Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Nem banki szolgáltatók nevével történő visszaélés

nyomtatás

Nem banki szolgáltatók nevével történő visszaélés

Ennél a csalástípusnál az elkövetők hasonló módon próbálják megkárosítani áldozataikat, mint a phishing, a vishing vagy a smishing esetén: hivatalosnak tűnő adathalász e-mailekkel, hívásokkal vagy sms-ekkel próbálják személyes vagy bankszámlaadatok megadására, illetve fizetésre, pénz utalására rávenni célpontjaikat.

Ezekben az esetekben azonban nem banknak vagy pénzügyi szolgáltatónak álcázva, hanem valamilyen nagy ügyfélkörrel rendelkező szolgáltató – pl. közmű-, telekommunikációs, kábelszolgáltató, csomagküldő vagy futárszolgálat – nevében keresik fel áldozataikat. 

Ezekben jellemzően 

• adategyeztetésre, fizetési késedelemre, hátralék befizetésével kapcsolatos felszólításra, csomagátvételi határidő-hosszabbításra vagy
• online piactéren termék megvételére állítólagosan átutalt összeg átvételére hivatkozva bankszámla- vagy bankkártyaadatok megadására, illetve pénz átutalására szólítják fel a megcélzott ügyfeleket. 

A hivatalosnak látszó üzenetekben gyakran olyan linkeket rejtenek el a támadók, amelyek a banki oldalhoz megtévesztésig hasonlító weboldalra irányítanak át vagy aminek segítségével rosszindulatú szoftvert telepíthetnek az eszközre.

Mit tegyen annak érdekében, hogy ne váljon ilyen csalás áldozatává?

Mivel a csalásoknak ez a formája nagyban hasonlít a smishingre, a vishingre és a phishingre, ugyanúgy lehet megelőzni őket, és ugyanazok a teendők is, mint a banki adathalász e-mailek, telefonhívások és sms-ek esetén.

  • Kezelje óvatosan, fenntartással a kéretlen üzeneteket vagy telefonhívásokat! Minél sürgetőbb az üzenet vagy hívás, annál gyanúsabb!
  • Legyen különösen éber, ha egy szolgáltató e-mailben, telefonon vagy sms-ben bizalmas információkat, banki adatokat, azonosítókat kér, vagy azonnali fizetésre szólít fel! 
  • Soha ne adja meg ezeket az információkat, ha e-mailben, telefonhívásban vagy sms-ben kérik őket!
  • Egy szolgáltatótól érkező e-mail tartalmazhat fizetési késedelemmel kapcsolatos figyelemfelhívást, de ilyen esetben is legyen megfontolt: ne kattintson meggondolatlanul a levélben található linkekre és az esetleges sürgető hangvétel ellenére se kezdeményezzen fizetést a hátralék mihamarabbi rendezése érdekében! 
  • Bankszámlaadatait, banki azonosítóit se adja meg automatikusan! Ellenőrizze a szolgáltató hivatalos csatornáin, hogy valóban ők küldték-e a levelet, a felszólítást, és annak tartalma valós-e!
  • Mindig ellenőrizze a szervezet számlaszámát (például a böngésző könyvjelzőjébe lementett weboldalán)!
  • Soha ne utaljon pénzt, ha Ön az eladó (mert például csomagküldéssel megpróbálhatják rászedni)!
  • Ne telepítsen szoftvert e-mailben, sms-ben kapott linkekről vagy bármilyen szolgáltatói kérésnek álcázott felszólításra! Mindig a szolgáltató hivatalos oldalán megadott linket vagy a hivatalos alkalmazásboltokat (pl. Google Play, App Store) használja és kizárólag a szolgáltató hivatalos szoftverének telepítésére!
  • A szolgáltatók soha nem kérik hivatalos szoftverükön felül más (például távoli hozzáférést biztosító) alkalmazások telepítését!
  • Gyanús telefonhívás esetén ne adjon meg személyes adatokat és szakítsa meg a beszélgetést! A hívó telefonszámát jegyezze fel, majd keresse a szolgáltatót valamelyik hivatalos csatornán, és jelezze neki a gyanús megkeresést!
  • Az ellenőrzéshez ne használja a hívó által megadott telefonszámot! A szám hamis lehet, vagy kifejezetten a csaláshoz is létrehozhatták.
  • Ha hitelesnek gondolja a telefonhívást, akkor is kérjen keresztazonosítást, melynek során a feltett kérdésekre a válaszok egy részét az intézmény ügyintézője adja meg, a válaszok másik részét pedig az ügyfél!
  • Soha ne utaljon pénzt telefonon érkező kérésre! Egy szolgáltató sosem kér ilyet.
  • A csalási szándékú üzeneteket és hívásokat jelentse a szolgáltatónak!
 

Olvasson tovább!

Ne váljon online csalás áldozatává! Ismerje meg további adathalász támadástípusok legfontosabb jellemzőit, hogy megelőzhesse a bajt! Ismertetőink az alábbi linkeken érhetők el. 

Csaláskísérletek a mindennapokban Csaláskísérletek a munkahelyen
• "Nigériai" csalás
• Phishing: adathalász banki e-mailek
• Vishing: hamis banki hívások
• Smishing: hamis banki SMS-ek
• Meghamisított banki oldalak
• Nem banki szolgáltatók nevével történő visszaélés
• Wangiri: visszahívásos telefonos csalás
• Hamis tranzakciók jóváhagyása
• Hamis befektetési lehetőségek
• Hamis online ajánlatok
• Személyesadat-lopás a közösségi médiában
• Evil twin phishing: hamis WiFi-hálózat létrehozása
• Rosszindulatú kód telepítése a készülékre
• Hívószám spoofing: hívószám-hamisítás
• QR-kódos csalás
• Angler phishing: hamis szolgáltatói ügyintézés a közösségi médiában
• Eladók átverése online piactereken
• Hamis vezetői utasítás e-mailben vagy telefonon
• Hamis ügyfél vagy beszállító


Frissítve: 2023. július 20.

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem