Kérdések és válaszok a NOVIS Poisťovňa a.s. biztosító egyes termékeit érintő MNB intézkedéssel kapcsolatban
nyomtatás2018. július 7. - A NOVIS Poisťovňa a.s. biztosító egyes termékeire vonatkozó MNB intézkedéssel kapcsolatos általános kérdések
1. Milyen intézkedésre került most sor a NOVIS Poisťovňa a.s.-sel (NOVIS Biztosító) szemben?Az MNB a folyamatban lévő fogyasztóvédelmi ellenőrzési eljárása keretében ideiglenesen felfüggesztette a NOVIS Biztosító egyes biztosítási termékeinek Magyarországon történő terjesztését, azaz a NOVIS Biztosító a felfüggesztés megszüntetéséig az érintett termékeket nem értékesítheti Magyarországon. Az MNB emellett tájékoztatta a NOVIS Biztosító székhelye szerint hatáskörrel rendelkező felügyeleti hatóságot, a Szlovák Nemzeti Bankot.
2. Érinti az MNB intézkedése a NOVIS biztosító „tevékenységi engedélyét”?A NOVIS Biztosító Magyarországon ún. határon átnyúló szolgáltatás keretében nyújt biztosítási szolgáltatást, amelyet bejelentés alapján végezhet. Tevékenységét nem az MNB, hanem a székhelye szerint hatáskörrel rendelkező felügyeleti hatóság, a Szlovák Nemzeti Bank engedélyezi. Az MNB intézkedése a termékek magyarországi terjesztésének felfüggesztésén kívül a NOVIS Biztosító működését nem érinti.
3. Miben más a NOVIS Biztosító helyzete azáltal, hogy a székhelye Szlovákiában van?A NOVIS Biztosító pozsonyi székhelyére tekintettel felügyeletét a Szlovák Nemzeti Bank látja el. Magyarországon az Európai Unióban székhellyel rendelkező pénzügyi szolgáltatókra irányadó szabályok szerint bejelentés alapján nyújthat szolgáltatást.
A NOVIS Biztosító tevékenységével kapcsolatos információkat megtalálja az MNB honlapján közzétett Piaci szereplők keresése alkalmazás segítségével: https://www.mnb.hu/felugyelet/engedelyezes-es-intezmenyfelugyeles/piaci-szereplok-keresese
A határon átnyúló tevékenységre tekintettel az MNB jogköre más hazai szolgáltatókkal szembeni intézkedési lehetőségeivel összevetve korlátozottabb, azonban az MNB a hatásköre keretei között ebben az esetben is maradéktalanul megtesz minden szükséges lépést annak érdekében, hogy a jogszerű működést helyreállítsa.
4. Meddig marad érvényben a felfüggesztés?A felfüggesztés az MNB fogyasztóvédelmi ellenőrzési eljárásában a felfüggesztés elrendelését indokolttá tévő hiányosságok Biztosító általi megszüntetéséig, de legfeljebb a döntés meghozataláig terjedő időtartamig marad érvényben.
5. Miért került sor a termékek terjesztésének felfüggesztésére?Az MNB a NOVIS Biztosító egyes befektetési egységekhez kötött életbiztosítási termékei esetében a tőke megőrzésére, illetve a hozamra vonatkozó vállalásai bemutatására vonatkozó tájékoztatások körében azonosított olyan hiányosságokat, amelyek miatt a termékek terjesztésének felfüggesztését rendelte el. A NOVIS Biztosító az MNB intézkedése miatt a felfüggesztéssel érintett termékeket a felfüggesztés időtartama alatt nem értékesítheti Magyarországon.
6. A NOVIS Biztosító mely termékeit érinti az intézkedés?Az intézkedéssel érintett termékek a NOVIS Biztosító alábbi elnevezésű befektetési egységekhez kötött biztosítási termékei:
- NIVO II rendszeres díjas, befektetési egységekhez kötött nyugdíjbiztosítás ,
- EVEREST PRO rendszeres díjas, befektetési egységekhez kötött életbiztosítás ,
- EVEREST PRO PLUSZ egyszeri díjas, befektetési egységekhez kötött életbiztosítás ,
- NOVIS „Wealth Insuring” GTC-20171022 befektetési egységekhez kötött életbiztosítás , valamint
- NOVIS „Wealth Insuring” GTC-20180323 befektetési egységekhez kötött életbiztosítás
Már érvényes biztosítási szerződéssel rendelkező ügyfelek
1. Olyan biztosítási szerződést kötöttem, amely a felfüggesztéssel érintett termékek körébe tartozik. Érinti az intézkedés a szerződésemet?Nem. Az MNB intézkedése nem érinti a már meglévő szerződéseket. Ezeket változatlanul teljesítenie kell a NOVIS Biztosítónak. Az ügyfelet terhelő kötelezettségeket az intézkedés szintén nem érinti, így például a biztosítási díj fizetésében sem eredményez változást.
2. Olyan biztosításom van, amely nyugdíjbiztosításnak minősül, így adójóváírást kapok a befizetések után. Elveszíthetem ezt a felfüggesztés hatására?Nem. Az MNB intézkedése nem változtatja meg a létrejött szerződések feltételeit, így az adójóváírásra való jogosultságot sem befolyásolja.
3. Szeretnék szolgáltatási igényt bejelenteni benyújtani. Változott valami?Nem. A NOVIS Biztosító a szolgáltatási igényeket változatlanul, a szerződési feltételekben foglaltak szerint köteles kezelni, a szolgáltatást teljesíteni.
4. Megváltozik a szerződésem tartalma?Az intézkedés nem érinti a már létrejött szerződéseket, így közvetlenül nem hat ki a szerződés tartalmára. A felek a már létrejött életbiztosítások esetében a – szerződéskötést megelőzően átadott – szerződési feltételekben foglaltaknak megfelelően kötelesek eljárni.
Változás nem érinti az igénybe vehető jogorvoslati lehetőséget sem, azokat továbbra is a korábbi szabályok szerint veheti igénybe.