A Pénzügyi Békéltető Testület előtti eljárásban az együttműködési kötelezettséget megsértő szolgáltatók
nyomtatásAz MNB törvény 108. § (5) bekezdése alapján a pénzügyi szolgáltatókat együttműködési kötelezettség terheli a Testület eljárásában, ennek keretében a Testület felhívására annak kézhezvételét követő 15 napon belül kötelesek válasziratot küldeni a fogyasztói kérelemben foglaltakra. A válasziratnak tartalmaznia kell a szolgáltató nyilatkozatát a fogyasztó igényének jogosságáról, az ügy körülményeiről, a fogyasztói panasz elbírálásának sikertelenségéről, vagy méltányossági eljárás esetén a méltányosság mellőzésének okairól, továbbá a Testület meghozandó döntésének kötelezésként történő elfogadását, vagyis azt, hogy a szolgáltató tesz-e alávetési nyilatkozatot vagy sem. A szolgáltató köteles továbbá a válasziratban foglalt nyilatkozatában megjelölni az állításait alátámasztó tényeket és bizonyítékokat, csatolni azokat az okiratokat vagy azok másolatát, amelyek tartalmára bizonyítékként hivatkozik. A fogyasztói jogviták online rendezéséről, valamint a 2006/2004/EK rendelet és a 2009/22/EK irányelv módosításáról (fogyasztói online vitarendezési irányelv) szóló, 2013. május 21-i 524/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet alkalmazásának kivételével a meghallgatásokon minden szolgáltató egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételét köteles biztosítani. A Testület a szolgáltatónak küldött felhívásában figyelmezteti a szolgáltatót, hogy egyezség létrehozatalára feljogosított személy részvételét biztosítsa a meghallgatáson, továbbá arra is, hogy az ügy érdemére vonatkozó nyilatkozattételének elmaradása esetén a rendelkezésére álló adatok alapján határoz majd. Ebben az értesítésben hivatkozik a Testület a szolgáltatónak az MNB törvényben meghatározott együttműködési kötelezettségére tájékoztatva arról, hogy ez tartalmában mit jelent és figyelmezteti arra is, hogy e kötelezettség megsértése esetén az MNB fogyasztóvédelmi eljárás keretében fogyasztóvédelmi bírságot szab ki.
Az MNB törvény 88. § (4) bekezdés c) pontja értelmében az MNB minden esetben fogyasztóvédelmi bírságot szab ki, ha a 39. §-ban meghatározott törvények hatálya alá tartozó személy vagy szervezet megsérti a 108. § (5) bekezdésében meghatározott együttműködési kötelezettségét és e kötelezettség megsértését alapos okkal nem menti ki. Az MNB törvény 88. § (1) bekezdés a) pontja szerint, ha az MNB megállapítja a fogyasztóvédelmi rendelkezések vagy a fogyasztóvédelmi ellenőrzés során hozott határozatának megsértését, a 75. § (4) bekezdés a), c) és e) -i) pontjában meghatározott szempontok figyelembevételével és az arányosság követelményének szem előtt tartásával a szükséges intézkedések és a jogszabályok betartására, a feltárt hiányosságok megszüntetésére hív fel.
Az MNB törvényben foglalt együttműködési kötelezettségnek négy szolgáltató, azaz egy biztosító és három pénzügyi vállalkozás nem tett eleget, így a 2022. évben összesen 1 000 000 Ft fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az MNB.
Az érintett szolgáltatók és a bírságösszegek az alábbiak voltak:
Pénzügyi szolgáltató |
Bírság összege |
Határozat kelte |
UNIQA Biztosító Zrt. |
300 000 Ft |
2022. március 18. |
Hungarian Real Estate Financing Zrt. |
300 000 Ft |
2022. december 8. |
BÁTOR Zrt. |
100 000 Ft |
2022. december 15. |
Central Finance Zrt. |
300 000 Ft |
2022. december 29. |
Az MNB Biztosítás- és pénztárfelügyeleti igazgatósága még 2021. november 9. napján kelt levélben értesítette az UNIQA Biztosító Zrt.-t (székhelye: 1134 Budapest, Róbert Károly körút 70-74.) a vizsgálat megindításáról, melynek során azt vizsgálta, hogy a biztosító a Testület előtt indult eljárás részeként kitűzött és 2019. április 1. napján tartott meghallgatásról való távolmaradását alapos indokkal kimentette-e, és hogy az eljárásban a felhívásra válasziratot előterjesztett-e. Az MNB a vizsgálat során megállapította, hogy a biztosító a szabályszerű értesítés ellenére nem jelent meg a Testület előtt a 2019. április 1. napján tartott meghallgatáson, mulasztását alapos okkal – sem az eljárás, sem a vizsgálat során – nem mentette ki, az eljárás során a fogyasztó igényének jogosságáról, az ügy körülményeiről, a fogyasztói panasz elbírálásának sikertelenségéről, méltányossági eljárás esetén a méltányosság mellőzésének okairól, továbbá a Testület döntésének kötelezésként történő elfogadását (alávetés) illetően nyilatkozatot nem terjesztett elő.
