Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN
EN

Tudatos márkaválasztás

nyomtatás

Tudatos márkaválasztás

Sok helyen találkozhatunk a termékeket minősítő tanúsítványokkal, amik a vásárlási döntéseinket segíthetik. Olykor azonban egy vállalat teljes portfoliójára és működésére kíváncsiak lehetünk. Nem mindegy ugyanis, hogy a termékek vagy szolgáltatások megvásárlásával milyen vállalatot támogatunk, hiszen ez is egyéni felelősségünk része.

Egy vállalat felelős viselkedését számos támpont alapján megítélhetjük. Ha például a vállalat bármilyen módon visszaélt az emberek bizalmával, akár más országokban, tőlünk távol, az ma már, az internet világában, többnyire nyomot hagy. Az efféle „botrányokra” könnyű rátalálni a vállalat nevére rákeresve. Persze kevesen választanak egy egyszerű terméket úgy, hogy hogy előtte "lenyomozzák" a gyártót, de ha van olyan vállalat, amelytől rendszeresen vásárolunk, talán érdemes egyszer olvasni róla.

Sokat elárulhat egy cégről az is, ha megnézzük a honlapját és célirányosan keresünk. Érdemes például a fenntarthatósági jelentését megnézni.

A kötelező elköteleződés: a CSR

A vállalati társadalmi felelősségvállalás (Corporate Social Responsibility) korábban önkéntesen választható tevékenységet jelentett egy cég lehetőségei között, mellyel hozzájárult a közösség jólétéhez. Ma uniós és nemzetközi szinten is kötelezően teljesítendő feladat, melynek meghatározták a részterületeit is. Elkerülhetetlen tehát, hogy a vállalkozások stratégiájukba építsék a felelősségvállalás szempontjait, és a fenntarthatóság elveit figyelembe véve fejlesszék céljaikat, tevékenységüket. A társadalmi felelősségvállalás magában foglalja a szociális érzékenységet, a környezettudatosságot, az etikus magatartást, a tiszta verseny betartását, az esélyegyenlőséget és az átláthatóságot is. A CSR-eredményekről éves jelentést kell nyilvánossá tenni. 

Az OECD által felügyelt RBC (Responsible Bussiness Conduct) hasonló célokat valósít meg a nemzetközi kereskedelem és üzleti élet területén. 

A CSR elemei: 

• elszámoltathatóság, felelősségre vonás
• átláthatóság
• etikus magatartás
• érintettek érdekeinek tiszteletben tartása
• jogállamiság tiszteletben tartása
• nemzetközi normák, viselkedés tiszteletben tartása
• emberi jogok, nemek közötti egyenjogúság tisztelete

A nemzetközileg elfogadott CSR túlmutat a környezetvédelmen, a fenntarthatóság alapjait biztosítja, hiszen még a lehetőségét is próbálja kiküszöbölni annak, hogy egy vállalat olyan termékek eladásával jusson előnyhöz, melyeket fejlődő országokban dolgozó emberek és az ott található természeti erőforrások kizsákmányolásával hozott létre. Ilyen tekintetben tehát a nemek közötti egyenlőség biztosítása és az alapvető emberi jogok tisztelete létfontosságú és megkerülhetetlen a fenntarthatóság megvalósításához. 

Egy vállalat esetében tehát fontos, hogy milyen terméket vagy szolgáltatást kínál, hogy azokat milyen folyamatokon keresztül állították elő, és az is, hogy a vállalat milyen pénzügyi döntéseket hoz: befektetései a fenntarthatóságot szolgálják, vagy sem, vagyis hogy a zöld pénzügyi szemlélet megjelenik-e megtakarításai során.

Ha fenntarthatóan működő vállalatot részesítünk előnyben, az jó eséllyel, a környezeti kockázatok beépítésével, az adott termék vagy szolgáltatás minőségét és árstabilitását is jobban tudja biztosítani számunkra, így a választás hosszú távon kifizetődő.

Utolsó frissítés: 2022. március 31.

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem