Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Egyszerűsített bankváltás

nyomtatás

Egyszerűsített bankváltás, szolgáltatóváltás

Bank- és fizetésiszámla-váltást megelőzően érdemes átgondolni az alábbi szempontokat.

  • Határozza meg a váltás kiváltó okát, okait! A költségek és szolgáltatások feltérképezésében segítségére lehet a minden év elején január 31-ig megkapott díjkimutatás, ami tartalmazza az igénybe vett szolgáltatásokat és a fizetett díjakat. Akkor se hamarkodja el a bankváltást, ha valamely szolgáltatással kapcsolatban problémája van, esetleg annak díja nem megfelelő, vagy szívesen venne igénybe hasonló, de kedvezőbb feltételekkel bíró szolgáltatást, hiszen sok esetben már a jelenlegi számlacsomaghoz kapcsolódó szolgáltatások körültekintő megválasztásával és használatával is jelentős díjak takaríthatóak meg!
  • Célszerű  a jelenlegi számlavezetőjének kínálata mellett más pénzforgalmi szolgáltatók kínálatát is áttekinteni, van-e másnál az Ön igényeinek megfelelő termék, szolgáltatás. Gondolja át, hogy valóban szüksége van-e valamennyi igénybe vehető  szolgáltatásra a számlához kapcsolódóan: egy, a tényleges igényekhez igazodó konstrukció olcsóbb vagy akár ingyenes is lehet. Ezt könnyen és gyorsan megteheti az MNB Bankszámlaválasztóval.
  • A választásnál fordítson figyelmet az Ön számára fontos szempontokra, mint bankkártya díja, mobilapplikáció és internetbank elérhetősége és minősége, átutalások díja vagy ingyenessége, egyszerűen használható mobilfizetési megoldások elérhetősége, online intézhető ügyek köre, kedvező hitel- vagy megtakarítási termékek megléte. További szempont lehet a fiókok elérhetősége és elhelyezkedése, nyitvatartási ideje, van-e ATM a lakhelye, munkahelye közelében stb. Ehhez segítséget nyújt az MNB Országos fiók- és ATM-kereső alkalmazása.

Mit jelent és hogyan kezdeményezhető az egyszerűsített vagy "egyablakos" bankváltási eljárás?

A bankváltástól sokakat visszatarthat, hogy bonyolultnak találják az ezzel kapcsolatos ügyintézést. Az „egyablakos” bankváltás ezt a folyamatot egyszerűsíti.

Az eljárás megindítását a számla tulajdonosa(i) a kiválasztott új banknál kezdeményezheti(k), bizonyos bankok esetében akár online is. A közös számlák esetén erre csak együttesen van lehetőség. Ezt a számlaváltási meghatalmazás kitöltésével teheti(k) meg, amit a régi bank nem utasíthat vissza. Az új szolgáltató a meghatalmazást követő 2 munkanapon belül felkéri a régit, hogy 5 munkanapon belül adja át neki a beérkező ismétlődő átutalások, a rendszeres ismétlődő átutalási megbízások, valamint a beszedési felhatalmazások adatait (például a kedvezményezett neve, az utalás összege, gyakorisága, határideje, azonosítója). Az adatokat a megelőző 13 hónapra vonatkozóan kell átadni. (Az átadott adatokról díjmentes kimutatást kell adni a számlatulajdonos részére is, ha ezt kéri.)

Ön nyilatkozatban meghatározhatja azt a kezdő munkanapot, amely időponttól a különböző tranzakciókat már az új számláról kell teljesíteni. Ennek legkorábbi időpontja az adatok új intézményhez történő megérkezését követő 6. munkanap. Rendelkezhet arról is, hogy mikor mondják fel a régi számlát.

Amennyiben a feltételek teljesülnek, az adatok átadását követően a korábbi számla megszűnik, és a rajta lévő pozitív egyenleget átutalják az új számlára. Fontos, hogy a felmondás napja előtt a régi szolgáltató nem tilthatja le a bankkártyá(ka)t.

A fizetési számla megszüntetésének nem lehet akadálya az, ha több szolgáltatással együtt (például netbankkal, sms-szolgáltatással, biztosítással), bankszámlacsomagban vette igénybe a szolgáltatást vagy egyéb kapcsolata (például hitelszerződés) is van. Fontos ugyanakkor, hogy ha valamilyen, pl. lakáshitelhez kapcsolódó kedvezményt vettünk igénybe, akkor az szintén megszűnhet a számla megszüntetésével. Erről javasolt tájékozódni  a korábbi számlavezetőjénél.

Amennyiben a számlavezető váltása során nem merül fel zavaró tényező, a szolgáltatóváltást akár 13 munkanapon belül le lehet bonyolítani.

Az alábbi ábra az egyszerűsített számlavezető-váltás folyamatát mutatja be

(Kattintásra nagyobb méretben is megnyílik.)

Egyszerűsített bankváltás_V3.png

Ha minden szempontot figyelembe véve, a várható következményeket mérlegelve úgy dönt, hogy megszünteti jelenlegi fizetési számláját és másik szolgáltatónál nyit újat, az ügyintézés megkezdése előtt az alábbiakra legyen tekintettel!

  • Térképezze fel, hogy milyen kapcsolódó szolgáltatásokat vett igénybe a régi szolgáltatónál, és azt is, hogy a hasonló szolgáltatást megkapja-e az új számlához is!
  • Még a szolgáltatóváltás kezdeményezése előtt egyenlítse ki a számlán lévő folyószámlahitel-, vagy egyéb tartozást!
  • Az átmeneti időszakban is tartson annyi pénzt a régi számlán, hogy a korábbi tranzakciók teljesíthetők legyenek!
  • Érdeklődjön a számlaváltás lépéseiről és ezek határidejéről, a szolgáltatók feladatairól, és ha vannak, a felszámított díjakról!

Amennyiben fizetési számláját úgy szeretné megszüntetni, hogy nem kíván azonnal új számlát nyitni, gondolja át a számla megszüntetésének okát és várható következményeit, valamint tájékozódjon szolgáltatójánál az ügyintézés feltételeiről. A számlamegszüntetéssel kapcsolatos teendőket a Fizetési számla megszüntetése c. cikkben foglaltuk össze.

Bankváltással kapcsolatban további hasznos információkat talál ezen a linken.

Utolsó frissítés: 2024. október 28.

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem