A kombinált pufferkövetelmények részét képező anticiklikus tőkepuffer (Countercyclical Capital Buffer, CCyB) célja a pénzügyi közvetítőrendszer hitelezési ciklusokon átívelő stabilitásának és ellenálló képességének növelése, vagy más megközelítésben a pénzügyi rendszer prociklikusságának ellensúlyozása. Amikor a ciklikus pénzügyi rendszerkockázat növekszik, az intézményeknek tőkét kell felhalmozniuk, hogy olyan tőkepuffereket hozzanak létre, amelyek erősítik a bankszektor rugalmasságát a stresszes időszakokban, amikor a veszteségek realizálódnak. Ez segít fenntartani a gazdaság hitelkínálatát, és tompítja a pénzügyi ciklus visszaesését. Az anticiklikus tőkepuffer segíthet a túlzott hitelnövekedés visszaszorításában is a pénzügyi ciklus felfutása során.
A pozitív neutrális megközelítést alkalmazó anticiklikus tőkepuffer keretrendszer működése
Forrás: MNB
Az MNB 2016. január 1-jén vezette be az eszköz keretrendszerét, összhangban az Egységes Szabálykönyv (CRR, CRD), az MNB tv., a Hpt. és a Bszt. jogszabályi követelményeivel, valamint az Európai Rendszerkockázati Testület (European Systemic Risk Board, ESRB) makroprudenciális kézikönyvével, valamint annak 2014/1-es és 2015/1-es ajánlásával.
A keretrendszer három összefüggő elemből áll az eszköz EGT-szintű konzisztens alkalmazásának érdekében:
- Az MNB rendeletben határozza meg a hazai kitettségek vonatkozásában az alkalmazandó anticiklikus tőkepufferráta mértékét a hitelezési ciklus helyzetétől és a hitelezési túlfűtöttségből eredő ciklikus rendszerkockázatoktól függő irányadó anticiklikus tőkepufferráta, a semleges kockázati környezetben elvárt ún. pozitív neutrális anticiklikus tőkepufferráta (1 százalék), valamint bármely egyéb tényező figyelembevételével. Az MNB a ciklikus rendszerszintű kockázatok intenzitását és az anticiklikus tőkepufferráta mértékét negyedévente felülvizsgálja és szükség esetén módosítja.
- Az EGT országok között fennálló, 2,5 százalékos tőkepufferráta mértékig kötelező, a feletti mérték esetén önkéntes reciprocitás keretében a hazai bankrendszer EGT országokkal szembeni kitettségei vonatkozásában az EGT országok felelős hatóságai által megállapított anticiklikus tőkepufferráták alkalmazandók.
- Az anticiklikus tőkepuffer alkalmazása kapcsán az ESRB vonatkozó iránymutatása szerint a tagállamoknak minden év második negyedévében meg kell állapítaniuk azon országok körét, amelyek a hazai pénzügyi rendszer tekintetében, az ezen országokban lévő felekkel szembeni kitettségek miatt jelentősek. A jelentős harmadik országok körének megállapítása nem csak azért fontos, mert ezen országok lényeges hatással vannak, vagy lehetnek a hazai pénzügyi intézmények anticiklikus tőkepufferére, hanem azért is, mert ezen országok kapcsán a tagállamoknak nyomonkövetési, szükség esetén pedig MNB rendeletben történő rátamegállapítási, illetve az ESRB irányába jelentéstételi és konzultációs kötelezettsége van.
Az MNB 2024. júniusban a terjedő európai gyakorlathoz csatlakozva az ún. pozitív neutrális keretrendszer hazai alkalmazásáról, valamint ennek megfelelően az anticiklikus tőkepufferre vonatkozó stratégia és módszertan megújításáról döntött.
Az MNB a módosított keretrendszer alapján a túlzott ciklikus kockázattal még nem jellemezhető, semleges kockázati környezetben 1 százalékos pozitív neutrális rátát határozott meg, ami 2025. július 1-jétől válsághelyzeten kívüli időszakokban minimum elvárásként működik. Az MNB 1 százalék feletti követelményt a ciklikus rendszerkockázatok alakulásától függően állapíthat meg a negyedéves rátadöntések során úgy, hogy a ciklikus rendszerkockázatokra reflektáló ráta és az 1 százalékos pozitív neutrális ráta közül a magasabb válik alkalmazandóvá. Egy esetleges stresszhelyzetben a teljes előírt tőkepuffer vonatkozásában dönt az MNB a feloldás szükségességéről. Az új keretrendszer bevezetésével tehát a bankszektor a válsághelyzetek kivételével a pénzügyi ciklus helyzetétől függetlenül legalább a hazai kitettségértékek 1 százalékát elérő, válsághelyzetben feloldható tőkepufferrel rendelkezhet.
Az MNB a hazai kitettségekre alkalmazandó anticiklikus tőkepufferrátát összhangban a többi EGT országban lévő kitettségre alkalmazandó tőkepufferráta EGT országok általi felülvizsgálatával negyedévente, a hazai bankrendszer tekintetében jelentős harmadik országokra vonatkozó rátákat pedig évente egyszer vizsgálja felül.
A magyarországi kitettségekre vonatkozó anticiklikus tőkepufferráta hatályos mértéke
Az anticiklikus tőkepufferráta (CCyB ráta) alkalmazandó értéke 2024. július 1-jétől 0,5 százalék, 2025. július 1-jétől 1 százalék.
Következő felülvizsgálat várható határideje: 2024. december 31.
A CCyB rátával kapcsolatos legutóbbi döntések és ahhoz kapcsolódó háttérinformációk
Döntés időpontja és indoklása |
Alkalmazás kezdete |
CCyB ráta (%) |
Rendszerkockázati térkép |
2024. szeptember 30. |
2024. július 1-jétől |
0,5 |
2024. szeptember 30. |
2024. június 18. |
2024. július 1-jétől |
0,5 |
2024. június 18. |
2024. március 28. |
2024. április 1-jétől |
0 |
2024. március 28. |
2023. december 21. |
2024. január 1-jétől |
0 |
2023. december 21. |
Forrás: MNB
A hazai kitettségekre vonatkozó anticiklikus tőkepufferráta meghatározásának alapjául szolgáló módszertan
EGT országok kitettségeire vonatkozó anticiklikus tőkepufferráták hatályos mértékei
EGT országok alkalmazandó anticiklikus tőkepufferrátái (ESRB honlap)
Jelentős harmadik országi kitettségekre vonatkozó anticiklikus tőkepufferráták hatályos mértékei
A hazai bankrendszer tekintetében jelentős harmadik országok köre az MNB 2023. június 19-i döntése alapján: Albánia, Montenegró, Oroszország, Szerbia, Ukrajna, Üzbegisztán.
Felülvizsgálat várható időpontja: 2024. június 30.
Az MNB a jelentős harmadik országok kitettségeire vonatkozóan 2016 óta nem aktiválta az anticiklikus tőkepuffer követelményt. A jelentős harmadik országok kitettségeire vonatkozóan alkalmazandó anticiklikus tőkepufferráta 2024. január 1-jétől: 0 százalék.
Felülvizsgálat várható időpontja: 2024. december 31-ig.