Hamis ügyfél vagy beszállító
nyomtatásHamis ügyfél vagy beszállító
Ebben az esetben valaki megkeresi a vállalatot, aki egy ügyfél, beszállító vagy hitelező képviselőjeként azonosítja magát. A megkeresés érkezhet telefonon, levélben, faxon vagy e-maiben. A csaló azt kéri, hogy az egyik partner jövőbeli számláinál módosítsák valamelyik banki adatot, például a kedvezményezett bankszámlaszámát vagy másodlagos számlaazonosítóját. Az így megadott bankszámla felett a csaló rendelkezik.
Mit tegyen, ha hamis ügyféllel vagy beszállítóval áll szemben?
- Ellenőrizzen minden, állítólagosan a hitelezőktől érkező kérelmet – főleg akkor, ha azt kérik, hogy a jövőbeli számláknál módosítsák valamelyik banki adatot!
- Ne használja a módosítást vagy ellenőrzést kérő levélben, e-mailben szereplő kapcsolattartási adatokat! Keressen egy korábbi üzenetet, és annak a kapcsolattartási adatait használja!
- Jelöljön ki egy megbízott kapcsolattartót azoknak a vállalatoknak az esetében, amelyek számára rendszeresen indít kifizetéseket!
- Vezessen be egy rendszert adott összeghatár feletti kifizetések esetében, amelynek kifejezetten a helyes bankszámlaszám és kedvezményezett ellenőrzése a célja! Ez lehet például egy megbeszélés az érintett vállalattal.
- A számla kifizetésekor egy ellenőrzött e-mail címre küldjön tájékoztatást a kedvezményezettnek! A biztonság szavatolása érdekében szerepeltesse a fogadó bank nevét és a bankszámlaszám utolsó négy számjegyét, illetve a másodlagos számlaazonosítójának jellemző részletét (pl. adóazonosító utolsó négy karakterét)!
- Korlátozza azokat az adatokat, amelyeket megoszt az alkalmazottakról a közösségi médiában!
Jelentse a vezetőségnek vagy a megfelelő osztálynak (IT, biztonsági stb.) a csalási kísérleteket!
Olvasson tovább!
Ne váljon online csalás áldozatává! Ismerje meg további adathalász támadástípusok legfontosabb jellemzőit, hogy megelőzhesse a bajt! Ismertetőink az alábbi linkeken érhetők el.
Frissítve: 2023. július 20.