltatások összesített terheit is. Felsorolja, hogy az ügyfél hány tranzakciót végzett, mennyi volt ezek egységnyi és összesített díja, s ha voltak ingyenes tranzakcióik (pl. a havi kétszeri díjmentes készpénzfelvételi lehetőség), akkor hány műveletért kellett ténylegesen fizetni. Jelzi, hogy mennyi kamatbevételt ért el az ügyfél, illetve mekkora összegre rúgott folyószámlahitelének kamatköltsége.
A díjkimutatás és az MNB Bankszámlaválasztó programja révén az ügyfelek összehasonlíthatják bankszámlájuk terheit más számlacsomagok ajánlataival. A kalkulátorban egyedileg megadhatók a jellemző fizetési szokások, s ezek segítségével kiszámíthatók az adott bankszámlák várható havi és éves összes terhei is. Évente vagy új élethelyzetbe kerüléskor (pl. munkahelyváltás, GYES stb.) mindenképp ajánlott felülvizsgálni a bankszámlát, illetve a költési szokásokat. Ez alapján dönthető el, hogy érdemes-e a bankon belül új számlacsomagot igényelni, vagy – az akár 13 munkanap alatt végrehajtható egyszerűsített bankváltással új hitelintézettel szerződni.
Magyar Nemzeti Bank