Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Eladók átverése az online piactereken

nyomtatás

Eladók átverése az online piactereken

Az egymás közötti adásvételt egyszerűen és ingyenesen lehetővé tévő internetes felületek, azaz online piacterek egyre több csalót vonzanak. Pár éve még a vevők megkárosítása volt a jellemző, manapság azonban már az eladók is a visszaélések céltáblájává válhatnak. Az óvatlan eladót úgy verik át, hogy a piactéren értékesített áruért járó ellenérték fogadásához vagy az áru kiszállításához valamilyen szokatlan, további teendőt várnak el. 

Hogyan ismerheti fel az ilyen átveréseket?

Az eladó megkárosításának egyik leggyakoribb módjánál a vevő azzal hívja fel őt, hogy kifizette a meghirdetett terméket, ám arra kéri az eladót, hogy valamilyen távoli hozzáférést biztosító programot (például AnyDesk, TeamViewer) telepítsen a gépére vagy telefonjára annak érdekében, hogy „biztosítva legyen az átutalás fogadása”. Sajnos sok esetben a tájékozatlan eladó eleget tesz a kérésnek, majd végignézi, ahogyan belépnek az internetbanki fiókjába. A károsult gyakran még az úgynevezett erős vagy más néven több faktoros hitelesítésben is segédkezik (például megadja a csalóknak az SMS-ben kapott kódot), ami azt eredményezi, hogy a csalók kizárják őt a saját banki profiljából és kiürítik a bankszámláját. 

Az online piactereken alkalmazott csalások egy másik típusánál az eladó egy sms-t kap, amelyben arról tájékoztatják, hogy a termékét kifizették, de „fogadnia kell az összeget” az üzenetben küldött link segítségével, vagy a termék kiszállításához ajánl a „vevő” egy csomagküldő szolgálatot, ismert, jogszerűen működő cégek nevével visszaélve (pl.: Foxpost, DHL, DPD, MPL), és rájuk hivatkozva küldenek adathalász linket tartalmazó üzenetet vagy e-mailt. Amikor az eladó gyanútlanul rákattint, akkor egy, a csalók által készített hamis weboldalon találja magát, ahol meg kell adnia bankkártyaadatait (amivel ezután a csalók vissza tudnak élni, például vásárolhatnak vele) vagy ki kell választania a számlavezető bankját, és arra kattintva megadni a saját banki belépési adatait. Utóbbi esetben az eladó érzékeny banki belépési adatai kerülnek illetéktelen kezekbe. Mivel ez a hamis oldal a valódi banki oldalnak továbbítja az adatokat, az óvatlan ügyfél (eladó) megkapja az egyszer használható bejelentkezési kódot (pl. SMS kódot), és azt is begépeli a hamis oldalon. Így a csalók bejutnak az ügyfél banki profiljába és a számlán lévő pénzhez is hozzáférnek, amit azonnal elutalhatnak, ellophatnak. 

Mit tegyen, hogy ne váljon ilyen csalás áldozatává?

  • Soha ne utaljon pénzt, ha Ön az eladó (mert például csomagküldéssel megpróbálhatják rászedni)!
  • Legyen tisztában azzal, hogy eladóként Ön pénzt csak fogad, nem küld. 
  • Legyen éber! Ahhoz, hogy bankszámlájára pénzt utaljanak, Önnek nincs szüksége semmilyen programra, és bankfiókjába se kell bejelentkeznie! Utalás fogadásához elegendő megadni a bankszámlaszámot és a számlatulajdonos nevét, de – kizárólag belföldi forintátutalások esetében – már arra is van lehetőség, hogy ún. másodlagos azonosítókat, például az e-mail címünket használjuk a pénzfogadáshoz. 
  • Soha ne adjon meg további bankszámlaadatokat, felhasználói fiókazonosítókat, jelszavakat e-mailben, sms-ben vagy telefonon érkező kérésre! 
  • Soha ne kattintson e-mailben, üzenetben lévő hivatkozásokra, és ne nyissa meg a mellékleteket! A webes bejelentkezések címeit inkább manuálisan gépelje be, vagy használja a böngésző „Kedvencek” közé elmentett linket, illetve használja a hivatalos banki oldalt!
  • Soha ne töltsön le ismeretlen programot vagy applikációt számítógépére, mobiltelefonjára, főleg ne egy linkre kattintva!
  • A csalás és a tényleges jogosulatlan átutalás kötött akár napok is eltelhetnek, ezért amint azt észleli, hogy csalás áldozatává vált, azonnal, késlekedés nélkül jelentse az esetet bankjánál és tegyen feljelentést!

Olvasson tovább!

Ne váljon online csalás áldozatává! Ismerje meg további adathalász támadástípusok legfontosabb jellemzőit, hogy megelőzhesse a bajt! Ismertetőink az alábbi linkeken érhetők el. 

Csaláskísérletek a mindennapokban Csaláskísérletek a munkahelyen
• "Nigériai" csalás
• Phishing: adathalász banki e-mailek
• Vishing: hamis banki hívások
• Smishing: hamis banki SMS-ek
• Meghamisított banki oldalak
• Nem banki szolgáltatók nevével történő visszaélés
• Wangiri: visszahívásos telefonos csalás
• Hamis tranzakciók jóváhagyása
• Hamis befektetési lehetőségek
• Hamis online ajánlatok
• Személyesadat-lopás a közösségi médiában
• Evil twin phishing: hamis WiFi-hálózat létrehozása
• Rosszindulatú kód telepítése a készülékre
• Hívószám spoofing: hívószám-hamisítás
• QR-kódos csalás
• Angler phishing: hamis szolgáltatói ügyintézés a közösségi médiában
Eladók átverése online piactereken
• Hamis vezetői utasítás e-mailben vagy telefonon
• Hamis ügyfél vagy beszállító


Frissítve: 2023. július 20.

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem