Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Hívószám spoofing: hívószám-hamisítás

nyomtatás

Hívószám spoofing: hívószám-hamisítás

A hívószám spoofing, azaz hívószám-hamisítás a vishing (hamis banki hívások) adathalász tevékenységek egyik speciális elkövetési technikája. Lényege, hogy az elkövetők módosítják a hívószámot, ami a hívott fél telefonjának kijelzőjén megjelenik, ezzel elrejtve a valódi hívó fél azonosságát. Vagyis híváskor nem a hívást kezdeményező igazi telefonszáma jelenik meg a potenciális áldozatok készülékén, hanem egy másik, jellemzően olyan, ami ismerős: például egy banké, ezáltal még inkább hitelesnek beállítva a hívást. Az ilyen hívások célja elsősorban a bizalom kiépítése, illetve az adathalász támadások elsőszámú védvonalának, az óvatosságnak a kiiktatása: ha az áldozat ismerős telefonszámot lát, amikor hívják, kevésbé lesz gyanakvó, és megnő az esélye annak, hogy teljesíti, amit a hívó fél kér tőle. Akár a személyes, bankszámla- vagy bankkártya-hitelesítő adatait is megadja, a csalóknak számára távoli hozzáférést biztosító alkalmazást telepít, esetleg ráveszik arra, hogy utalja el a pénzét egy „védett” számlára (valójában a csalóknak) vagy hagyja jóvá az általuk megadott .

Mit tegyen?

  • Kezelje óvatosan, fenntartással a kéretlen telefonhívásokat!
  • Minél sürgetőbb a hívás és az üzenet, annál gyanúsabb! Lassítson és gondolja át alaposan, hogy mit is kérnek valójában!
  • Gyanús telefonhívás esetén ne adjon meg személyes adatokat és szakítsa meg a beszélgetést!
  • Ha a kijelzett telefonszám valóban a bank ügyfélszolgálati telefonszáma, az sem garancia arra, hogy tényleg onnan keresik. Annak az ellenőrzésére, hogy az illető valóban az, akinek mondja magát, keresse meg a szervezet telefonszámát (például a böngésző könyvjelzőjébe lementett banki weboldalán), és lépjen vele kapcsolatba közvetlenül! Fontos, hogy az ügyfélszolgálat felé a kapcsolatfelvételt, hívást Ön kezdeményezze az ismert telefonszámon, ne hagyatkozzon visszahívásra vagy átkapcsolásra, amit a csalók felajánlanak.
  • Az ellenőrzéshez ne használja a hívó által megadott telefonszámot! A szám hamis lehet, vagy létrehozhatták kifejezetten a csaláshoz.
  • A csalók az interneten könnyen megszerezhetik az alapvető információkat Önről vagy a vállalatról, amelynek dolgozik, például a közösségimédia-profilok felhasználásával. Nem bízhat meg a hívóban csak azért, mert ő ismeri ezeket az adatokat.
  • Ha hitelesnek gondolja a telefonhívást, akkor is kérjen keresztazonosítást, melynek során a feltett kérdésekre (például anyja születési neve) a válaszok egyik felét az intézmény ügyintézője adja meg, a válaszok másik felét pedig az ügyfél!
  • Soha ne adja meg a betéti vagy hitelkártyája PIN-kódját, CVV-kódját, online banki jelszavát vagy az egyszer használható, második hitelesítési kódot! A bankok, banki ügyintézők sosem kérik el ezeket az információkat!!
  • Soha ne telepítsen mások kérésére olyan programot számítógépére vagy telefonjára, amit nem ismer! A csalók sokszor vírusvédelmi megoldásnak vagy szoftverfrissítésnek beállítva, álcázva próbálják rávenni áldozatukat arra, hogy visszaéléshez használható programot telepítsenek.
  • Soha ne utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy bank sosem kér ilyet.
  • A csalási szándékú hívásokat jelentse a bankjának!

Olvasson tovább!

Ne váljon online csalás áldozatává! Ismerje meg további adathalász támadástípusok legfontosabb jellemzőit, hogy megelőzhesse a bajt! Ismertetőink az alábbi linkeken érhetők el. 

Csaláskísérletek a mindennapokban Csaláskísérletek a munkahelyen
• "Nigériai" csalás
• Phishing: adathalász banki e-mailek
• Vishing: hamis banki hívások
• Smishing: hamis banki SMS-ek
• Meghamisított banki oldalak
• Nem banki szolgáltatók nevével történő visszaélés
• Wangiri: visszahívásos telefonos csalás
• Hamis tranzakciók jóváhagyása
• Hamis befektetési lehetőségek
• Hamis online ajánlatok
• Személyesadat-lopás a közösségi médiában
• Evil twin phishing: hamis WiFi-hálózat létrehozása
• Rosszindulatú kód telepítése a készülékre
• Hívószám spoofing: hívószám-hamisítás
• QR-kódos csalás
• Angler phishing: hamis szolgáltatói ügyintézés a közösségi médiában
• Eladók átverése online piactereken
• Hamis vezetői utasítás e-mailben vagy telefonon
• Hamis ügyfél vagy beszállító


Frissítve: 2023. július 20.

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem