Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Mobiltárca

nyomtatás

Mobiltárca

A bankkártyák használata érintéses terminálokon, webáruházakban és alkalmazásokon belül már nem csak a fizikai kártyák használatával lehetséges: mobiltelefonnal, ún. mobiltárcákon keresztül is végezhetünk kártyás fizetést.

A mobiltárcák okostelefonon futó alkalmazások, amelyek tárolják fizetési kártyáink, hűségkártyáink adatait, ezáltal kényelmesen, gyorsan és biztonságosan használhatjuk őket – akár vásárlásra is –, anélkül, hogy a fizikai kártyánkra szükségünk lenne. A legtöbb mobiltárcával érintéses mobilfizetésre, valamint webáruházi és alkalmazáson belüli vásárlásra is lehetőség van.

Két feltétele van annak, hogy a kártyánk helyett mobiltelefonunkat, azaz a mobiltárcánkat használjuk fizetésre:

regisztráljuk a bankkártyánkat mobiltárcába, 
megfelelő technológiával, ún. NFC-adót tartalmazó mobiltelefonnal kell rendelkeznünk – a legtöbb újabb mobiltelefon már tartalmaz ilyet. 

Az NFC-re, azaz a közeli rádiófrekvenciás kommunikációs technológiára (Near Field Communications) épülő érintéses fizetés lényege, hogy vásárláskor a mobiltelefont egy pillanatra oda kell érinteni vagy közel kell tartani a POS-terminálhoz, ami azonnal érzékeli és azonosítja a vevőt, majd végrehajtja a tranzakciót. A kártyatársaság a telefonon tárolt token (egyszer használható azonosító) alapján beazonosítja a kártyát, és – mint egy hagyományos kártyás fizetésnél – felveszi a kapcsolatot a kibocsátó bankkal. A token használatának köszönhetően azonban a kártyaadatok még a hagyományos tranzakcióknál is nagyobb biztonságban vannak a vásárláskor. 

Beállításoktól és a vásárlás összegétől függően a tranzakció jóváhagyásához erős ügyfélhitelesítésre van szükség, amely lehet az ujjlenyomat leolvasása vagy a telefon zárolókódjának megadása.

A mobiltárcáknak két fajtája létezik:

• Pénzügyi szolgáltató saját mobiltárcája: jellemzően a mobilbanki applikációban érhető el, és mindössze itt kell bekapcsolni a szolgáltatást ahhoz, hogy a mobillal történő kártyás fizetés lehetővé váljon.
• Külső mobiltárca: nem a bankok, hanem jellemzően big tech vagy fintech cégek (pl. Apple Pay, Google Pay) által üzemeltett rendszerek. Ezeknél az szükséges a regisztrációhoz, hogy a kártyát kibocsátó bank lehetővé tegye az adott szolgáltató használatát. Amennyiben ez fennáll, jellemzően a mobilbankból indítható a kártya regisztrációja, amihez az adott mobiltárcaszolgáltatónál is felhasználói fiókkal kell rendelkezni. Ezek után a mobiltárcaszolgáltató egyszer használható tokeneket kap a banktól, amik lehetővé teszik a vásárlást, de sem a bankkártyaadatokhoz, sem az elköltött pénzhez nem fér hozzá.

Az online felületeken és webáruházakban egyre elterjedtebb a mobiltárcás fizetés lehetősége, amely gyorsabb, biztonságosabb és egyszerűbb fizetési élményt kínál a felhasználóknak. Ezeken szintén a fent leírt folyamat szerint megy végbe a vásárlás, a kártyaadatok helyett tokenek átadásával.

Fontos azonban, hogy ha telefonunk illetéktelen kezekbe kerül és a képernyőzárat is fel tudják oldani, használni tudják a mobiltárcát fizetésre. Ilyen esetben azonnal tiltsuk le bankunknál a mobiltárcába regisztrált bankkártyát!

Publikálva: 2024. november 12.

 

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem