Mobilfizetés
nyomtatásMobilfizetés
A digitális eszközök köre egyre szélesebb, aminek köszönhetően egyre nagyobb teret hódít a mobiltelefon mint fizetési eszköz. A mobillal történő vásárlás hátterében többféle technológia állhat, de a lényeg minden esetben ugyanaz: a fizetéshez a mobiltelefonunkat használjuk.
Mobilunk segítségével ma már rendezhetjük például egy éttermi fogyasztás számláját, indíthatunk azonnali utalást, vagy fizethetünk akár egy parkolást. A mobilfizetési technológiák szinte kivétel nélkül gyors és kényelmes lehetőséget kínálnak a fizetésre. Az alábbiakban összefoglaljuk a leggyakoribb típusok legfőbb jellemzőit.
Mobilfizetési megoldások
Mobilbankoklás
A mobilbank lehetővé teszi pénzügyeink folyamatos, gyors és kényelmes nyomon követését interneten keresztül, jellemzően pénzügyi szolgáltatónk mobilalkalmazásával vagy a telefon beépített böngészője segítségével e-bankfiókunkba belépve.
A mobilalkalmazásban könnyen és gyorsan elérhetőek a legszükségesebb funkciók – mint például: számlainformációk, számlaegyenleg és számlatörténet lekérdezése; eseti forintátutalások indítása; bankkártyák kezelése –, de számos szolgáltatónál akár hitelinformációk lekérdezésére vagy biztosításkötésre is lehetőség van a mobilapplikációban. A szolgáltatásról Mobilbank című cikkünkben olvashat bővebben.
Mobiltárcák
A mobiltárcák olyan applikációk, amelyek tárolják fizetési kártyáink, hűségkártyáink adatait, ezáltal kényelmesen, gyorsan és biztonságosan használhatjuk őket. A legtöbb mobiltárcával érintéses mobilfizetésre, valamint internetes és alkalmazáson belüli vásárlásra is lehetőség van. Használatához NFC-kompatibilis (Near Field Communications: közeli rádiófrekvenciás kommunikációs technológia) okostelefonra van szükség, valamint arra, hogy bankkártyánkat regisztráljuk a mobiltárcába. Mobiltárca című cikkünkből részletesen megismerheti ezt a szolgáltatást.
Azonnali Fizetés és qvik fizetési megoldások
Az Azonnali Fizetés egy olyan szolgáltatás, amellyel elektronikus csatornákon kezdeményezett egyedi átutalások – vagyis a mobilbanki applikációból indított tranzakciók is – az év minden napján, hétvégén és munkaszüneti napokon is, a nap 24 órájában 5 másodpercen belül megérkeznek a kedvezményezett számlájára. Erre épülnek a díjmentes, biztonságos és kényelmes qvik fizetési megoldások, amelyek különböző formában azonnali átutaláshoz biztosítanak átutalási adatokat, ezzel jelentősen megkönnyítve az adott tranzakció elindítását. Négy típusát – qvikQR, qvik-NFC, qvik-LINK és qvik-kérelem – a saját bankunk mobilbankos applikációjával tudjuk igénybe venni az arra alkalmas helyeken, külön alkalmazást nem kell telepíteni hozzá. Részletesebb ismertető a Qvik fizetési megoldások című cikkben olvasható róluk.
Egyéb fizetési megoldások
Az interneten számos olyan szolgáltató kínál különféle fizetési megoldásokat, amelyek fő pozitív tulajdonsága a kényelem és a gyorsaság. Általában úgy biztosítják a gyors fizetés lehetőségét különféle webáruházabkan és alkalmazásokban, hogy e felületeken nem kell megadni valódi bankkártyaadatainkat, a legtöbb esetben ugyanis a tranzakció egy előre feltöltött egyenlegből teljesül. Egyes fintech pénzügyi cégek szolgáltatásai között szerepel devizaváltás, ajánlanak befektetési, biztosítási lehetőségeket is, de biztosíthatják akár a felhasználók közötti ingyenes utalás lehetőségét is.
Mobilszámlára terhelt fizetés
Bizonyos esetekben lehetőség van az adott szolgáltatás díját a telefonszámlánkra terhelni. Magát a szolgáltatás igénybevételét azzal kezdjük meg és azzal is fejezzük be, hogy telefonunkról üzenetet küldünk vagy hívást kezdeményezünk egy megadott számra. A szolgáltatást így lényegében mobilszolgáltatónknál lévő egyenlegünkből, vagy az elszámolási időszak végén, a telefonszámlánkkal együtt egyenlítjük ki. Az egyik legelterjedtebb ilyen szolgáltatás a parkolás.
Mobilfizetési szolgáltatások költségei
A mobilfizetési technológiák széles palettáján rendkívül sok kényelmi szolgáltatás elérhető, és a különböző megoldások feltételei – így a kapcsolódó költségek is – jelentősen eltérhetnek az egyes esetekben. Ezért nagyon fontos az alapos tájékozódás és a megfontolt döntés: bármelyiket vesszük is igénybe, előzetesen olvassuk el a kapcsolódó tájékoztatókat, gondosan járjunk utána a kondícióknak, és lehetőleg hasonlítsuk össze több szolgáltató ajánlatát! Megfontolt, személyre szabott döntéssel hosszú távon jelentős összegeket spórolhatunk.
Védje meg magát a csalókkal szemben mobilon is!
A mobilfizetési technológiák megkönnyítik életünket, viszont kockázatokat is hordozhatnak: e kényelmi szolgáltatások igénybevételéhez szükség van mobiltelefonunkra, valamint bankkártya- – és bizonyos esetekben akár személyes – adatainkra is! Egy óvatlan kattintásnak, a bankkártyaadatok gyanútlan megadásának vagy akár 5 másodpercre zárolatlanul hagyott telefonnak azonban súlyos anyagi következményei lehetnek, ezért legyen rendkívül elővigyázatos!
• Mindig zárolja a telefon képernyőjét, használjon erős, bonyolult PIN-kódot, de még inkább biometrikus azonosítást!
• Csak biztonságos alkalmazásboltból telepítsen applikációt, letöltés előtt ellenőrizze, hogy az adott alkalmazás valóban megbízható-e! Ismeretlen alkalmazást ne töltsön le és ne telepítsen, főleg, ha egy e-mail mellékleteként érkezik!
• Ne kattintson ellenőrizetlen hivatkozásra sem e-mailben, sem sms-ben!
• Csak biztonságos, megbízható internetkapcsolat mellett használja banki, ill. egyéb pénzügyi alkalmazásait – nyilvános wifin például ne mobilbankoljon!
• Óvja banki, bankszámla- és személyes adatait, ne adja meg őket ismeretlen kérésére!
Az online csalások megelőzéséhez további hasznos tanácsokat olvashat a Védekezés a kibercsalások ellen című cikkünkben.
Utolsó frissítés: 2024. november 12.