Határon átnyúló pénzügyi fogyasztói jogvita FIN-NET
nyomtatásAmennyiben egy fogyasztó az Európai Unióban, Izlandon, Liechtensteinben vagy Norvégiában (EGT tagállamok) lakik és panasza olyan belföldi, azaz magyarországi és az MNB felügyeleti jogkörébe tartozó pénzügyi szolgáltatóval kapcsolatos; vagy magyarországi lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező fogyasztónak van vitás ügye egy EGT tagállambeli székhelyű, telephelyű pénzügyi szolgáltatóval szemben, a FIN-NET hálózat – melynek a Pénzügyi Békéltető Testület is tagja - tud segíteni az ún. határon átnyúló ügy bíróságon kívüli rendezésében. Ha az eljárás külföldi illetőségű pénzügyi szolgáltató ellen irányul, megindításának feltétele, hogy a külföldi szolgáltató alávetési nyilatkozatot tegyen.
A FIN-NET az Európai Gazdasági Térség (az EU-tagországok, valamint Izland, Lichtenstein és Norvégia) országaiban a bíróságokon kívül működő pénzügyivita-rendező fórumok hálózata, mely a fogyasztók és a pénzügyi szolgáltatók közötti jogviták kezelésével foglalkozik. A hálózatot az Európai Bizottság alapította 2001-ben. A határon átnyúló pénzügyi viták rendezésében a FIN-Net által összefogott fórumok eljárásai segítik a fogyasztókat. Amennyiben jogvita keletkezik egyik ország fogyasztója és egy másik országban működő pénzügyi szolgáltató között, a FIN-Net-tagszervezetek segítik a fogyasztót a megfelelő fórummal való kapcsolatfelvételben, valamint ellátják a szükséges információkkal az adott eljárás kapcsán.
A FIN-NET kérelemnyomtatványát és szabályait a határon átnyúló ügyekben a Pénzügyi Békéltető Testületnek az európai vitarendezési hálózathoz való csatlakozása, 2012. január 1. óta lehet használni. Az eljárás néhány szabály tekintetében különbözik a belföldi, azaz a hazai jog alapján lefolytatott eljárások szabályaitól, így:
- külföldi szolgáltatóval szembeni eljárás meginduláshoz alávetés szükséges
- és alávetés hiányában a fogyasztónak csak tájékoztatás adható az eljárásról és arról, hogy milyen más fórumhoz fordulhat;
- eljárás megindítása kizárólag FIN-NET (Financial Dispute Resolution Network) kérelemnyomtatványon a fogyasztó általi kezdeményezésre (szigorú formakényszer);
- az eljárás kizárólag írásbeli, meghallgatást az eljáró tanács kezdeményezhet, ehhez mindkét fél beleegyezése kell; az eljárás nyelve angol, de a kérelmező költségviselése mellett a szerződés nyelve is lehet;
- eljárási határidő hosszabbítása egy alkalommal 90 nappal lehetséges.