Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

GYIK

nyomtatás

Gyakori kérdések

Lakossági Q&A

  • Mi az a qvik?

    A qvik Magyarország új elektronikus fizetési megoldása, amely 2024 szeptember 1-től minden lakossági ügyfél számára díjmentesen elérhető, akik rendelkeznek banki elektronikus csatornával. A qvik a 2020-ban bevezetett és azóta is hibamentesen üzemelő Azonnali Fizetési Rendszerre épülő, átutaláson alapuló fizetési megoldásokat jelenti, azok összefoglaló neve. A qvik szolgáltatás magában foglalja a QR-kódon, érintésen (NFC) és fizetési hivatkozáson (deeplink) alapuló fizetési megoldásokat, valamint a fizetési kérelmeket is. Ezen szolgáltatások logói az alábbiak:

  • Mi az az Azonnali Fizetési Rendszer?

    Az ún. azonnali fizetés egy másodpercek alatt végbemenő átutalási folyamat. Az Azonnali Fizetési Rendszert a Magyar Nemzeti Bank 2020 március 2-án indította el. Az új rendszerben a 20 millió forint alatti elektronikus úton indított forint átutalások az év minden napján, 0-24 óráig teljesülnek 5 másodperc alatt. További könnyítés, hogy már nem csak a számlaszám, hanem az e-mail cím, a telefonszám vagy az adószám / adóazonosító jel ismerete is elég lehet az átutaláshoz ha azt a fogadó fél regisztrálta bankjánál.

  • Hogyan érem el a qvik fizetést?

    Automatikusan minden hazai banki ügyfél (fogyasztó és vállalkozás) számára elérhetőek az átutaláson alapuló qvik fizetési megoldások közvetlenül a számlájához tartozó mobilbanki alkalmazásból. Tehát a qvik használatához nem szükséges sem újabb alkalmazás telepítése sem új regisztráció készítése, viszont érdemes frissíteni mobilbanki applikációnkat a legújabb verzióra. Néhány bank esetében új, frissebb mobilapplikáció telepítése válhat szükségessé, ezért ha esetleg nem működik a qvik fizetés, akkor érdemes az adott intézmény honlapján tájékozódni.

  • Hogyan tudok fizetni qvikkel?

    A qvik fizetés történhet qvik-QR kód beolvasásával, érintéssel vagy akár törzsvásárlói rendszeren keresztül is.

    Amennyiben Ön qvik-QR kóddal szeretne fizetni és ezt jelezte a fizikai pénztárnál vagy az online vásárlás során, egyszerűen olvassa be telefonja kamerájának segítségével a kereskedő által megjelenített qvik-QR-t majd kattintson a telefon képernyőn automatikusan megjelenő linkre. Kattintás után azonnal látni fogja a mobilbanki felületét, amelyen keresztül átutalásokat szokott végezni. Ha a kijelzőn megjelenített adatokban mindent rendben talál, hagyja jóvá az utalást. Azonban amennyiben valamit nem talál helyesnek az adatokban (pl. Ön szerint nem megfelelő az összeg), akkor el is utasíthatja a fizetést. Részletesebb leírást és szemléltető videót ITT talál.

    Érintés (qvik-NFC) esetében pedig csak egyszerűen tartsa a telefonját a POS terminálhoz és kattintson az automatikusan felugró linkre. Kattintás után azonnal látni fogja a mobilbanki felületét, amelyen keresztül átutalásokat szokott végezni. Ha a kijelzőn megjelenített adatokban mindent rendben talál, hagyja jóvá az utalást. Azonban amennyiben valamit nem talál helyesnek az adatokban (pl. Ön szerint nem megfelelő az összeg), akkor el is utasíthatja a fizetést. Részletesebb leírást és szemléltető videót ITT talál.

    A qvik-kérelem esetében Ön egy értesítést (push üzenet) fog kapni a mobilbanki applikációból, miszerint egy kereskedő vagy az Ön ismerőse qvik-kérelmet küldött Önnek. Erre rákattintva azonnal látni fogja a megszokott mobilbanki felületét, amelyen keresztül átutalásokat szokott végezni. Ha a kijelzőn megjelenített adatokban mindent rendben talál, hagyja jóvá az utalást. Azonban amennyiben valamit nem talál helyesnek az adatokban (pl. Ön szerint nem megfelelő az összeg), akkor el is utasíthatja a fizetést. A qvik-kérelmeket az internetbankján keresztül is tudja kezelni, jóváhagyni vagy elutasítani. Részletesebb leírást és szemléltető videót ITT talál.

    Fontos, hogy a fizetés jóváhagyása mindig a mobilbanki felületen történik! Ha a beolvasást követően nem az ismert mobilbanki applikációja jelenik meg, hanem pl. egy olyan felület, ahol további adatokat, belépési kódokat kérnek Öntől, akkor azokat ne adja meg!

  • Mi az a qvik-kérelem?

    A hagyományos átutalásokkal ellentétben a qvik-kérelemnél az küld átutalási kérést, aki az összeget várja, annak akitől kéri a kifizetést. A kérelmet fogadó fél telefonjára egy értesítés (push üzenet) érkezik, amire kattintva a mobilbanki applikációjában ellenőrizheti az átutalás részleteit, összegét, címzettjét (kedvezményezett), közleményét. Ha a kijelzőn megjelenített adatokban mindent rendben talál, hagyja jóvá az utalást. Azonban amennyiben valamit nem talál helyesnek az adatokban (pl. Ön szerint nem megfelelő az összeg), akkor el is utasíthatja a fizetést. Fontos tudni, hogy a qvik-kérelemre indított átutalás mindig ingyenes és minden esetben a számlatulajdonos jóváhagyásához kötött.

  • Mi garantálja az ingyenességet?

    Lakossági ügyfelek számára a qvik fizetések minden esetben ingyenesek és az Ön bankja semmilyen díjat nem számolhat fel Önnek ezért.

  • Mennyibe kerül a fizetés qvikkel?

    Az összes qvikkel történő fizetés ingyenességét törvény garantálja. Az ingyenességet a 2009. évi LXXXV. törvény mondja ki, amely a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról rendelkezik. Ezen törvény 36/E § alapján „A fogyasztó díjtól és költségtől mentesen jogosult benyújtani a fizetési számlája terhére a Magyar Nemzeti Bank elnöke által – a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 171. § (3) bekezdés a) pontjában meghatározott felhatalmazás alapján – kiadott rendeletben meghatározott egységes adatbeviteli megoldás útján vagy fizetési kérelemmel kezdeményezett azonnali átutalási megbízást.”

    A törvényben említett egységes adatbeviteli megoldás és fizetési kérelem egy jogi kifejezés, amelyek a qvik szolgáltatást jelentik.

  • A qvik egy kártyás vásárlásnak minősül?

    Nem, a qvik fizetések minden esetben átutaláson alapulnak, amelyek azonnal teljesülnek.

  • Amennyiben a qvik fizetés átutaláson alapszik, nem kell megfizetnem a tranzakciós illetéket vagy egyéb banki költségeket?

    Önnek semmilyen díjat nem kell fizetnie a 2009. évi LXXXV. törvény alapján, amennyiben magánszemélyként qvik fizetési megoldással fizet.

  • Hol tudok qvikkel fizetni?

    A qvik elfogadóhelyek száma rohamosan nő, már jelenleg is több ezer online és fizikai kereskedőnél lehetséges qvikkel fizetni. A jövőben számos helyen találkozhat qvik fizetési lehetőségekkel a legkisebb kereskedőktől kezdve a legnagyobbakig, illetve a közmű szolgáltatója is felajánlhatja Önnek, hogy ilyen módon fizesse a jövőben pl. áram, gáz vagy telefonszámláját stb.

  • Tudok qvik-QR-t generálni, mint magánszemély vagy ez csak a kereskedők számára érhető el?

    A qvik-QR generálásának lehetősége bankonként változik, így javasoljuk, hogy kérdezze meg saját bankját az elérhető szolgáltatásokról.

  • Tudok qvik-kérelmet küldeni, mint magánszemély vagy ez csak a kereskedők számára érhető el?

    A jelenleg számos hazai banknál és nem banki pénzforgalmi szolgáltatónál, azaz többmillió magánszemély számára elérhető a qvik-kérelem küldése. Amennyiben Ön nem tud qvik-kérelmet küldeni, úgy javasoljuk, hogy keresse fel saját bankját és érdeklődjön az elérhető szolgáltatásokról. Fontos viszont, hogy qvik-kérelmet már mindenki tud fogadni, akinek van bankszámlája és hozzá tartozó mobilbankja.

  • Miért biztonságos a qvik fizetés?

    A Magyar Nemzeti Bank a GIRO közreműködésével úgy alakította ki a qvik fizetési megoldásokat, hogy azok minden esetben visszaélési szempontból ellenőrzésre fognak kerülni egy mesterséges intelligencia által vezérelt központi rendszerben. A központi rendszerben név nélküli, azaz anonimizált adatok kerülnek feldolgozásra, így a személyes adatokat a rendszer nem ismerheti meg, és nem is tárolja. Ezen túlmenően a bankok azonnali, visszaélésszűrő rendszerei is védik Önt a potenciális csalásoktól.

    Minden qvik-QR, qvik-LINK és qvik-NFC tranzakció tartalmaz egy olyan biztonsági elemet, amely lehetetlenné teszi a qvik hamisítását. Ennek oka, hogy amennyiben Ön az említett fizetési megoldások egyikével találkozik, amelyet adott esetben visszaélési szándékkal készítettek, úgy az Ön mobilbanki applikációja nem fogja megjeleníteni Önnek a szokásos átutalási felületet, mivel a rendszer automatikusan azonosítja, hogy az adott fizetési megoldást (pl. QR-kódot) az MNB-GIRO zárt rendszerén kívül alakította ki valaki.

  • Nem tudok qvik fizetéseket indítani és qvik-kérelmeket fogadni sem, kihez forduljak?

    A bankok számára jogszabályi kötelezettség, hogy az abban meghatározott kondíciók szerint ezeket a szolgáltatásokat biztosítsák ügyfeleik számára. Elősorban azt javasoljuk, hogy forduljon bankjához a szolgáltatások hiánya miatt. Amennyiben bankjától nem kap kielégítő választ, úgy írjon az MNB ügyfélszolgálatára ugyfelszolgalat@mnb.hu email címre.

  • Ha a bankom díjat számított fel a qvik fizetésem után, kihez fordulhatok?

    A bankok számára törvény tiltja, hogy díjat számítsanak fel a qvikkel kezdeményezett átutalások után. Amennyiben Ön ilyet tapasztal, úgy azt javasoljuk, hogy forduljon bankjához a díjtételek tisztázására. Amennyiben bankjától nem kap egyértelmű és kielégítő választ a felszámított díjak kapcsán, úgy írjon az MNB ügyfélszolgálatára ugyfelszolgalat@mnb.hu email címre.

  • Mit tehetek vitás helyzetekben?

    Az MNB a GIRO közreműködésével kialakította Reklamációkezelési eljárását, amely nagyban hasonlít a kártyás fizetések vitás helyzeteinél alkalmazott ún. chargeback eljárásra. A szabályrendszer lényege, hogy vitás helyzetekben egyértelmű, határidőkkel meghatározott útmutatást ad minden érintett szereplőnek, de kizárólag kereskedelmi fizetéseknél (azaz amikor Ön pl. egy boltban vagy egy internetes kereskedőnél fizetett qvik-kel, esetleg a számláját fizette be ilyen módon). Vitás helyzetben az első lépés, hogy vegye fel a kapcsolatot az érintett kereskedővel. Amennyiben a felmerült problémával kapcsolatban nem tudnak megegyezni, akkor forduljon saját bankjához vagy nem-banki pénzforgalmi szolgáltatójához és tegyen panaszt az adott tranzakcióra vonatkozóan.

  • Mit tehetek ha tévesen vontak le egy összeget a számlámról qvik fizetés során?

    Amennyiben Ön ilyet tapasztal, forduljon először a kereskedőhöz a helyzet rendezése érdekében. Vitás helyzet esetén, kérjük keresse fel azt a pénzforgalmi szolgáltatóját, akinél az adott qvik fizetést indította.

Vállalati, kereskedői Q&A

  • Mi az a qvik?

    A qvik Magyarország új elektronikus fizetési megoldása, amely 2024 szeptember 1-től minden lakossági ügyfél számára díjmentesen elérhető, akik rendelkeznek banki elektronikus csatornával. A qvik a 2020-ban bevezetett és azóta is hibamentesen üzemelő Azonnali Fizetési Rendszerre épülő, átutaláson alapuló fizetési magolásokat jelenti, azok összefoglaló neve. A qvik szolgáltatások egyszerre jelentik a QR-kódon, érintésen (NFC) és fizetési hivatkozáson (deeplink) alapuló fizetési megoldást, valamint a fizetési kérelmeket is. Ezen szolgáltatások logói az alábbiak:

    A vállalkozásomhoz melyik qvik fizetési megoldás illeszkedik a legjobban?

  • Hogyan tudom bevezetni a qvik-QR szolgáltatást?

    Amennyiben az önök intézménye szeretne qvik-QR-t megjeleníteni és ilyen módon fizetéseket létrehozni, úgy szükséges, hogy az ún. szub-aggregátorok valamelyikével szerződést kössön.

     

    A qvik-QR generálását szeptember 1-től kizárólag a Hpt. 87. (a)-(g) bekezdése alá eső pénzforgalmi szolgáltatók végezhetik. Ezen intézményeknek van kizárólagos lehetőségük arra, hogy leszerződjenek a központi féllel (GIRO), ezáltal ún. szub-aggregátori szerepkörbe kerüljenek. A szub-aggregátorok hozhatnak létre Egységes Adatbeviteli Megoldással (EAM) kezdeményezett adatformátumokat, azaz qvik-QR-t, qvik-NFC-t és qvik-LINK-et. A jelenlegi szub-aggregátorok listáját ITT találja.

     

    A qvik-kérelmeket szintén csak pénzforgalmi szolgáltatók (bankok vagy más nem banki-pénzforgalmi szolgáltatók) bevonásával lehetséges küldeni. Amennyiben qvik-kérelmek küldését tervezi, javasoljuk, hogy keressen fel ajánlatkérésre minél több pénzforgalmi szolgáltatót. Qvik kérelmen alapuló elfogadói szolgáltatást már jelenleg is számos szolgáltató nyújt, akár olyanok is, akik nem nyújtanak qvik-QR, qvik-NFC vagy qvik-LINK szolgáltatásokat.

     

    Fontos, hogy a qvik fizetések elfogadását akár a jelenlegi kártyaelfogadói szerződésétől függetlenül is be tudja vezetni. Azaz nem szükséges a jelenlegi kártyaelfogadó szolgáltatójával szerződnie, sem az, hogy megvárja a jelenlegi szerződésének lejártát.

     

    Szintén lényeges, hogy az Ön vásárlóinak nem kell az elfogadást nyújtó intézményeknél számlát vezetniük.

    Bármely vásárló, bármely bank ügyfele képes a szub-aggregátorok által létrehozott qvik-QR (és egyéb EAM) olvasására és kifizetésére, vagy a fizetési kérelemre történő utalásokra, pénzforgalmi szolgáltatótól függetlenül, amennyiben rendelkezik mobilbanki applikációval. Ehhez új alkalmazást sem kell letölteniük.

  • Miért nem működnek a korábbi, Azonnali fizetésre épülő QR-kódok?

    A korábban publikált QR-kód formai követelményei 2024 szeptember 1-től nem érvényesek, ezek beolvasását egyik pénzforgalmi szolgáltató mobilapplikációja sem támogatja. Ennek oka, hogy a qvik bevezetésével egy új QR-kód (qvik-QR) került kialakításra, amely már tartalmaz egy központi hitelesítést az Egységes Adatbeviteli Megoldásoknak megfelelően, így a qvik-QR, qvik-NFC és qvik-LINK alapú fizetések még biztonságosabbá váltak. A biztonsági elem egyúttal egy zárt rendszert hozott létre, ezzel megszűntetve azt a lehetőséget, hogy bárki által létrehozható QR-kódból átutalást lehessen indítani.

  • Saját magam is tudok qvik-QR-t generálni?

    Nem , biztonsági okokból qvik-QR generálását kizárólag a központi féllel (GIRO) leszerződő a Hpt. 87. (a)-(g) bekezdése alá eső pénzforgalmi szolgáltatók végezhetik, illetve a technikai aggregátorok, akik korábban szintén szerződtek vagy egy szub-aggregátorral vagy az aggregátorral.

  • Kik azok a szub-aggregátorok?

    A szub-aggregátor az a szereplő, aki a gyakorlatban képes a kereskedők (internetes és fizikai), számlakibocsátók számára a qvik-QR-t, qvik-NFC-t (érintéses fizetés) és qvik-LINK-et (appon belüli fizetés) legenerálni. Szub-aggregátor lehet minden a Hpt. 87. (a)-(g) bekezdése alá eső pénzforgalmi szolgáltató, amely leszerződik a központi féllel (GIRO).

  • Generálhatok csak egyetlen qvik-QR-t, amit kiragasztok a pultra?

    Technikailag lehetséges lenne kiragasztani az előre legyártott qvik-QR-t, azonban ezen qvik esetében is a qvik-QR kifizetése csak egyszer lehetséges. A korábban publikált QR-kód formai követelményei megengedték, hogy egy kinyomtatott QR-kód többször is kifizethető legyen, azonban 2024. szeptember 1-től az ilyen módon generált QR-kódok nem érvényesek.

    Jelen technikai feltételek mellett egy qvik mindössze csak egyszer fizethető ki, így nem javasolt a nyomtatott qvik-QR használata. Qvik fizetés bevezetése során javasoljuk egy elektronikus panel (monitor, telefon képernyője, POS-terminál képernyője stb.) beszerzését és kihelyezését, hogy az ún. dinamikus qvik-QR minden esetben zavartalanul megjelenhessen.

    Azonban, amennyiben kinyomtatott számlákra szeretné elhelyezni a QR-kódokat, amelyek az adott számla befizetését teszik lehetővé, akkor ennek semmilyen akadálya sincs.

  • Mi történik a régi szabvány szerinti fizetési QR-kódokkal?

    A korábban publikált QR-kód formai követelményei megengedték, hogy egy kinyomtatott QR-kód többször is kifizethető legyen (akár az adattartalom módosításával egyidejűleg), valamint azt is, hogy bárki generálhasson ilyen QR-kódokat, azonban 2024. szeptember 1-től az ilyen módon generált QR-kódok nem érvényesek, ezek beolvasását egyik pénzforgalmi szolgáltató mobilapplikációja sem támogatja, biztonsági okokból.

  • Mennyibe kerül nekem a qvik fizetések elfogadása?

    A jelenlegi adatok alapján a qvik elfogadás költségei jelentősen kedvezőbbek, mint bármely jelenleg ismert elektronikus elfogadás. A qvik elfogadói szolgáltatások díja ugyanakkor szub-aggregátoronként változik, így azt javasoljuk, hogy minél több szub-aggregátor elfogadói szolgáltatásáról tájékozódjon mielőtt bevezeti a qvik elfogadást. A szub-aggregátorok listáját ITT találja.

    Kiemelten fontos, hogy amennyiben az Ön intézményének élő kártyaszerződése van bármely hazai bankkal, úgy az semmilyen mértékben nem befolyásolja az Önök szerződését a qvik elfogadásra azaz, ha az Önök kártyaelfogadása „A” banknál van, úgy kötöttségektől mentesen köthetnek qvik elfogadásra szerződést „B” bankkal.

    Amennyiben ettől eltérő információkat kap bármely szereplőtől, kérjük jelezzék az MNB ügyfélszolgálatán az ugyfelszolgalat@mnb.hu email címen keresztül.

  • Befolyásolja-e a jelenleg hatályos kártyaszerződésem a qvik elfogadói szolgáltatás bevezetését?

    Kiemelten fontos, hogy amennyiben az Ön intézményének élő kártyaszerződése van bármely hazai bankkal, úgy az semmilyen mértékben nem befolyásolja az Önök szerződését a qvik elfogadásra azaz, ha az Önök kártyaelfogadása „A” banknál van, úgy kötöttségektől mentesen leszerződhet „B” bankkal a qvik.

    Amennyiben ettől eltérő információkat kap bármely szereplőtől, kérjük jelezzék az MNB ügyfélszolgálatán az ugyfelszolgalat@mnb.hu email keresztül.

  • Milyen új eszközöket kell beszereznem, ha qvik elfogadást szeretnék nyújtani?

    A qvik fizetések elfogadásához Önnek nem feltétlenül szükséges új eszköz beszerzése sem online, sem fizikai környezetben. A qvik-QR megjelenítése során Önnek egy egyszerű, digitális képernyő is elegendő a qvik megjelenítéséhez, amely lehet akár a már használatban lévő POS-terminál, de akár egy külön táblagép, monitor, mobiltelefon képernyője stb. A qvik-NFC esetében önnek szüksége lehet egy NFC jel kibocsátására képes eszközre, amely lehet egy POS-terminál, de akár egy különálló NFC jel sugárzására képes szenzor is. Az Ön számára leginkább megfelelő megoldásért keresse fel a qvik elfogadást nyújtó szolgáltatókat, melyeket ITT talál.

  • Meg kell-e jelenítenem valamilyen logót vagy képet, ha qvik elfogadást nyújtok?

    Igen, az MNB kötelezte a pénzforgalmi szolgáltatókat szereplőket, hogy amennyiben qvik elfogadói szolgáltatást nyújtanak, akkor úgy alakítsák ki a keretszerződésüket a vállalati ügyfeleikkel, hogy abban kötelezzék a kereskedőket, számlakibocsátókat az arculati elemek használatára. Emellett az MNB is elvárja a kereskedői, számlakibocsátó szektortól az arculati elemek megjelenítését és következetes használatát. Az arculati elemek használatára vonatkozóan az MNB publikálta a qvik Arculati kézikönyvét, amelyet ITT érhet el. A letölthető arculati elemeket pedig ITT érheti el.

    Az MNB előírta a qvik elfogadást nyújtó bankok számára, hogy támogassák ügyfeleiket az arculati elemek kihelyezése során és biztosítsák ezen fizikai és online elemek eljuttatását ügyfeleik részére.

  • Elérhető valamilyen segédlet a qvik fizetési megoldásokhoz kacsolódóan, amit a vásárlóimnak meg tudok mutatni?

    Igen, az MNB 2024 nyarán publikált tájékoztató infografikákat és az Arculati kézikönyvet. Ezekben szerepelnek a qvik arculati elemeinek megjelenítésére vonatkozó elvárások, valamint a kereskedők és vásárlók tájékoztatására szolgáló anyagok. Az Arculati kézikönyv ITT érhető el.

  • Mikor érdemes bevezetnem a qvik-kérelmet?

    A qvik-kérelem használata akkor lehet rendkívül előnyös az Ön számára, amennyiben egyszerűen be tudja azonosítani a vásárlóit akár az online, akár a fizikai térben, azaz rendelkezik ügyfelei valamilyen bankszámla adatával (számlaszám, másodlagos azonosítók). Fizikai környezetben erre megfelelő megoldás lehet valamilyen hűségkártya program. Online környezetben pedig a vásárlótól kapott információk segíthetnek az azonosításban, mint pl. az email cím, vagy regisztrált adatként a vásárló bankszámlaszáma. Bármelyik esetben Önnek lehetősége nyílik qvik-kérelmek küldésére a vásárló által korábban megadott azonosítókra (bankszámlaszám, vagy adott esetben telefonszám, email-cím).

    Szintén jó megoldás lehet a qvik-kérelmek küldése a számlakibocsátók számára, mivel ennek segítségével ügyfeleik kényelmesen és ingyenesen fizethetik be a rendszeresen felmerülő számláikat.

  • Hogyan jut el egy qvik-kérelem a vásárlóhoz?

    A beazonosítás során fontos, hogy Ön mint kereskedő ismerje vásárlója valamilyen fizetési azonosítóját, amelyet megcímezve eljuttathatja számára a qvik-kérelmet.

    Fizikai környezetben erre megfelelő megoldás lehet valamilyen hűségkártya program megléte, amely során a vásárló regisztrálhatja fizetési azonosítóját (a bankszámlaszámát vagy valamilyen másodlagos számlaazonosítóját pl. telefonszám, vagy email cím).

    Online környezetben pedig a vásárlók regisztrációja során kérhet vásárlóitól valamilyen fizetési azonosítót, amelyet megcímezve eljuttathatja számukra a qvik-kérelmet. Ennek megfelelően regisztráció során Ön akár elkérheti vásárlója bankszámlaszámát, vagy beazonosíthatja őt valamilyen másodlagos számlaazonosító segítségével, mint pl. telefonszám vagy email cím.

    Fontos ugyanakkor, hogy ha a vásárlók másodlagos számlaazonosítóját pl. telefonszám, vagy email cím kívánja használni, akkor jeleznie kell ügyfelének, hogy előzetesen regisztrálja ezt az azonosítót a számlavezető bankjánál. Azaz ahhoz, hogy pl. a vásárló email-címére küldjön qvik-kérelmet, a vásárlónak előzetesen be kell regisztrálnia ezt az email-címet a számlavezető bankjánál egy központi adatbázisba.

  • Nincs hűségkártya rendszerem, érdemes lehet bevezetni a qvik-kérelmet?

    Fizikai környezetben hűségkártya rendszer nélkül valószínűleg Ön számára nem a qvik-kérelem a legmegfelelőbb qvik szolgáltatás. Ugyanakkor online környezetben nem szükséges a hűségkártya rendszer megléte, hiszen az ügyfelek regisztrálhatják Önnél a másodlagos számlaazonosítójukat, mint pl. a telefonszám vagy emailcím, de megadhatják Önnek bankszámlaszámukat is, melyet megcímezve Ön könnyedén küldhet számukra qvik-kérelmet.

  • Ha egy vásárló qvikkel fizet, honnan tudom, hogy megkaptam-e a pénzt?

    Az MNB jogszabályban kötelezte a bankokat, hogy minden qvik fizetés esetében kötelező módon státuszüzenetet kell küldeniük mind a fizető fél, mind pedig a kedvezményezett számára a tranzakció sikerességéről vagy sikertelenségéről.

  • Kényelmes lesz ez a qvik fizetési megoldás a vásárlóimnak?

    Igen, az MNB a fizetési megoldás kialakítása során elsődleges szempontként kezelte, hogy vásárlói oldalon a megszokott elektronikus fizetés ügyfélélményét kaphassák a vásárlók. A fizetési megoldások egyszerű használatát bemutató infografikát ITT láthatja.

  • Mi az a qvik-link?

    A qvik fizetések technikailag minden esetben egy fizetési linken alapulnak, amely azt teszi lehetővé, hogy a vásárló által beolvasott qvik-QR „meghívja” az ő mobilbanki applikációját. Ebből kifolyólag minden qvik fizetés egy qvik-link alapú fizetés.

    Önmagában a qvik-link a vásárlói mobilapplikációval rendelkező vállalkozásoknak, közműszolgáltatóknak jelent könnyebbséget, mivel ezen szolgáltatást könnyen integrálhatják saját applikációjukba és a számlák ilyen módon villámgyorsan kifizethetőek. Emellett mobilon történő vásárlás során a qvik-QR nem nyújt megfelelő fizetési megoldást, hiszen azt csak egy második telefonnal lehetne beolvasni. Ennek áthidalására lehet minden online környezetben tökéletes megoldás a qvik-LINK.

    A qvik-LINK gyakorlati működését ITT találja.

  • Mikor érdemes qvik-linket bevezetnem?

    Amennyiben Ön rendelkezik a vásárlást vagy számlafizetést lehetővé tevő mobilapplikációval, úgy Önnek tökéletes megoldás lehet a qvik-LINK implementálása ezen applikációkba.

  • Hogyan működik a qvik-NFC?

    A qvik-NFC esetében az Ön vásárlóinak a megszokott érintéses fizetés során megszokott műveleteket kell végrehajtaniuk. Bármely NFC-jel sugárzására képes eszköz megfelelő lehet ilyen típusú qvik elfogadás nyújtására. A qvik-NFC gyakorlati működését ITT találja.

    Amennyiben Ön még nem rendelkezik ilyennel, úgy a qvik-NFC esetében szüksége lehet egy NFC jel kibocsátására képes eszközre, amely lehet egy új generációs POS-terminál, de akár egy különálló NFC jel sugárzására képes szenzor is.

  • Apple telefonok esetében is működik a qvik-NFC (érintéses) fizetés?

    Igen, minden népszerű operációs rendszer (Andorid, iOS) esetében lehetőség van az érintéses fizetésre, így Apple telefonok esetében is működnek a qvik megoldások.

  • Hogyan tudja a vásárlóm, hogy a POS terminál esetében kártyával vagy átutalással fizet?

    A vásárlás végén továbbra is a vásárló határozhatja meg milyen módon szeretne fizetni a jelenleg elérhető három fizetési mód közül: készpénz, kártya vagy qvik. Amennyiben a vásárló a qvik fizetést választja, a qvik elfogadást nyújtó pénzforgalmi szolgáltató által biztosított eszköz automatikusan ennek megfelelő folyamatokat indít el.

    A vásárlók készülékein semmilyen módosítás vagy előkészület nem szükséges ahhoz, hogy ilyen módon fizethessenek Önnek, mindössze a mobilbanki applikációk frissítését kell egyszer elvégezni.

  • Pénztárgépen hogyan kell megkülönböztetnem a qvik fizetéseket?

    Az azonnali fizetési rendszerben teljesített fizetési műveleteket a naplóállomány bejegyzéseiben az egyéb fizetőeszközök között – a <FEN> mezőben – javasolt rögzíteni.

    Az azonnali fizetés egyéb fizetőeszközök között történő rögzítésére az alábbi „A” verzió szerinti megoldás a javasolt: Az egyéb fizetőeszközök rögzítésére szolgáló mezőben – egy új, előre definiált esetként – a fizetőeszköz neveként az „AFR” karaktersorozat kerül tárolásra. Amennyiben a pénztárgépszoftverben az előre definiált fizetőeszközök nem bővíthetőek új esettel, viszont az egyéb esetek módosíthatóak, akkor az egyéb fizetőeszközök rögzítésére szolgáló mezőben – egyéb esetként – a fizetőeszköz neveként az „EGYEB-AFR” karaktersorozat kerül tárolásra. A NAV részletes tájékoztatója erről itt érhető el: Azonnali fizetés meghatározása

  • Online számla esetén hogyan kell jelölnöm a qvik fizetéseket?

    Online környezetben elvárás, hogy a kereskedő minden esetben egyértelműen különböztesse meg a qvik fizetéseket már fizetési módoktól. Qvik fizetés esetében jelenleg az „átutalás” fizetési mód kiválasztása megfelelő.

  • Külföldiek is tudnak qvikkel fizetni?

    Csak olyan személyek tudnak qvikkel fizetni, akik rendelkeznek valamely hazai banknál vezetett forint fizetési számlával és telefonjukon telepítve van az adott bank mobilalkalmazása.

  • Mit tehetek vitás helyzetekben?

    Az MNB a GIRO közreműködésével kialakította Reklamációkezelési eljárását, amely nagyban hasonlít a kártyás fizetések vitás helyzeteinél alkalmazott ún. chargeback eljárásra. A szabályrendszer lényege, hogy vitás helyzetekben egyértelmű, határidőkkel meghatározott útmutatást adjon mind a természetes személyek, mind pedig a kereskedők számára a vitás helyzet megoldására. A Reklamációkezelési eljárás ITT érhető el.

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem