Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Azonnali Fizetés

nyomtatás
 
 
 
 

AKTUÁLIS HÍREINK

20 MILLIÓ FORINTRA EMELKEDETT

AZ AZONNALI FIZETÉS ÉRTÉKHATÁRA!

A Magyar Nemzeti Bank elindította az Azonnali Fizetést, amellyel a 20 millió forint alatti elektronikus belföldi átutalások az év minden napján, 5 másodperc alatt teljesülnek.

Az Azonnali Fizetés újdonsága, hogy ezentúl számlaszám helyett akár egy előre regisztrált e-mail címet, vagy telefonszámot is megadhatunk azonosítóként. Az Azonnali Fizetés maga a „készpénz nélküli készpénz”, hiszen kényelmes és versenyképes alternatívája a készpénzes fizetésnek.

  • ÉJJEL NAPPAL UTALHATOK

    Azonnali Fizetéssel az év minden napján, így hétvégén és munkaszüneti napokon is, a nap 24 órájában lehet átutalásokat indítani és fogadni.

  • AZONNAL MEGKAPOM A PÉNZEM

    Azonnali Fizetéssel 5 másodperc alatt jut el az átutalt összeg a kedvezményezett számlájára.

  • E-MAIL-CÍMRE ÉS MOBILSZÁMRA IS UTALHATOK

    Azonnali Fizetéssel a hagyományos bankszámlaszám mellett a kedvezményezett mobiltelefonszámának, e-mail-címének, adószámának vagy adóazonosító jelének megadásával is lehet utalni. Ezek a másodlagos azonosítók, amelyeket a számlavezető banknál lehet regisztrálni.

  • TUDOM MERRE JÁR A PÉNZEM

    A sikeres tranzakciókról az átutalást kezdeményező a számlatörténetből vagy a számlavezető banktól kapott értesítésből tájékozódhat, a sikertelen fizetésekről pedig minden esetben érkezik negatív visszajelzés.

  • JOBB SZOLGÁLTATÁSOK KÖZÜL VÁLASZTHATOK

    Azonnali Fizetési rendszerben egymással versenyeznek a nyílt, átlátható és átjárható piaci megoldások és szolgáltatások, így a fogyasztók számára könnyedén összehasonlítóvá válnak.

  • HOGYAN HASZNÁLHATOM?

    A szolgáltatást minden belföldi bank kötelezően biztosítja

    A magyarországi bankok számára az MNB rendeletben tette kötelezővé az Azonnali Fizetés elindítását, így 2020. március 2-ától minden banknál automatikusan elérhetővé válik az új, gyorsabb és kényelmesebb rendszer.

    A szolgáltatás automatikus

    Amennyiben egy megbízás megfelel az azonnali fizetés feltételeinek (azaz elektronikusan indított, belföldi 20 millió forint alatti egyedi forintátutalás), akkor külön kérés vagy jelölés nélkül, automatikusan Azonnali Fizetésként indul el és pár másodperc alatt meg is érkezik.

    A szolgáltatás plusz költséggel nem jár

    Az Azonnali Fizetésért felárat nem számolhatnak fel a pénzintézetek, egyszerűen az eddigi utalások helyébe az új, gyorsabb fizetési rendszer lép.

    20 millió forint alatti utalásokra vonatkozik

    Az Azonnali Fizetés csak elektronikus csatornán, forint fizetési számláról forintban, eseti jelleggel, legfeljebb 20 millió forint összegig indítható.

    A szolgáltatás belföldön használható

    Az Azonnali Fizetési Rendszer jelenleg belföldi átutalások esetében használható.

Hozzád igazodik az utalás!

éjjel és hétvégén is

elég egy mobilszám

vagy egy e-mail-cím

 

Utalj bármikor,
könnyedén, azonnal!

MIÉRT NE UTALHATNÁNK HÉTVÉGÉN ÉS ÉJJEL IS?

2020. március 2-tól megindul a verseny a szolgáltatók között az ügyfelekért ami új, innovatív megoldásokat és nagyfokú piaci átláthatóságot fog eredményezni. Mennyiben lesz könnyebb az utalás márciustól? A videóban elmondjuk!

GYAKORI KÉRDÉSEK

  • Az Azonnali Fizetéssel és bevezetésével kapcsolatos kérdések és válaszok

    Mi az Azonnali Fizetés bevezetésének célja?

    Az új fizetési rendszer létrehozásának célja az volt, hogy az év minden napján 24 órában működő szolgáltatással néhány másodperc alatt lebonyolíthatóak legyenek a forint átutalások a magyarországi fizetési számlák között.

    Melyek az új rendszer legfontosabb újdonságai?

    Az Azonnali Fizetés bevezetése előtt a bankközi átutalások csak munkanapokon, 7 és 17 óra között teljesültek, átlagosan 1,5-2 óra alatt. Az új rendszerben a 20 millió forint alatti elektronikus úton indított forintátutalások az év minden napján, 0-24 óráig teljesülnek 5 másodperc alatt. Fontos újdonság, hogy ezentúl nem csak a számlaszám, hanem az e-mail cím, a telefonszám vagy az adószám / adóazonosító jel ismeretében is lehetővé válhat az átutalás azonnali fizetésként.

    Mit jelent az „új időszámítás”?

    A folyamatos rendelkezésre állás és az átutalások felgyorsulása mellett a rendszer elindítása lehetővé teszi, hogy a bankok és egyéb pénzforgalmi szolgáltatók megfelelő fejlesztései révén számos fizetési helyzetben lehetővé váljon az elektronikus fizetés, és a jelenleginél jóval szélesebb körben jelentsen választási lehetőséget a készpénzhasználat mellett. Azaz a piaci szereplők fejlesztéseivel a jövőben akár bolti vagy internetes vásárlásnál, számlafizetéseknél is lehetővé válhat az azonnali fizetés.

    Miben más az azonnali fizetés, mint pl. egy bankkártyás fizetés?

    Az azonnali fizetés a magánszemélyek közötti mindennapi átutalások tempóját is felgyorsítja, a készpénzhez és a kártyához hasonlóan biztosítva a valós idejű fizetés élményét. Az azonnali fizetés lehetőségének biztosítása a kereskedők és a szolgáltatók számára is vonzó lehetőség, hiszen nem feltétlenül szükséges banki terminál telepítése, elegendő lehet például egy mobiltelefon a fizetés lebonyolítására. Nem feltétlenül szükséges az elfogadó kereskedőknek a számlanyitáson túl külön szerződést kötni bankjukkal, így olcsón lehet biztosítani az elektronikus fizetés lehetőségét, és a vásárlóktól, ügyfelektől beérkező pénzek is azonnal jóváírásra kerülnek a kereskedő számláján. Az azonnali fizetés várhatóan az online kereskedelemben, a számlafizetéseknél és a személyek közötti pénzküldésnél is széles körben el fog terjedni.

    Mikortól működik az azonnali fizetés?

    A rendszer 2020. március 2-ától működik.

  • Az azonnali fizetés használatával kapcsolatos kérdések és válaszok

    Szükséges-e bármit tennem ahhoz, hogy használhassam a szolgáltatást?

    A forintszámlával rendelkező ügyfélnek semmit sem kell tennie, a 20 millió forint alatti forintátutalások automatikusan az Azonnali Fizetés szabályai szerint teljesülnek. Nem kell tehát külön kiválasztanunk, hogy az utalás azonnali teljesítését szeretnénk, amennyiben a feltételek megfelelőek, az átutalás automatikusan azonnali lesz.

    Ha többet akarok küldeni, mint 20 millió forint, megtehetem-e 20 millió forint alatti részletekben?

    Igen, minden 20 millió forint alatti összegre vonatkozó utalás önálló, egyedi átutalásnak minősül, így egymás után, korlátlanul ismételhető.

    Külföldre is lehet azonnali fizetést indítani?

    Nem, az azonnali fizetés jelenleg csak belföldi átutalások esetében használható. A külföldi jogosult részére indított átutalások továbbra is a korábban ismert rendszerben működnek.

    Az egyszerre több ügyfélnek (munkavállalóknak, nyugdíjasoknak stb.) indított átutalás is azonnal teljesül?

    Amennyiben egy magánszemély indít egyszerre több, 20 millió forint alatti forintátutalást, azok az azonnali fizetés szabályai szerint fognak teljesülni.

    Mikortól használhatom a nekem utalt pénzt?

    A nekünk küldött Azonnali Fizetés összege öt másodpercen belül eljut a kedvezményezett számlavezetőnkhöz. A beérkezett összeget a számlavezetőnk ezután haladéktalanul jóváírja a számlájánkon, így a nekünk küldött pénz azonnal felhasználható. Előfordulhat ugyanakkor, hogy csak ennél később történik meg a jóváírás, ha a számlánk, amire kértük az átutalást devizaszámla vagy más speciális számla (pl. hitelkártyaszámla).

    Hétvégén és ünnepnap is használható a rendszer?

    Igen, az azonnali fizetések a hét minden napján, 0-24 óráig indíthatók és 5 másodpercen belül teljesülnek.

    Számlákat is fizethetek azonnali fizetéssel?

    Amennyiben a szolgáltató lehetővé teszi a tartozás átutalással való kiegyenlítését is, akkor igen. Fontos újdonság lesz ugyanakkor a sárga csekk alternatívájaként is emlegetett fizetési kérelem szolgáltatás, melynek teljesítése a fogyasztó jóváhagyásához kötött. (A fizetési kérelem bevezetésére a bankok részéről csak később kerül sor, az ezzel kapcsolatos információkat ennek megfelelően később közöljük).

    Ha azt szeretném, hogy az átutalásom egy meghatározott napon teljesüljön, „kikerülhető” az azonnaliság?

    Továbbra is lehetőség lesz értéknap kiválasztására, ezt az átutalást kezdeményező felületen (pl. mobilbank, internetbank) kell külön kiválasztani a jelenleg is ismert módon.

  • A másodlagos azonosítóval kapcsolatos kérdések és válaszok

    Mit jelent a másodlagos azonosító?

    Az Azonnali Fizetési rendszerben lehetőség van arra, hogy a bankszámlához ún. másodlagos azonosítót rendeljünk hozzá, ami lehetővé teszi, hogy mások az e-mail címünk vagy a mobiltelefonszámunk ismeretében is tudjanak nekünk pénzt küldeni. Így nem kell megadunk a bankszámlaszámunkat, ezáltal egyszerűbb lehet az Azonnali Fizetés. A másodlagos azonosító hozzárendelését, módosítását vagy törlését a számlavezető banknál tudjuk megtenni.

    Mit adhatunk meg másodlagos azonosítónak?

    Másodlagos azonosítónak megadhatunk

    • mobiltelefonszámot,

    • email-címet vagy

    • a NAV által megállapított adóazonosító jelet, vállalatok esetében pedig adószámot.

    Nem jelent túl nagy kockázatot, hogy valaki az általa ismert adataimmal (pl. telefonszám vagy e-mail-cím) visszaéljen?

    A másodlagos azonosítók, így például a telefonszám regisztrálása a számlaszámhoz azt könnyíti meg, hogy nekünk kedvezményezettként, a mi számlánkra lehessen könnyebben pénzt küldeni. Azonban arra semmilyen módon nem lesz lehetőség a rendszerben, hogy a másodlagos azonosító (pl. a mobiltelefonszám) ismereté-ben mások a mi számlánkról azonnali fizetéseket indítsanak.

    Egy számlaszámhoz több másodlagos azonosítót is megadhatok?

    A számlatulajdonos egy másodlagos számlaazonosító típusból többet is hozzárendelhet, pl. több email címet a fizetési számlájához, de megadhatjuk pl. az e-mail címünket és a mobiltelefonszámunkat is egyszerre.

    Egy mobiltelefonszámot vagy e-mail címet több számlához is hozzárendelhetek másodlagos azonosító-ként?

    Nem, egy adott másodlagos számlaazonosító kizárólag egy fizetési számlához rendelhető hozzá.

    Bárkinek az e-mail-címére vagy a mobiltelefonszámára indíthatok azonnali fizetést?

    Amennyiben a másik fél a másodlagos azonosítóját hozzárendelte a számlaszámához, igen.

    Ha korábban már adtam meg a bankomnak e-mail-címet vagy mobiltelefonszámot, azt a bank automatikusan használhatja másodlagos azonosítóként?

    Nem, az e-mail-cím, a mobiltelefonszám, illetve az adóazonosító vagy adószám másodlagos azonosítóként való használata nem automatikus, azt az ügyfélnek kell – a bank által meghatározott módon – regisztrálnia másodlagos azonosítóként.

    Mire kell figyelnem a másodlagos számlaazonosító használatánál?

    Másodlagos számlaazonosítót a számlavezető banknál lehet regisztrálni. Fontos, hogy amennyiben mobiltelefonszáma vagy email címe megváltozik, azt jelentse be a számlavezető bankjánál. A másodlagos számlaazonosítók regisztrációját évente felül kell vizsgálnia a bankoknak, így amennyiben azokat tovább szeretné használni, figyelje a bankjától kapott tájékoztatást és erősítse meg használati szándékát, mert ennek hiányában törlésre kerül a regisztráció.

  • Az azonnali fizetés működésével kapcsolatos kérdések és válaszok

    Honnan tudom, hogy célba ért az azonnali fizetés?

    Amennyiben a tranzakció sikeres volt, arról – a bankok saját rendszerében szokásos módon – kap értesítést, vagy a számlatörténetben tájékozódhat az ügyfél. Ha több mint fél perc eltelt és sem pozitív visszajelzés, sem hibaüzenet nincs, valamint a számlatörténetben sem látjuk egyértelműen a tranzakció teljesítését vagy visszautasítását, akkor javasolt felvenni a kapcsolatot az érintett bank ügyfélszolgálatával.

    Téves címzés esetén az azonnali fizetés is visszahívható?

    Igen, a téves átutalásra vonatkozó szabályok az azonnali rendszer tekintetében is ugyanazok. Azaz a bank – bár a mi tévedésünkért nem felel – ilyen esetben is köteles az azonnali fizetés összegének visszaszerzése érdekében az adott helyzetben elvárhatóan mindent megtenni. Fontos tudni, hogy a tévesen utalt összeg jogalap nélkül került más bankszámlájára, annak tulajdonosa köteles azt visszaszolgáltatni a polgári jog szabályai szerint.

    Amennyiben az azonnali fizetési megbízás teljesítése sikertelen (pl. fedezethiány vagy technikai hiba miatt), többször is megkísérli a bankom a fizetés teljesítését?

    Nem. Ha valamilyen okból nem teljesíthető az Azonnali Fizetés, úgy a megbízásról a fizető fél bankja vagy egyéb pénzforgalmi szolgáltatója a visszautasítás okának közlésével haladéktalanul értesítést küld a fizető fél részére. Amennyiben a hiba elhárul, újra kezdeményezhető az azonnali fizetés.

    Mi történik, ha nem működik az azonnali fizetés?

    Ha a tranzakció a küldő vagy a fogadó bank rendszerében jelentkező hiba miatt meghiúsul és ha aa hiba rövid időn belül nem korrigálható, ún. értéknapos átutalást indíthatunk, de ilyenkor csak az általunk meghatározott teljesítési napon (leghamarabb másnap) ér célba a pénz. A hiba hátteréről indokolt tájékozódni a bank ügyfélszolgálatánál.

    A hitelkártya-befizetés is azonnal jóváíródik?

    Nem. Az ügyfél hitelkártya számlája, amely az ügyfél hitelkártya kibocsátó pénzforgalmi szolgáltatójával szembeni hiteltartozásának a nyilvántartására szolgál, nem minősül fizetési számlának, ezért a hitelkártya számla javára beérkező jóváírásokra nem vonatkozik az azonnali teljesítés követelménye.

    Az azonnali fizetés szabályai vonatkoznak a csoportos átutalási megbízásokra is?

    Nem, a vállalatok által indított csoportos átutalási megbízásokra nem vonatkoznak az azonnali fizetés szabályai. A vállalatok esetében azonnali fizetési megbízásnak csak az egyedi, forint összegre szóló átutalási megbízás minősül. Amennyiben azonban egy magánszemély indít egyszerre több, 20 millió forint alatti forintátutalást, azok az azonnali fizetés szabályai szerint fognak teljesülni.

SZOLGÁLTATÓKNAK

Magyar Nemzeti Bank

A Magyar Nemzeti Bank szolgáltatóknak készült oldalán elérhetőek az azonnali fizetési szolgáltatás létrehozásához kapcsolódóan publikált dokumentumok.

Információs Fórum

Projektirányító Bizottság

Jogszabály tervezet

Jogszabály, további szabályok

Gyakori kérdések, válaszok

Útmutatók

Döntött az MNB Igazgatósága – megkezdődik az azonnali fizetési rendszer létrehozása (2017.03.27.)

További információk

GIRO Zrt.

Az azonnali fizetéseket feldolgozó központi infrastruktúra működési és technikai részleteire vonatkozó kérdésekre a rendszert üzemeltető GIRO Zrt. nyújt tájékoztatást és támogatást.

További információk

KAPCSOLAT

TOVÁBBI KÉRDÉSE VAN?

A szolgáltatást közvetlenül az ügyfelek részére a számlavezető bankok biztosítják, így kérdés, vagy panasz esetén legelőször az érintett bank ügyfélszolgálatával javasolt felvenni a kapcsolatot. A rendszer működésével kapcsolatos gyakran feltett kérdéseket az alábbi linken érheti el:

 

SZOLGÁLTATÓI / FINTECH KÉRÉDSE VAN?

Javasoljuk felkeresni a Magyar Nemzeti Bank szolgáltatóknak készült oldalát, amelyen elérhetőek az azonnali fizetési szolgáltatás létrehozásához kapcsolódóan publikált dokumentumok, szolgáltatóknak készült gyakori kérdések és egyéb elérhetőségek.

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem