Dr. Hajnal Zsolt - Békéltetés a fogyasztói jogvitákban
nyomtatásHajdú-Bihar megyei Békéltető Testület elnöke
Előadásában a fogyasztói jogvitákban történő békéltetés egyéb sajátosságait, és a jogintézmény jövőbeli lehetőségeit mutatta be.
Elhangzott, hogy alapvetően a gyengébb felet kívánja jogérvényesítéshez juttatni a jogintézmény. A mai fogyasztó védtelen, de nem magatehetetlen. A fogyasztó cselekvésre késztethető szereplő.
Az alternatív vitarendezés minél hatékonyabbá tételéhez, az egységes fogyasztóvédelem megteremtéséhez, az online platform gördülékeny működéséhez az szükséges, hogy a fogyasztó magabiztos legyen, és magas szintű jogokkal legyen felruházva, továbbá az igényérvényesítési lehetőségek könnyen hozzáférhetők legyenek.
A fogyasztói békéltetés sajátossága a két lépcsős eljárási rendszer. E szempontból a fogyasztói jogvitarendezést vegyes jellegű eljárás jellemzi. Vegyes a tekintetben, hogy az első szakaszban klasszikus mediációs tevékenység zajlik, ahol cél az egyezség létrehozása. A második szakasz a meghozott döntések (ajánlás, kötelezés) szakmai kontrollja a bírsági felülvizsgálati eljárások folyamatában.
A fogyasztói jogvitarendezés tekintetében az utóbbi évek tapasztalatai alapján elmondható, hogy a rendszerben több ügytípus jelent meg, és a fórumok új szerepekkel bővültek. A törvényben előírt együttműködési kötelezettség bevezetésével a szolgáltatók konstruktív hozzáállása megszilárdult, és egyezségkötési hajlamuk is megnőtt. E körben az előadó kitért az ún. kikényszeríthető önkéntességre is mint magyar szabályozási sajátosságra.
Az előadás végén az előadó kiemelte a békéltetés legfőbb pozitív hozadékát, ami az erkölcsi jóvátételben, és a megnyugvást hozó egyezségkötésben található meg.
A 2017-es év új kihívásai között említésre került a professzionalizálódási kényszer, és az online békéltetés egyre növekvő létjogosultsága, tekintettel a jövő generációinak online fogyasztó szokásaira.