Pénztárcabarát vezetés: eco-driving
nyomtatásPénztárcabarát vezetés: eco-driving
A legtöbb üzemanyagot akkor lehet megtakarítani, ha jobban odafigyelünk a vezetésre, szakítunk eddigi szokásainkkal és változtatunk a vezetési stílusunkon. Az energiahatékony, környezettudatos vezetési stílus jelentősen csökkentheti a jármű üzemanyag-fogyasztását, sőt mérsékelhetjük a környezeti terhelést is.
Gyorsuljunk dinamikusan!
Induláskor a dinamikus (de nem a hirtelen, gumicsikorgatós fajta) gyorsulás sokkal hatékonyabb és gazdaságosabb, mint az autó lassú, elnyújtott felpörgetése. Fokozatos, kis gáz mellett történő gyorsulás helyett félig vagy háromnegyedig nyomott gázpedállal érjük el a kívánt sebességet, majd azzal a tempóval haladjunk tovább. (Ezzel szemben, ha hirtelen gyorsítva indulunk, az üzemanyag fogyasztásunk több mint 30%-kal is nőhet.)
Használjunk magasabb sebességfokozatot!
Amint a fordulatszám engedi, váltsunk nagyobb sebességfokozatba, és mindig a lehető legnagyobb fokozatot használjuk. A forgalomban lévő – főleg a napjainkban és a közelmúltban gyártott – autók jelentős részénél a műszerfal is jelzi, hogy mikor melyik sebességi fokozat ajánlott, mikor kell fel- vagy visszaváltani. Az ideális üzemanyag-fogyasztás érdekében érdemes követni a kijelző instrukcióit. A benzines motorok a 2000-3000 fordulat/perc tartományban visszafogottabban fogyasztanak¸ mivel az áttételeknek köszönhetően hatékonyabb a teljesítmény leadása.
Tartsuk a sebességet!
A sebesség megfelelő megválasztása kulcsfontosságú az utazás során. Nem csak biztonsági szempontból fontos, hogy soha ne hajtsunk gyorsabban a megengedettnél. Minél gyorsabban megyünk vele, autónk annál többet fogyaszt majd, így az autópályán közlekedve is érdemes megtalálni azt a megfelelő sebességet, amivel nem tartjuk fel a forgalmat, ellenben nem is hajtunk túlságosan gyorsan.
A megengedett sebesség betartása az autópályákon különösen érdekes, mivel literekben mérhető különbség van aközött, hogy 100 kilométer/órával vagy 130 kilométer/órával haladunk. Épp ezért, ha nem sietünk, érdemes alacsonyabb sebességet választani. Ugyanis 100 km/óra sebesség felett a légellenállás olyan mértékben növekszik, hogy minden további 10 km/óra sebesség növekedéssel az autó 10%-kal többet fog fogyasztani. Tehát ha 100 km/óra sebesség helyett 120-szal megyünk, akkor tíz perc előnyért várhatóan 20%-kal több lesz az üzemanyag költségünk.
Az is segíthet, ha előre készítünk útvonaltervet, és időben elindulunk, ezáltal nem kell sietni, nyugodtabban tudunk vezetni, és ezzel is kevesebb üzemanyagot fogyasztunk.
Fékezzünk előrelátó módon!
Próbáljuk meg minél kevesebbet használni a fékpedált. Ha lassulni kell, mindig motorfékkel mérsékeljük az autó sebességét. Soha ne vegyük ki sebességből a motort és hagyjuk gurulni az autót, mert ezzel nemcsak felesleges üzemanyagot égetünk el, de veszélyes is, mivel nincs összeköttetés a motor és a kerekek közt! Ha használjuk a motorféket, akkor megszakad az üzemanyag-szállítás, ezért ez gazdaságosabb és biztonságosabb is.
Tehát ha kanyar vagy lejtő következik, ha le akarunk térni, vagy távolról észrevesszük, hogy a közlekedési lámpa pirosra vált, akkor vegyük le a lábunkat a gázról, vagy váltsunk vissza egyre alacsonyabb fokozatba. Emellett mindig tartsuk a megfelelő követési távolságot. Ezt elérhetjük úgy is, ha elég nagy távolságot tartunk az előttünk lévő autó és a sajátunk között, hogy egyenletesen és finoman tudjunk gyorsítani és elkerüljük a hirtelen fékezést. Ha meggondolatlanul lassítunk, hogy aztán újra és újra bele-belegyorsíthassunk, oda a lendület, az energia, és azt pótlandó fogy az értékes üzemanyag.
Kerüljük a felesleges megállásokat és indulásokat!
A legtöbb energiát az autó megmozdítása igényli, ezért kerüljük el a felesleges megállásokat. Figyeljük a teljes forgalmat, ne csak az előttünk haladó autót. Ha egy busz akar előttünk megállni, vagy egy autó be akar kanyarodni és lelassul, akkor váltsunk sávot, ezzel elkerülhetjük a felesleges megállást. Ez akkor is érvényes, ha dugóban állunk. Nem kell mindenáron követni az előttünk levő autót. Várjuk ki, amíg lesz az autók között legalább 2-3 méter, és csak akkor menjünk előrébb.
Várakozásnál állítsuk le a motort!
Ha 10 másodpercet járatjuk a motort üresben, akkor többet fogyaszt az autó, mintha újraindítanánk a motort. Ha egy percnél tovább kell várakozni, érdemes lekapcsolni (még dugóban, pirosnál vagy a vasúti átkelőnél várakozva is), ezzel a szén-dioxid-kibocsátást és a fogyasztást is csökkentjük.
Mellőzzük a klíma használatát!
Ennek a hasznos berendezésnek ára van, méghozzá a 100 kilométerenként 1-1 literes fogyasztásnövekedés. Ugyan a modern, automata klímával rendelkező járművek a belső hőmérsékletnek megfelelően akár hosszabb időre is lekapcsolják a kompresszort, a régebbi, manuális berendezéssel felszerelt típusoknál szinte folyamatosan üzemel ez az alkatrész.
A légkondicionálónak nem kell mindig mennie: gondoljuk meg, hogy mikor éri meg bekapcsolni a légkondicionálót, és mikor lesz elég lehúzni az ablakot. Rövid utakon, ahol maximum csak néhány percig üzemelhet a légkondicionáló, esélytelen az utastér lehűtése, ezért ilyenkor inkább az ablak lehúzásával próbáljuk meg hűteni. Városi forgalomban kicsit engedjük le az ablakot. (Nagyobb tempónál ez már nem ajánlott, mivel emiatt megnő a légellenállás, ami akár 4%-kal is növelheti a fogyasztást.) A klíma használatát hagyjuk meg hosszú utakra.
Tankoljunk megbízható és olcsó kúton!
Az autópályák és a határátkelők mentén mindig drágább az üzemanyag. Csakúgy, mint az olyan kutakon, amelyek környékén kevesebb (vagy nincs is) a versenytárs benzinkút. A benzinkutak árai között akár literenként 30 forintnyi eltérés is tapasztalható. Hasonlítsuk össze a különböző benzinkutak árait, és ott tankoljunk, ahol a legolcsóbban kapjuk meg ugyanazt a minőségű üzemanyagot. Ezeket az árakat az interneten is összehasonlíthatjuk.
Ha hosszabb utat tervezünk, akkor érdemes azt is eldönteni, melyik városban tankolunk majd.
Tankoláskor erősen húzzuk meg a benzinsapkát! A nem megfelelően záródó benzintartályból az üzemanyag egy része elillan. A Car Care Council vizsgálata szerint naponta kb. 555 millió liter benzin párolog el így az autókból.
Ne vigyünk olyasmit, amire nincs szükség!
Bár az autó kialakítása és annak önsúlya a gyártón múlik, mi is sokat tehetünk azért, hogy a kocsi a lehető leghatékonyabban üzemeljen. Sok autógyártó törekszik arra, hogy minimálisra csökkentse a légellenállást, és az emiatt fellépő üzemanyag-veszteséget, a vezetők pedig tetőcsomagtartóval és kerékpártartóval szerelik fel az autót, ami gyakran akkor is rajta marad, ha arra nincs többet szükség. A nyaralás után vegyük le a tetőcsomagtartót, a kerékpártartót, használaton kívül minden olyasmit, ami növeli a légellenállást, viszont a jármű aerodinamikáját jelentős mértékben rontja. Télen pedig ne csak az ablakokról tisztítsuk le a havat és a jeget. Pakoljuk ki a felesleges dolgokat a csomagtartóból, az ülések alól, de még az ajtózsebekből is.
Az utas nem nehezék.
Vigyünk magunkkal valakit!
Ha a család több tagja utazik együtt, máris jobb egy kicsit a helyzet, mintha mindenki másik járművel közlekedne. Munkatársakkal is össze lehet szervezni a közös utat, a lényeg, hogy minél többen vegyük igénybe ugyanazt a fuvart, ezzel csökkentve az egy főre eső környezeti terhelést. Ha városon kívüli, hosszabb utat tervezünk, ma már több internetes portál is lehetőséget ad arra, hogy másokkal közös utat szervezzünk. Telekocsi szolgáltatással például nemcsak az egy főre jutó környezeti terhelés csökkenthető, de anyagilag is megoszlik az út terhe.
Zene
Az autóban hallgatott zene típusa is meghatározhatja a vezetési stílust. Ha ritmusosabb, hangosabb zenét hallgatunk, akkor nagyobb eséllyel hajtunk gyorsabban. Érdemes kipróbálni, hogyan változik meg vezetési stílusunk lassabb, nyugodtabb hangulatú zene mellett.
Néha mondjunk le az autózásról!
Legjobban akkor spórolunk, ha nem használjuk a gépkocsit. Az 5 kilométernél rövidebb utak a legkörnyezetszennyezőbbek, mivel a motor nem éri el az üzemi hőmérsékletet. A sarki boltig vagy a közeli piacig sétáljunk vagy biciklizzünk.
Utolsó frissítés: 2022. március 31.