Fogyasztóvédelmi jogok
nyomtatásÖnnek, mint fogyasztónak joga van
- a tájékoztatáshoz;
- az elálláshoz és a felmondáshoz;
- a
jogorvoslathoz;
1. Fogyasztók számára biztosított tájékoztatáshoz való jog
A tájékoztatáshoz való jog az Ön egyik legfontosabb joga, hiszen a megfelelő információk birtokában képes felelős pénzügyi döntéseket hozni. A szolgáltatók számára törvények rögzítik, miről informálják Önt a szerződése megkötése előtt, illetve a szerződés során.
Nagyon fontos, hogy a szerződés megkötése előtt alaposan tájékozódjon!
Jó, ha tudja, hogy a szolgáltató köteles megfelelő tájékoztatást adni, például
- a kínált pénzügyi termékekről és szolgáltatásokról;
- a panaszkezelés menetéről és további jogorvoslati lehetőségekről;
- az általános szerződési feltételek köréről;
- adatvédelmi szabályokról;
- a kamatokról, költségekről, kamatszámítás módjáról, és a kamat egyoldalú módosításának lehetőségéről, és annak menetéről;
- árfolyamkockázatról;
- felmondás és elállás lehetőségéről;
- szerződés megszűnéséről és megszüntetéséről;
- szerződéses biztosítékokról stb.
Amennyiben nem ért valamit, bátran kérdezzen!
2. Fogyasztók számára biztosított elállási és felmondási jog
A jogszabályok több helyen is biztosítják a fogyasztók számára a szerződéstől való elállás/felmondás jogát. Ugyanakkor Ön, mint fogyasztó csak a meghatározott feltételek – pl. határidők betartása – teljesülése esetén állhat el a szerződéstől, illetve mondhatja fel azt.
Jó, ha tudja, hogy amennyiben Ön fogyasztási hitelszerződést kötött (pl. áruhitel)…
A határozatlan idejű hitelszerződést bármikor felmondhatja a szerződésben meghatározott felmondási idővel.
A szerződéstől a szerződéskötés napjától számított 14 napon belül indokolás nélkül elállhat, ha a hitel folyósítására még nem került sor.
A szerződéskötés napjától számított 14 napon belül díjmentesen felmondhatja a hitelszerződést, ha a hitelt már folyósították.
Fontos még: ha a fogyasztó a hitelszerződéstől eláll, azzal a hitelhez kapcsolódó egyéb járulékos szolgáltatásra vonatkozó szerződést is felbontja (pl. folyószámlahitel és bankkártyaszerződés). Ez fordítva is igaz! Ha egy terméket vásárolunk, és a vásárlástól elállunk, ez egyben a vásárláshoz kötött hitelszerződést is felbontja (pl. vasalót veszünk áruhitel segítségével).
Jó, ha tudja, hogy amennyiben Ön életbiztosítási szerződést kötött…
A szerződés létrejöttéről szóló tájékoztatás kézhezvételétől számított 30 napon belül írásbeli nyilatkozattal – indoklás nélkül – felmondhatja a szerződést.
Fontos még: a biztosító ebben az esetben köteles Önnel 30 napon belül elszámolni.
Nem mondható fel a hitelfedezeti életbiztosítás, valamint az az életbiztosítás, amelynek tartama a 6 hónapot nem éri el.
Jó, ha tudja, hogy Ön értékpapír nyilvános forgalomba hozatala során…
A törvényi feltételek fennállta esetén jogosult a jegyzési nyilatkozat visszavonására, a megállapodástól való elállásra. Ez esetben Ön követelheti a jegyzéssel vagy az értékpapírvétellel kapcsolatos költségek és károk megtérítését.
Amennyiben Ön rendelkezik értékpapírszámla-szerződéssel, azt bármikor indokolás nélkül, írásban felmondhatja, de egyidejűleg egy másik számlavezetőt kell megneveznie.
Jó, ha tudja, hogy amennyiben Ön pénzforgalmi szolgáltatási keretszerződést kötött (pl. amikor bankszámlát nyit),
- Ön - felmondási idő kikötésének hiányában - a keretszerződést bármikor, azonnali hatállyal felmondhatja. A felmondási idő egy hónapnál hosszabb nem lehet.
- Ha a keretszerződés határozatlan idejű vagy egy évet meghaladó időtartamú, a keretszerződést Ön az első év elteltével díj-, költség- vagy egyéb fizetési kötelezettségmentesen felmondhatja.
- Felmondás esetén a szolgáltató köteles Önnel elszámolni.
Jó, ha tudja, hogy amennyiben Ön távértékesítés keretében kötötte meg a szerződését (pl. interneten kötött biztosítást…
A szerződéstől – a speciális eseteket, illetve a kivételeket leszámítva – a szerződéskötés napjától számított tizennégy napon belül indokolás nélkül elállhat.
Speciális esetek, amikor a határidők másként alakulnak:
Önkéntes kölcsönös biztosító pénztári tagság esetén 30 nap;
Biztosítási szerződés esetén nem illeti meg az elállási jog, ugyanakkor szerződését a szerződéskötés napjától számított 14 napon belül indoklás nélkül felmondhatja;
Életbiztosítási szerződés esetén a felmondásra nyitva álló határidő 30 nap (mely határidő attól a naptól számítandó, amelyen Önt a szolgáltató a szerződés létrejöttéről tájékoztatja);
Kivételek – mely esetekben Önt, mint fogyasztót nem illeti meg az elállás joga:
A legtöbb pénzügyi eszköz (pl. részvény, kötvény, befektetési jegy) vonatkozásában;
Az utazási és poggyászbiztosítások, illetve más hasonló rövid időtartamú biztosítások esetében, amennyiben ezek időtartama nem haladja meg az egy hónapot;
A szerződésnek mindkét fél általi teljes körű teljesítését követően, amennyiben ez a fogyasztó kifejezett kérése alapján történt.
Az elállásra (felmondásra) nyitva álló határidő lejárta előtt a szerződés teljesítése csak az Ön kifejezett hozzájárulását követően kezdhető meg!
3. Fogyasztók számára biztosított jogorvoslathoz való jog
Ha Önnek valamely pénzügyi szervezet magatartásával vagy mulasztásával, esetleg a kínált termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban van kifogása, úgy
- először panaszával a szolgáltatóhoz;
- fogyasztóvédelmi jogszabálysértés esetén a panaszt és annak elutasítását is mellékelt fogyasztói kérelemmel a Magyar Nemzeti Bankhoz;
- szerződéssel kapcsolatos viták esetén fogyasztói kérelemmel a Pénzügyi Békéltető Testülethez;
- vagy keresettel a bírósághoz
fordulhat.
Részletesebb információt a Mit tegyünk, ha pénzügyi panaszunk van? menüpont alatt talál.
Legyen felkészült! Hozzon körültekintő döntést!
Tájékozódjon a termékekről és szolgáltatásokról!
Hasonlítsa össze azok kondícióit!
Bátran forduljon a szolgáltatóhoz segítségért!
Amennyiben kiszolgáltatottnak érzi magát, vegyen igénybe segítséget (pl. adjon meghatalmazást rokonnak, barátnak vagy jogi képviselőnek!)
Kérje a telefonbeszélgetések rögzítését!
Őrizze meg a kapott dokumentumok másolatát!
Tájékozódjon, a szerződéstől meddig állhat el, mondhatja azt fel!
Kérdezze meg, mit tehet, amennyiben panasza van!
Tájékozódjon egyéb jogorvoslati lehetőségeiről!
Kísérje figyelemmel a fizetési határidőket!
Legyen együttműködő!