A Testülettel való együttműködés hiánya miatt az MNB 2022. május 20-án célvizsgálatot indított a Hungarian Real Estate Financing Zrt. (székhely: 1133 Budapest, Váci út 110.) pénzügyi vállalkozással szemben, melynek során azt vizsgálta, hogy a pénzügyi vállalkozás a Testület előtt indult eljárás részeként kitűzött és 2022. április 21. napján tartott meghallgatásról való távolmaradását alapos indokkal kimentette-e, és hogy az eljárásban a felhívásra válasziratot előterjesztett-e. A vizsgálat során megállapítást nyert, hogy a szolgáltató eljárás során előadott hivatkozásai a jogsértés kimentésére nem alkalmasak, hiszen a Testület által küldött, meghallgatásról szóló értesítést átvette, ennek ellenére azon nem biztosított képviseletet és határidőben válasziratot sem küldött. A szolgáltatót nem mentesíti a jogszabályi rendelkezésben foglalt együttműködési kötelezettség alól annak ténye, hogy képviselője nem tud a meghallgatáson részt venni, figyelemmel arra is, hogy a megjelenést kizáró körülményről a jogi képviselőnek előzetesen tudomása volt.
A Bátor Pénzügyi Zrt.-vel szemben (székhely: 3525 Miskolc, Széchenyi István utca 29. 4. emelet 6.) indított célvizsgálat kezdete is 2022. május 20. volt. Az MNB azt vizsgálta, hogy a pénzügyi vállalkozás a Testület előtt indult eljárás részeként kitűzött, 2022. március 17. napján tartott meghallgatásról való távolmaradását alapos indokkal kimentette-e, illetve az eljárásban válasziratot előterjesztett-e. A pénzügyi vállalkozás a vizsgálat során elismerte, hogy a kitűzött meghallgatással kapcsolatosan késedelmesen, 2022. március 18. napján küldte csak meg válasziratát, elismerte továbbá, hogy távolmaradását késedelmesen mentette ki, mert csak 2022. március 18. napján tájékoztatta a Testületet arról, hogy a kérelmezővel szembeni követelését 2022. január 31. napján engedményezte. A pénzügyi vállalkozás a fentiekben előadottakra kimentési okként nem hivatkozhat tekintettel arra, hogy a kérelmezővel szembeni követelés engedményezése nem mentesíti a szolgáltatót az MNB törvényben rögzített kötelezettségeinek teljesítése alól. Így az MNB a fogyasztóvédelmi bírság kiszabása mellett az együttműködési kötelezettség mindenkori betartására hívta fel a pénzügyi vállalkozást.
A Central Finance Zrt.-nél (székhely: 8800 Nagykanizsa, Petőfi utca 1.) szintén 2022. május 20-án indult célvizsgálat és az együttműködési kötelezettség betartásának ellenőrzésére irányult. A lefolytatott célvizsgálattal az MNB azt vizsgálta, hogy a szolgáltató a 2022. március 7. napján tartott meghallgatásról való távolmaradását alapos indokkal kimentette-e, előterjesztett-e válasziratot. A szolgáltató eljárás során előadott hivatkozásai és érvei az elkövetett jogsértés kimentésére nem voltak alkalmasak. A pénzügyi vállalkozás a Testület által küldött, meghallgatásról szóló értesítést átvette, ennek ellenére a meghallgatáson nem biztosított képviseletet és határidőben válasziratot sem küldött. A pénzügyi vállalkozást a rendszerében felmerült és hivatkozott adminisztrációs hiba nem mentesíti a jogszabályi rendelkezésben foglalt együttműködési kötelezettség alól, így bírság kiszabásának volt helye.