2022. évben kiadott
2021. évben kiadott
- 1/2021. Az ICAAP többlettőke követelményt jelentősen befolyásolja a balloon-bullet ügyletek értelmezése.
- A balloon-bullet ügyletek körébe csak hitelek/kölcsönök tartoznak-e? Hogyan kell kezelni a kötvényeket?
- Beruházási és projekthiteleknél gyakori a 4 éves türelmi idő. Megfelelő eljárás-e, ha a Bank ezeknél a hiteltípusoknál csak az ennél hosszabb türelmi időt tekinti viszonylag hosszú türelmi időnek?
- Az MFB törvény alapján a Bank befektetett pénzügyi eszköz vásárlást is finanszíroz. Helyes-e itt is a beruházási és projekthitelekhez hasonló időtávban meghatározni a viszonylag hosszú türelmi idő értelmezését?
- Ha a türelmi idő nem haladja meg a Bank által meghatározott viszonylag hosszú türelmi időt, de a futamidő utolsó 20%-ába esik a tőketörlesztés 60%-ánál nagyobb összeg, az nem minősül balloon-nak?
2020. évben kiadott
2019. évben kiadott
- 2/2019. A Nemzetközi Beruházási Bank (2001. évi CXX. tv., 23. Melléklet, 19. pont) hitelintézetnek minősül-e a CRR 120. Cikk 1. bekezdése alkalmazása szempontjából?
- 1/2019. CRR 493. cikk (7) Kérdésünk arra vonatkozik, hogy a 2017. december 12. előtt felmerült, 0%-os kockázati súlyú állami kitettségnek a 2017. december 12. utáni meghosszabbítására is értelmezhető-e a mentesítés.
2018. évben kiadott
- 3/2018. Kérdésem arra irányulna, hogy helyesen járunk-e el abban az esetben, ha a granularitás ellenőrzése során az összes lakossági kitettségbe beleértjük a késedelemmel rendelkező – később a nemteljesítő kitettségi osztályba tartozó – ügyfelek, illetve a kiemelten magas kockázati portfólióval rendelkező ügyfelek kitettségét is?
- 1/2018. Közvetítői kezelésben lévő, saját kockázatvállalású ügyletek esetén az ingatlan fedezetek felülvizsgálatát és a felülvizsgált fedezeti értékek megállapítását a közvetítő látja el helyszíni szemle keretében, a CRR által előírt rendszerességgel. Az ingatlan fedezetek e módon történő felülvizsgálata megfelel-e a CRR 208. cikk (3) bekezdés előírásainak olyan szempontból, hogy az adott ingatlanfedezetet a Bank a tőkekövetelmény számítás során az adott ingatlantípusra vonatkozó kedvezményes kockázati súllyal vegye figyelembe (feltételezve, hogy a tőkekövetelmény szempontú figyelembe vehetőség egyéb CRR szerinti feltételei maradéktalanul teljesülnek).
2017. évben kiadott
- 8/2017. Az MNB egy korábbi CRR kérdésre adott válasza szerint nem vezet nyilvántartást azon közszektorbeli intézményekről, amelyek a CRR 116. cikk (4) bekezdése szerinti „kedvezőbb súlyozás” hatálya alá tartoznak. Az MNB kérdés/állásfoglalás kérés alapján egyedileg vizsgálja meg, hogy fennállnak-e egy adott szervezet esetén ezek a feltételek. A lentiek alapján kérjük a következő szervezetek esetében megvizsgálni, hogy fennállnak-e a "kedvezőbb súlyozáshoz" szükséges feltételek: Államadósság Kezelő Központ Zrt., Magyar Export-Import Bank Zrt., Magyar Exporthitel Biztosító Zrt., Magyar Fejlesztési Bank Zrt., Nemzeti Földalap, Nemzeti Földalapkezelő Szervezet, illetve a Magyar Államkincstár
- 7/2017. Melyek azok a közszektorbeli intézmények, amelyekkel szembeni kitettségeket a CRR 116. cikk (4) bekezdése alapján úgy lehet kezelni, mint a központi kormányzattal, regionális kormányzattal vagy helyi hatósággal szembeni kitettségeket?
- 4/2017. A CRR 197. bekezdése alapján az aranyat „Az intézmények a következő tételeket bármely módszertől függetlenül elismert biztosítékként használhatják”. A CRR nem rendelkezik további feltételrendszerről az arany elfogadását illetően. A kérdés arra irányul, hogy ez szigorúan véve csak az aranytömbre vonatkozik, vagy a zálogházi aranyékszerek is elfogadhatóak elismert fedezetként? Ha igen, milyen feltételekkel?
- 3/2017. Kérem állásfoglalásukat arra vonatkozóan, hogy a JMM követelmény teljesítése kapcsán refinanszírozással érintett lakossági jelzáloghitelek ingatlan fedezetei a zálogjogok ideiglenes átadását követően, továbbra is megfelelnek a CRR szerinti jogi érvényesíthetőség kritériumának (208. cikk) és így felhasználhatók a refinanszírozást igénybe vevőnél is hitelezési kockázat mérséklő szempontból a CRR szerinti tőkekövetelmény kedvezményes (125. cikk szerinti) számításához kapcsolódóan.
- 2/2017. Pozíciókockázatot érintően, külön egyedi, és konszolidált tőkekövetelmény számítás során számíthatók e tőkekövetelmény nettó módon olyan partnerek között, melyek Összevont felügyelet (CRR 113(6)), vagy Közös intézményvédelmi rendszer (CRR 113(7)) alá tartoznak.
2016. évben kiadott
- 41/2016. Termőföld esetében az intézménynek milyen eljárással kell rendelkeznie annak monitorozására, hogy a fedezetként felhasznált ingatlan (termőföld) káresemények ellen megfelelően biztosított-e?
- 38/2016. A CRR 166. cikke (8) és (10) pontja alapján úgy értelmezzük, hogy a nem hitelhelyettesítő garanciakeretek hitelegyenértékesítési tényezőjében egyaránt alkalmazható a mérlegen kívüli tételek 75%-os szorzója és a közepes kockázatú tételek 50%-os szorzója. Így a garanciakeretek tőkeszámításban használt kitettségértéke a kitettség 75%*50%-a, vagyis 37,5%-a. A Felügyelet ezzel egyetért?
- 37/2016. Ügyfélcsoport kitettség esetén a csoport kitettségének mértéke határozza meg, hogy a csoport tagjai (függetlenül, hogy van e benne lakossági személy vagy sem) a vállalati vagy a lakossági kategóriába tartoznak. Mi a helyes teendő, ha a csoport egyik tagjának – ami egy nagyvállalat – van nemteljesítő kitettsége. Ebben az esetben a teljes ügyfélcsoport kitettségét a nemteljesítő táblába kell jelenteni, vagy a nemteljesítő táblába való besorolásnál az ügyfélcsoportba tartozó ügyfeleket egyedileg kell meghatározni?
- 32/2016. Helyes az az értelmezés, miszerint a Nemzeti Földalapba tartozó földrészletek hasznosításának részletes szabályairól szóló 262/2010. (XI. 17.) Korm. rendelet 29.§ (6)-(7) bekezdéseiben és 33/A.§-ában szabályozott, a Magyar Államot megillető visszavásárlási jog a CRR/CRD IV vonatkozásában előre nem rendelkezésre bocsátott hitelkockázati fedezetnek, azaz a hitelkockázati tőkekövetelményt csökkentő biztosítéknak minősül?